Harvia Oyj

Harvia selvitti suomalaisten ja saksalaisten saunomismieltymyksiä – yksi asia yhdistää

Jaa
Suomalaisten ja saksalaisten saunomistottumuksissa on eroja – molemmissa maissa perinteisen löylysaunan suosio pitää kuitenkin pintansa. Näin kertoo tuore selvitys, johon osallistui 400 suomalaista ja 400 saksalaista eri ikäistä kuluttajapaneelin jäsentä. Vastaajia yhdisti saunominen ainakin muutaman kerran viimeisen vuoden aikana. Tuloksissa korostuivat saunan merkitys mielen ja kehon hyvinvoinnille sekä kestävän kehityksen arvot. Selvityksen teetti maailman johtava sauna- ja spa-alan toimija Harvia.

Harvia halusi selvittää erityisesti saunomisen motiiveja ja sitä mitä saunaelämykseltä odotetaan.

– Halusimme ymmärtää entistä paremmin kahden suuren ja meille tärkeän saunamarkkina-alueen kuluttajia ja myös tunnistaa eroja saunomiseen liittyvissä tavoissa ja odotuksissa. Kiinnostavaa on myös tutkia, onko suhtautuminen saunomiseen muuttunut aiempiin selvityksiin verrattuna ja jos on, millä tavalla, Harvian markkinointijohtaja Päivi Juolahti kertoo.

Saunominen on ollut viime aikoina selvässä nosteessa. Saunamarkkina kasvaa globaalisti noin 5 prosenttia vuosittain ja kasvun kytkeytyy vahvasti hyvinvoinnin megatrendiin. 

– Ihmiset haluavat panostaa hyvinvointiinsa entistä enemmän. Se on välttämätöntäkin, sillä jaksaakseen kiireisessä ja kuluttavassa työelämässä, on palautumisen merkitys vain korostunut.

Saunalla on monia tieteellisesti todennettuja terveyshyötyjä, joista on uutisoitu viime vuosina paljon. Tämä on osaltaan kasvattanut saunomisen suosiota. Tutkimusten mukaan useita kertoja viikossa saunovilla on pienempi riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Saunominen madaltaa myös verenpainetta, suojaa dementialta ja parantaa liikunnan vaikutuksia. Saunomisella on todettu olevan myönteistä vaikutusta myös unen laatuun.  

Perinteinen löylysauna pitää pintansa – infrapunasauna kiinnostaa saksalaisia

Perinteisen löylysaunan suosio nousi kirkkaaseen kärkeen sekä Suomessa että Saksassa. Löylysaunan rauha, lämpötila ja löylyn kosteus tuovat useimmille vastaajille aidoimman ja nautittavimman saunaelämyksen. Saksalaisia höyry- tai infrapunasauna kiinnostivat enemmän kuin Suomessa.

– Suomessa saunomisen pitkä perinne näkyy tässä ja myös se, että mökkisaunat ovat Suomessa usein melko askeettisia. Perinteinen sauna pitää vankan asemansa. Näemme kuitenkin, että myös uudemmat saunomisen muodot, kuten kombi- ja hybridisaunat kasvattavat suosiotaan meilläkin. Ne tarjoavat uusia, helposti omaan saunaan yhdistettäviä rentoutumistapoja, Juolahti sanoo.

Saksassa ei ole voimakasta perinteisen saunan ideaalia kuten Suomessa ja saunominen on siellä enemmän trendiasia, osa kokonaisvaltaista hyvinvointia painottavaa elämäntyyliä.

Saksalaisille useasta eri aistielämyksistä koostuva saunaelämys oli tärkeä. Heille valaistuksella, sisustuksella sekä tuoksu- ja äänimaailmalla oli suurempi merkitys kuin suomalaisille. Suomalaisille puolestaan saunan oikea lämpötila, löylyn kosteus ja saunajuomat olivat tärkeä osa onnistunutta saunaelämystä. Puhtaus oli kuitenkin molemmissa maissa kaikkein tärkein kriteeri.

Saunasta haetaan mielen ja kehon hyvinvointia

Saunomisen motiivit olivat selvityksen perusteella molemmissa maissa hyvinkin samansuuntaiset: 80 % vastaajista hakee saunomisesta nautintoa, 72 % helpotusta stressiin ja 69 % mielen hyvinvointia.

– Tässä näkyy vahvasti, että sauna on osa wellness-megatrendiä: sauna ei ole enää pelkkä peseytymispaikka, vaan sinne mennään palautumaan, rentoutumaan ja rauhoittumaan. Henkisen hyvinvoinnin merkitys vaativan arjen keskellä on kasvanut, kuten tulokset vahvistavat. Ehkäpä etenkin nyt korona-aikana saunasta haetaan ja saadaan tarvittua palautumista niin keholle kuin mielellekin.

Suomalaisille perinne ja peseytyminen ovat saunomiselle tärkeimmät motiivit, saksalaisten vastauksissa korostui liikunnasta palautuminen ja detox-puhdistautuminen sekä kauneudenhoidon näkökulma. Eri sukupuolien tai ikäryhmien välillä ei tullut eroja siinä, mitä saunomisesta haetaan. 

Kestävä kehitys ja vastuullisuus yhä tärkeämpää

Kestävän kehityksen arvot nousivat tärkeään rooliin vastauksissa. Yli 40 % piti saunan energian kulutusta, rakennusmateriaalien ekologisuutta sekä luonnonmukaisia saunatuotteita tärkeänä. Saksalaisten keskuudessa kestävä kehitys oli hieman tärkeämpi arvo kuin suomalaisten keskuudessa. Yli 55-vuotiaille vastaajille kestävä kehitys oli tärkeämpää kuin alle 35-vuotiaille.

– Tämä suuntaus on näkynyt jo pitkään ja näemme että vastuullisuuden merkitys tulee vain kasvamaan myös tällä toimialalla. Harvialla vastuullisuuden kehittämiseen panostetaan monella rintamalla. Käytämme tuotteidemme raaka-aineena Outokummun maailman vastuullisimpia ruostumattomia teräksiä sekä laudemateriaaleina ympäristösertifioituja puulaatuja.

Tuotekehityksessä jatkuva laadun kehittäminen ja etenkin puukiukaiden puhtaampi palaminen ovat olleet tärkeimpiä tavoitteitamme jo vuosia. Pitkäjänteisellä tuotekehityksellä ja tutkimuksilla olemmekin päässeet uusimmilla malleilla jo viidenneksen pienempiin ja 70 % pienempiin häkäpäästöihin kuin edellisissä malleissa, Juolahti kertoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Harvia Oyj
Teollisuustie 1-7
40951 Muurame

0207 464 000http://www.harvia.fi

Harvia on liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiön tuotemerkit ja tuotevalikoima ovat markkinalla hyvin tunnettuja ja yhtiön kokonaisvaltainen tuotevalikoima pyrkii vastaamaan kansainvälisen sauna- ja spa-markkinan tarpeisiin sekä alan ammattilaisille että kuluttajille.

Harvian liikevaihto vuonna 2019 oli 74,1 miljoonaa euroa, ja EOSin kanssa yhteen laskettu liikevaihto on arviolta yli 90 miljoonaa. Yhtiön palveluksessa työskentelee yli 500 alan ammattilaista Suomessa, Kiinassa ja Hongkongissa, Romaniassa, Itävallassa, Yhdysvalloissa, Saksassa, Virossa ja Venäjällä. Muuramessa Harvian pääkonttorin yhteydessä sijaitsee myös yhtiön suurin saunojen ja saunakomponenttien tuotantolaitos.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye