Coca-Colan valmistuksessa käytetään nyt vain uusiutuvaa energiaa

Vuoden 2021 alusta alkaen Coca-Colan juomat Suomessa valmistavan Sinebrychoffin tuotantolaitoksella on käytetty vain uusiutuvaa energiaa, ei enää turvetta eikä energiaa fossiilisista polttoaineista. Loput laitoksen ilmastovaikutukset Sinebrychoff pyrkii kompensoimaan niin, että koko tuotanto olisi hiilineutraali eli nollapäästöinen vielä kevään 2021 kuluessa.
Sinebrychoff on valmistanut ja myynyt Coca-Cola-yhtiön juomia Suomessa yli 20 vuotta. Yhtiö on edelläkävijä juoma-alan ilmasto- ja pakkausvastuun kehittämisessä Suomessa.
– Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet tulisi täyttää jo yhdeksän vuoden päässä. Nyt kaikkien juomiemme kuten mm. Coca-Colan tai Bonaquan hiilijalanjälki pienenee edelleen. Sinebrychoffin käyttämä sähkö on jo vuodesta 2015 lähtien ollut uusiutuvista energialähteistä, sanoo Suomen Coca-Colan yhteiskuntasuhteista ja vastuullisuudesta vastaava Théa Natri.
Science Based Targets (SBT) -organisaatio on vahvistanut Länsi-Euroopan Coca-Colan toimintojen päästövähennystavoitteeksi -30% vuoteen 2030 mennessä*. Samoin Sinebrychoff Carlsberg-konsernin jäsenenä on sitoutunut tieteeseen perustuvaan tavoitteeseen (Science Based Target) vähentää hiilipäästöjään siten, että ilmaston lämpötilan nousu rajoitetaan enintään 1,5 ˚C asteeseen.
Juomien valmistuksesta lämpöä satojen omakotitalojen tarpeiden verran
Sinebrychoff vähentää Coca-Colan juomien valmistuksen ilmastovaikutuksia Suomessa yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Tästä hyvä esimerkki on Sinebrychoffin ja Keravan Energian yhteistyö energiankäytön tehostamiseksi ja ilmastovaikutusten pienentämiseksi. Keravan tuotantolaitoksella on jo usean vuoden ajan otettu talteen juomien valmistuksessa syntyvää lämpöä.
– Tätä lämpöä on kerätty talteen yhtä paljon kuin 450 omakotitaloa käyttää lämpöenergiaa vuodessa. Energiaa on käytetty mm. Coca-Colan toimiston ja muiden Sinebrychoffin tilojen lämmittämiseen.
Edelläkävijä juomapakkauksien hiilijalanjäljen pienentämisessä
Coca-Cola ja Sinebrychoff ovat yhdessä panostaneet jo lähes 10 vuotta juomapakkauksien hiilijalanjäljen pienentämiseen. Tähän on pyritty mm. vähentämällä pulloissa käytettyä muovia, lisäämällä kierrätettyä muovia ja käyttämällä Coca-Colan kehittämää kasvipohjaista muovia.
– Kierrätettyä muovia on esimerkiksi 0,5 litran pulloissa puolet ja Bonaqua-pulloissa peräti 100 prosenttia, Natri sanoo. Lisäksi Coca-Cola-pulloissa on käytetty 15 prosenttia biopohjaista muovia. Materiaalivalintojen ansiosta yksittäisen pullomme hiilijalanjälki on 16–31 prosenttia pienempi kuin vastaavan kokoisen, kokonaan uudesta muovista tehdyn pullon.
Sinebrychoffin valmistamien juomien hiilijalanjäljestä 33 prosenttia (2015) muodostuu pakkauksista, joiden hiilijalanjälkeä on pienennetty innovaatioiden avulla. Kierrätysmuovia ja biopohjaista muovia sisältävät pakkaukset ovat ilmastotietoisille kuluttajille helppo tapa vaikuttaa ilmastoon.
*SBT: Coca-Cola European Partners -30% 2030 mennessä vs. 2019
Yhteyshenkilöt
Théa Natri
Suomen Coca-Cola
Viestintä- ja yhteiskuntasuhteet päällikkö
p. 040 528 9777
tnatri@coca-cola.com
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Coca-Cola Finland
Coca-Cola-pulloihin suomen- ja ruotsinkielisiä uudenvuodenlupauksia4.1.2021 10:08:56 EET | Tiedote
Tammi–helmikuussa Coca-Cola- sekä Coca-Cola Zero -pullojen etiketeissä on suomen- ja ruotsinkielisiä uudenvuodenlupauksia. Pulloissa on 27 erilaista lupausta ja netissä niitä voi tehdä itse lisää. Erikoisjuomien avulla yhtiö kannustaa suomalaisia tekemään tulevasta vuodesta omissa ajatuksissa paremman kuin koskaan ennen.
Coca-Cola Joulurekka on koronaparkissa – rekan valoloisto valtavaan joulukuuseen Rautatientorille15.12.2020 08:00:00 EET | Tiedote
Coca-Cola on pystyttänyt Helsingin Rautatientorille Suomen amerikkalaisimman joulukuusen. Joulurekka on tänä vuonna parkissa, mutta 12-metrinen, yli viidensadan valon koristama kuusi tuo kaupunkilaisten jouluun rekan kaltaista valoloistoa. Noin 800 kiloa painava, Tuuloksella kasvanut kuusi ilahduttaa suomalaisia 15.–28.12. välisenä aikana.
100 vuotta ensimmäisestä Coca-Colan joulumainoksesta9.11.2020 11:00:00 EET | Tiedote
Coca-Colan ensimmäisistä sanomalehdissä julkaistuista joulumainoksista tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta. Mainoksissa on nähty lähes 90 vuoden ajan juuriltaan suomalaisen Haddon Sundblomin piirtämä punaposkinen ja punanuttuinen Coca-Cola Joulupukki. Juhlavuoden kunniaksi Coca-Cola julkistaa uuden joulumainoksen, jonka sydämeenkäyvä viesti heijastelee tätä aikaa; ihmisten halua ja kaipausta viettää joulua läheisten kanssa. Coca-Cola Joulurekka ei tänä vuonna poikkeusolojen vuoksi kierrä missään päin maailmaa keräämässä ihmisiä yhteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme