Suomalainen Retki kauppaan -ruokakasvatusmalli viedään nyt Eurooppaan

Monelle lapselle on epäselvää, mistä ruoka tulee ja mitä se sisältää. Terveellisten elintapojen edistäminen on tärkeää lasten ja nuorten ylipainon ehkäisemisessä. Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin EIT Foodin rahoittama WeValueFood-hanke selvittää toimivia ruokakasvatusmenetelmiä eri puolilla Eurooppaa. S-ryhmän ja Ruokatiedon kehittämä Retki kauppaan -malli on valittu hankkeeseen mukaan yli 350 ruokakasvatusmenetelmän joukosta.
- Hienoa, että suomalainen ruokakasvatusmalli tunnistetaan kansainvälisesti. Retki kauppaan -toiminta on oiva esimerkki yhteistyöstä lasten terveellisen syömisen ja arjen ruokataitojen opettamiseksi innostavalla tavalla. Ruokakauppojen valikoimien kehittämisen sekä tuotteiden ja reseptien muokkaamisen lisäksi terveellisiin ruokavalintoihin voidaan vaikuttaa opetuksen kautta, sanoo päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmästä.
- Ruokakasvatukselle on todellinen tarve. Lapsen oikeuksien viikolla haluamme korostaa ruokakasvatusta työkaluna kestävämpään tulevaisuuteen. WeValueFood-ruokakasvatushankkeen perusajatus on, että herättämällä lasten ja nuorten kiinnostus ruokaa kohtaan, myös tietoisuus ja sitä kautta ruoan arvostus kasvavat, sanoo yliopistonlehtori Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistosta.
- Retki kauppaan on käytännönläheinen tapa tutustua arjen ilmiöihin. On hienoa, että me ruokakasvattajat yhdistämme voimamme ja viemme suomalaista ruokakasvatusta yhteistyössä maailmalle tämän hankkeen kautta, kertoo toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi Ruokatiedosta.
Korona vie retket verkkokauppaan – menetelmän vaikuttavuutta tutkitaan pilottikouluissa Suomessa ja Puolassa
Retki kauppaan -menetelmän vaikuttavuutta tutkitaan nyt Helsingin yliopiston koordinoimana pilottikouluissa Suomessa ja Puolassa. Tutkimuksessa selvitetään, lisääkö ruokakasvatusmenetelmän käyttö 3.-5.-luokkalaisten lasten kiinnostusta ja ymmärrystä ruoasta. Tavoitteena on viedä Retki kauppaan -malli myös muihin Euroopan maihin.
Tutkimushankkeessa retket toteutetaan vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi ruoan verkkokaupassa sekä etäyhteydellä lähimmän S-marketin marketpäällikön kanssa.
- Tutkimus on parhaillaan käynnissä sekä kaupunkimaisissa että maaseutumaisissa kunnissa. Opettajilta ja lapsilta on tullut menetelmistä innostunutta palautetta, kertoo Maijaliisa Erkkola.
Retki kauppaan
- Ruokakasvatusmallin idea syntyi S-ryhmän Ruokamanifestista, jonka yksi teesi on lupaus edistää lasten terveellistä syömistä.
- Kaupparetkillä tutkitaan muun muassa, mistä tuotteet tulevat ruokakaupan hyllyihin, missä leivässä on eniten kuitua tai mistä merkistä tunnistaa kotimaisen ruoan. Opetuskokonaisuus on S-ryhmän ja Ruokatiedon yhdessä laatima.
- Oppimateriaali on Ruokatiedon tuottamaa ja retket tehdään koulun lähellä sijaitseviin S-marketeihin. Mukana ovat kaikki osuuskaupat ympäri Suomen. Lukuvuoden 2019-2020 aikana ehdittiin toteuttaa yli 100 kaupparetkeä.
- Retki tukee opetussuunnitelman mukaista ”ulos luokasta oppimaan ” -ajattelua, jossa oppilaitoksia kannustetaan yhteistyöhön yritysten kanssa osana koulutyötä ja opiskelua. Kaupparetket ovat saaneet erittäin myönteistä palautetta oppilailta, opettajilta, vanhemmilta ja kaupan henkilökunnalta.
- Ruokakasvatusmalli laajenee yläkouluille keväällä 2021 Ruokatiedon Ruokavisa -opetuskokonaisuudessa. Koronatilanteen vuoksi retket toteutetaan ruoan verkkokaupassa.
Retki kauppaan -opetuskokonaisuus: https://www.ruokatieto.fi/retki-kauppaan
WeValueFood -hanke selvittää toimivia ruokakasvatusmalleja
WeValueFood on EIT foodin rahoittama hanke, jossa on mukana 14 yliopistoa ja organisaatiota ympäri Eurooppa. Suomea edustaa Helsingin yliopisto. Hanke kartoitti Euroopassa käytössä olevia ja toimivia ruokakasvatustyökaluja ja -menetelmiä, joita löytyi yli 350. Tavoitteena on kehittää alusta, jonne kaikki hankkeessa kerätyt työkalut on koottu ja ruokakasvattajat voivat löytää toimivan työkalun omien hakutoiveidensa mukaisesti.
EIT Food on eurooppalainen ruokatuotannon suuri kehityshanke, joka integroi liiketoimintaa, koulutusta ja tutkimusta ratkaisujen löytämiseksi ruokaan liittyviin maailmanlaajuisiin haasteisiin. Tavoitteena on kehittää kestävää, terveellistä ja luotettavaa ruokajärjestelmää uusien innovaatioiden ja monipuolisen yhteistyön voimin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmä, sampo.paallysaho(at)sok.fi, puh. 010 768 0665
Maijaliisa Erkkola, ravitsemustieteen dosentti, yliopistonlehtori, Elintarvike- ja ravitsemustieteiden osasto, Helsingin yliopisto, maijaliisa.erkkola(at)helsinki.fi, puh. +358 50 416 0389
Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, anni-mari.syvaniemi(at)ruokatieto.fi, +358 50 511 8909
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme