Uudenmaan ELY-keskus

Planutkast har utarbetats för förbättrings av riksväg 4 mellan Ring I - Ring III och Luftbron planskild anslutning

Dela
Lahtisleden (rk4) är en av de viktigaste infartsvägarna i huvudstadsregion. Vägen är tidvis kraftig överbelastad och trafik förorsaka bullerolägenheter. Cirka 13 500 nya lägenheter och cirka 2000 nya arbetsplats kommer att planläggas inom Malm flygplatsens område, vilket kommer att kräva att en ny planskild anslutning byggas. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen) och Helsingfors stad utarbetar vägplaner och gaturitningar för att stödja detaljplanen.
Syftet med projektet är att förbättra smidigheten och säkerheten i personbilstrafiken, kollektivtrafiken, godstransporterna, fotgängarna och cyklingen.
Syftet med projektet är att förbättra smidigheten och säkerheten i personbilstrafiken, kollektivtrafiken, godstransporterna, fotgängarna och cyklingen.

Lahtisleden är en livligt trafikerade väg och trafikflödet är viktigt för trafiken norr om Helsingfors. På Lahtisleden mellan Ring I och riksväg 7 rör sig ungefär 76 000 fordon per dag. Tung trafik står för ungefär 6 % av den totala trafikvolymen. Vägen är också viktig för den nationella godstrafiken. En av trång sektion för trängsel på närvarande Lahtisleden är sträckan mellan Ring I och den planskilda anslutningen av riksväg 7, där i norr riktning flera parallella körfält blandas. Det finns också kraftig rusning i anslutningar och avfarter av Ring I. I framtiden skulle byggandet av Malm Flygplatsområdet som bostadsområde orsaka betydande problem i den nuvarande Ring I - Malm planskilda anslutningen, som kommer att förhindras genom att bygga en ny Luftbron planskild anslutning.

Syftet med projektet är att på ett naturligt sätt integrera nuvarande och framtida markanvändning i Lahtisleden och att förbättra smidigheten och säkerheten i personbilstrafiken, kollektivtrafiken, godstransporterna, fotgängarna och cyklingen. Med projektet försökas komma in att förbättra förutsägbarheten i kollektivtrafikens och godstransporternas restid. Därtill syftet med projektet är att minska skadeverkningarna och risken för föroreningar både för den naturliga miljön och för grundvattenfyndigheten av Tattaråsen. De reviren av flygekorrar och deras rutterna mellan revirens beaktas noggrant i planering. De nya och ökade bullerbarriärer som ska byggas kommer att minska den bullerolägenhet som trafiken till bosättningen orsakar.

Nya körfält effektiviserar trafik och rörelse

Förbättrade ramparrangemang planeras för Lahtisleden för olika planskilda anslutningar för både Ring I och Riksväg 7, mellan vilka det kommer att byggas den nya Luftbron planskilda anslutningen. Dessutom planeras tredje körfält mellan Riksväg 7 och Ring III för Lahtisleden. Ring I kommer att förbättras genom att bygga tredje körfält mellan planskilda anslutningar av Malm och Stensböle, samt tvåfiliga ramper på riksväg 4 mot norr.

Förutom vägplanen utarbetar Helsingfors stad ett gatuplan, i som ska förbättras Tattaråsvägen och dess anslutningar vid industriområde av Tattarmossen utöver den nya Luftbron planskilda anslutningen. Dessutom planeras de underordnade gatorna Smidesjärnsvägen, Gjutjärnsgränden och Stångjärnsvägen. Planen innehåller också förbättringar av fotgängar- och cykling arrangemangen, till exempel med den nya Stensböle parkbron som korsar Lahtisleden.

Till planutkast man kan göra sig förtrogen online under tiden 15.2.2021–1.3.2021. Man har möjlighet att opinera sig eller sända tilläggsuppgift till planer. Planutkasten, presentationsvideor och pressmeddelanden finns till påseende på NTM-centralens projektsida och på webbsidor för Helsingfors stads gatu- och parkplaner.

 

Planutkast och presentation material:

Trafikledsverket/NTM-centralen:https://vayla.fi/valtatien-4-parantaminen-valilla-keha-i-keha-iii-ja-ilmasillan-eritasoliittyma

Helsingfors stad: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/julkaisut-ja-aineistot/ilmoitukset/katu-ja-puistosuunnitelmat/katu-ja-puistosuunnitelmat, karttjänst: https://kartta.hel.fi/link/8Fi1Zv

Feedback bör levereras senast den 1 mars 2021: referens Vt 4 Kehä I – Kehä III, UUDELY/1236/2021.

NTM-centralen i Nyland, Ansvarsområdet för trafik och infrastruktur, Sami Mankonen, PB 36, 00521 HELSINGFORS eller till sami.mankonen@ely-keskus.fi.

Nyckelord

Kontakter

För mer information om planeringen, kontakta:
Vägplaner
NTM-centralen i Nyland: Sami Mankonen, puh. 0295 021 309, sami.mankonen@ely-keskus.fi


Gatuplaner
Helsingfors stad: Anni Tirri, puh. 040 334 0664, anni.tirri@hel.fi


Sitowise Oy: Harri Sivonen, puh, 050 390 1110, harri.sivonen@sitowise.com

Bilder

Syftet med projektet är att förbättra smidigheten och säkerheten i personbilstrafiken, kollektivtrafiken, godstransporterna, fotgängarna och cyklingen.
Syftet med projektet är att förbättra smidigheten och säkerheten i personbilstrafiken, kollektivtrafiken, godstransporterna, fotgängarna och cyklingen.
Ladda ned bild

Om

Uudenmaan ELY-keskus
Uudenmaan ELY-keskus
Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki

0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande

På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.

Kotona lapsia hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien työelämäosallisuus – uusia toimintamalleja ja ratkaisuja9.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote

Tänään Espoossa Omniassa järjestetyssä valtakunnallisessa tilaisuudessa esiteltiin hanketyössä kehitettyjä toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä, joilla edistetään kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien osallisuutta työelämässä. Tilaisuus kokosi yhteen noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea – noin 60 paikan päällä ja 200 verkon välityksellä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä vuoden 2025 alussa voimaan tullut laki kotoutumisen edistämisestä velvoittaa kuntia tarjoamaan kotoutumista edistävää koulutusta myös työmarkkinoiden ulkopuolella oleville ryhmille, kuten kotona lapsiaan hoitaville vanhemmille.

Åsikter begärs om kompletteringen av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Flygbanan8.12.2025 17:02:00 EET | Pressmeddelande

Flygbanan är en ny banförbindelse som är under planering. Banan går i en tunnel från Böle via Helsingfors-Vanda flygplats till Kervo. En förutredning och en miljökonsekvensbedömning (MKB) gjordes för Flygbanan 2022–2023. Som en del av översiktsplaneringen ändrades sträckningen för Flygbanan under våren 2025 så att sträckningen ansluter till huvudbanan redan söder om Kervo station. Kontaktmyndigheten förutsatte i sitt utlåtande 4.6.2025 att miljökonsekvensbeskrivningen ska kompletteras i fråga om den nya sträckningen. Denna komplettering av MKB-beskrivningen som nu finns till påseende ersätter den ursprungliga bedömningsbeskrivningen till den del som bedömningen behandlar Flygbanans konsekvenser i Tusby, Norra Vanda och Kervo. Projektets betydande miljökonsekvenser har beskrivits i miljökonsekvensbeskrivningen. Beskrivningen och projektet presenteras vid ett offentligt möte i december. Utlåtanden och åsikter ska lämnas till kontaktmyndigheten senast den 21 januari 2026.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye