Valtatien 4 parantamisesta välillä Kehä I - Kehä III parantamisesta ja Ilmasillan eritasoliittymästä on laadittu suunnitelmaluonnoksia

Lahdenväylä on vilkasliikenteinen maantie ja liikenteen sujuvuus on tärkeää Helsingistä pohjoiseen suuntautuvalle liikenteelle. Lahdenväylällä Kehä I:n ja Valtatien 7 välisellä osuudella liikkuu keskimäärin noin 76 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus on noin 6 % kokonaisliikennemäärästä. Väylä on tärkeä myös valtakunnallisen tavaraliikenteen kannalta. Nykyisellään Lahdenväylän ruuhkautumisen yksi pullonkauloista on Kehä I eritasoliittymän ja Valtatie 7 eritasoliittymän väli, jossa pohjoisen suuntaan useampi rinnakkainen kaista sekoittuu. Myös Kehä I liittymiset ja erkanemiset ruuhkautuvat voimakkaasti. Tulevaisuudessa Malmin lentokentän alueen rakentuminen asuinalueeksi aiheuttaisi nykyiseen Kehä I Malmin eritasoliittymään merkittäviä ongelmia, jotka ehkäistään rakentamalla uusi Ilmasillan eritasoliittymä.
Hankkeen tavoitteena on liittää nykyistä ja tulevaa maankäyttöä luontevasti Lahdenväylään ja parantaa henkilöautoliikenteen, joukkoliikenteen, tavaraliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn sujuvuutta että turvallisuutta. Myös joukkoliikenteen ja tavarakuljetusten matka-ajan ennustettavuutta pyritään parantamaan. Tavoitteena on myös vähentää haittoja sekä pilaantumisriskiä niin luonnonympäristölle kuin Tattariharjun pohjavesiesiintymälle. Liito-oravien reviirit ja niiden väliset reitit otetaan tarkasti huomioon suunnittelussa. Rakennettavat uudet sekä korotettavat meluesteet vähentävät liikenteen aiheuttamia meluhaittoja asutukselle.
Uudet kaistat sujuvoittavat liikennettä ja liikkumista
Lahdenväylälle suunnitellaan parannettavat ramppijärjestelyt niin Kehä I:n kuin Valtatie 7:n eritasoliittymiin, joiden väliin liittyy uusi suunniteltava Ilmasillan eritasoliittymä. Lisäksi suunnitellaan Lahdenväylälle kolmannet kaistat Valtatie 7:n ja Kehä III:n välille. Kehä I:tä parannetaan rakentamalla kolmannet kaistat Malmin eritasoliittymän ja Kivikon eritasoliittymän välille sekä kaksikaistaiset rampit Valtatielle 4 pohjoisen suuntaan.
Tiesuunnitelman ohessa laadittavassa Helsingin kaupungin katusuunnitelmassa suunnitellaan uuden Ilmasillan eritasoliittymän lisäksi parannettavan Tattariharjuntietä liittymineen Tattarisuon teollisuusalueen kohdalla. Suunnitelmaan sisältyy myös parannuksia jalankulun ja pyöräilyn järjestelyille muun muassa Lahdenväylän ylittävän uuden Kivikon puistosillan myötä.
Tiesuunnitelmaluonnoksiin voi tutustua verkossa 15.2.2021–1.3.2021 välisenä aikana. Suunnitelmista voi esittää mielipiteen tai toimittaa lisätietoa. Suunnitelmaluonnokset, esittelyvideot ja tiedotteet ovat esillä ELY-keskuksen hankesivulla sekä Helsingin kaupungin katu- ja puistosuunnitelmien nettisivuilla.
Suunnitelmaluonnokset ja esittelyaineisto:
Väylävirasto / ELY-keskus: https://vayla.fi/valtatien-4-parantaminen-valilla-keha-i-keha-iii-ja-ilmasillan-eritasoliittyma
Helsinki: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/julkaisut-ja-aineistot/ilmoitukset/katu-ja-puistosuunnitelmat/katu-ja-puistosuunnitelmat, karttapalvelussa: https://kartta.hel.fi/link/8Fi1Zv
Palautteet toimitetaan 1.3.2021 mennessä viitteellä: Vt 4 Kehä I – Kehä III, UUDELY/1236/2021.
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue, Sami Mankonen, PL 36, 00521 HELSINKI tai sami.mankonen@ely-keskus.fi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja suunnittelusta antavat:
Tiesuunnitelmat
Uudenmaan ELY-keskus: Sami Mankonen, puh. 0295 021 309, sami.mankonen@ely-keskus.fi
Katusuunnitelmat
Helsingin kaupunki: Anni Tirri, puh. 040 334 0664, anni.tirri@hel.fi
Sitowise Oy: Harri Sivonen, puh, 050 390 1110, harri.sivonen@sitowise.com
Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki
0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Uudenmaan ELY-keskus
Åkerövervakningen inleds i Nyland2.7.2025 14:44:24 EEST | Pressmeddelande
Åkerövervakningen i Nyland inleds den 1 juli 2025. Gården underrättas alltid på förhand om övervakningen och tillsammans med jordbrukaren som ansökt om stöd kommer man överens om en lämplig tidpunkt.
Jättebergs tunnel stängs i båda riktningarna 30.7.– 31.7.2025 kl. 22.00–05.00 och 31.7.–1.8.2025 klo 22.00–05.002.7.2025 08:33:00 EEST | Pressmeddelande
Landsväg 102 (Ring II) stängs tillfälligt vid Jättebergs tunnel för underhållsarbeten. Trafiken dirigeras till tunnelns reservrutt.
Hiidenkallion tunneli suljetaan molempiin suuntiin 30.7.– 31.7.2025 kello 22.00–05.00 ja 31.7.–1.8.2025 klo 22.00–05.00 väliseksi ajaksi2.7.2025 08:33:00 EEST | Tiedote
Maantie 102 suljetaan tilapäisesti Hiidenkallion tunnelin kohdalla huoltotöitä varten. Liikenne ohjataan tunnelin varareitille.
Kägeluddstunneln på Ring I stängs för trafik för trafik 9.–11.7.2025 kl. 22.00–05.002.7.2025 08:01:00 EEST | Pressmeddelande
Båda tunnelrören i Kägeluddstunneln på Ring I i Esbo stängs nästa vecka under tiden 9.–11.7. kl. 22–05.
Kehä I:llä Keilaniemen tunneli suljetaan liikenteeltä 9.–11.7.2025 klo 22.00–05.002.7.2025 08:01:00 EEST | Tiedote
Kehä I:llä Espoossa sijaitsevan Keilaniemen tunnelin molemmat tunneliputket suljetaan liikenteeltä ensi viikolla 9.– 11.7.2025 välisinä öinä klo 22.00–05.00.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme