Harkitse ja haasta -kampanja syventyy nuorten suosimiin somehaasteisiin – miten nuoret voivat tunnistaa onnistuneen somehaasteen?

Jaa
Sosiaalisen median haasteet ovat iso osa nuorten someviestintää. Haasteet läpileikkaavat melkein jokaisen somekanavan ja niihin osallistuminen on tärkeä osa sosiaalisen median yhteisöllisyyttä. Somehaasteiden avulla voidaan muun muassa vaikuttaa yhteiskunnallisesti, näyttää uusia taitoja sekä leikitellä ja huvitella.

Nuorisoalan yhteinen Harkitse ja haasta -kampanja (#harkitsejahaasta) pureutuu Mediataitoviikolla 8.-14.2. somehaasteisiin ja antaa nuorille vinkkejä siitä, miten somehaasteisiin osallistumista voi punnita. Kampanjalla tavoitellaan ensisijaisesti 10–14-vuotiaita nuoria. Nuoret osallistuivat kampanjan suunnitteluun kaikissa sen vaiheissa. Jo idea somehaasteisiin keskittyvästä kampanjasta nousi nuorilta. 

“Nuorten suosimissa somekanavissa leviää paljon somehaasteita ja osa niistä voi olla hyvinkin vaarallisia tai loukata muita ihmisiä. Siksi haluamme keskittyä kampanjalla tukemaan nuoria tunnistamaan onnistuneen somehaasteen elementtejä”, korostaa kampanjan työryhmä.

Somehaasteiden viidakkoon mahtuu monenlaisia haasteita. Vaikka haasteet ovat usein harmitonta hassuttelua, kannattaa niiden toteuttamista pysähtyä miettimään. Kaikki haasteet eivät myöskään ole toteuttamisen arvoisia. Osa haasteista voi olla vaarallisia tai epäonnistuessaan aiheuttaa enemmän haittaa kuin iloa haasteen tekijälle. 

Kampanjassa korostetaan somehaasteiden monipuolisuutta ja muistutetaan nuoria myös vaikuttamismahdollisuuksista sosiaalisessa mediassa: haasteet voivat olla yhteiskunnallisesti merkittäviä ilmaisukeinoja. Esimerkiksi vuonna 2014 ihmiset kaatoivat ympäri maailmaa jääkylmää vettä päälleen ice bucket -haasteessa, minkä myötä kerättiin 115 miljoonaa dollaria ALS-sairauden tutkimukseen. Syksyllä 2020 puolestaan osoitettiin tukea #ImWithSanna-aihetunnisteella pääministeri Sanna Marinin Trendi-lehden kansikuvan asulle.

“Ennen haasteisiin osallistumista nuoren olisi hyvä selvittää, mistä haasteessa on alunperin kyse. Mistä haaste on saanut alkunsa? Oletko haasteen sanomasta samaa mieltä ja haluatko tukea sanomaa levittämällä haastetta eteenpäin?” muistuttaa mediakasvatuksen suunnittelija Noora Järvi Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.

Kampanjan työryhmä on koonnut ohjeistuksen nuorille somehaasteiden käsittelyyn osoitteeseen www.harkitsejahaasta.fi. Kampanjan materiaaleista löytyy myös nuorten kanssa työskenteleville oma vinkkilista, jonka avulla somehaasteista voi keskustella nuorten kanssa ja toteuttaa niitä.

Harkitse ja haasta -kampanja näkyy myös nuorten somevaikuttajien sisällöissä. Kampanjassa ovat mukana RilliArru, Nelli Kniivilä ja Saara Daniela, jotka pitävät livelähetyksiä Instagramissa ja TikTokissa nuorisoalan vieraiden kanssa sekä osallistuvat ajankohtaisiin somehaasteisiin yleisön äänestämillä twisteillä.

Livelähetykset:
Saara Daniela, tiistai 9.2. klo 20 / Instagram @saaradaniela
Nelli Kniivilä, keskiviikko 10.2. klo 18 / TikTok @nellikniivila
RilliArru torstai 11.2. klo 18 / TikTok @rilliarru

Nuorille suunnattu kampanjan materiaali löytyy osoitteesta www.harkitsejahaasta.fi

Kampanjan materiaalit, ohjeistus ja tausta-aineistot ladattavissa täällä: 
Kampanjan Drive-kansio

Kampanjan suunnittelusta on vastannut digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus (Verke ja Koordinaatti), Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) ja Oulun kaupungin nuorisopalvelut. Kampanjan suunnittelu aloitettiin työryhmän kanssa Verken järjestämässä digitaalisen nuorisotyön SomeCamp-tapahtumassa syksyllä 2020.

Mediataitoviikko on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Tänä vuonna Mediataitoviikkoa vietetään 8.-14.2.2021. Lue lisää teemaviikosta: www.mediataitoviikko.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Mannerheimin Lastensuojeluliiton mediakasvatuksen suunnittelija Noora Järvi puh. 050 439 3933, noora.jarvi@mll.fi
Verken suunnittelija Veera Värtinen puh. 040 162 6031, veera@verke.org
Verken toiminnanjohtaja Suvi Tuominen, puh. 041 5121703, suvi@verke.org

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala



https://www.hel.fi/fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika

Kampanjan suunnittelusta on vastannut digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus (Verke ja Koordinaatti), Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) ja Oulun kaupungin nuorisopalvelut. Kampanjan suunnittelu aloitettiin työryhmän kanssa Verken järjestämässä digitaalisen nuorisotyön SomeCamp-tapahtumassa syksyllä 2020. Verke kuuluu Helsingin kaupungin nuorisopalveluihin, mutta toimii valtakunnallisesti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

Uusi ilmaisfestivaali Koffarin Kinofest tuo elokuvia ja rytmimusiikkia Sinebrychoffin puistoon elokuussa12.6.2025 12:41:14 EEST | Tiedote

Sinebrychoffin puistossa järjestetään uusi ilmainen kaupunkifestivaali Koffarin Kinofest elokuun puolivälissä. Festivaalilla kuullaan rytmimusiikkia Suomen parhailta jazz-, blues- ja soul-artisteilta ja jokaisen illan päättää elokuva. Elokuvaohjelmistossa nähdään mm. tuore musiikkidokumentti Becoming Led Zeppelin. Tapahtuma on Helsingin kaupungin osallistuvan budjetoinnin OmaStadi-hanke.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye