Boschin, Nokian ja Deutsche Telekomin yhteinen kehityshanke:

Paikalliset datapilvet parantamaan liikenneturvallisuutta
- Paikalliset pilvipalvelimet nopeuttavat aikakriittisen tiedon välitystä potentiaalisissa onnettomuustilanteissa
- Teknologia mahdollistaa uusia kuljettajaa avustavia toimintoja
- Bosch, Nokia, ja Deutsche Telekom testaavat kehittämiään ratkaisuja Boschin testauskeskuksessa Boxbergissa
Erityisesti risteysalueilla rakennukset, aidat tai rekat voivat olla kuljettajan näkyvyyden esteenä. Jos kuljettaja ajaa huolimattomasti, kolarin välttäminen voi olla kiinni muutamista millisekunneista. Verkottumisen avulla voidaan vähentää onnettomuuksia merkittävästi, sillä toiminnot pystyvät tarjoamaan sellaistakin tietoa, joka on kuljettajan näkökentän ulkopuolella. Bosch kehittää yhdessä Nokian ja Deutsche Telekomin kanssa paikallisia pilvipalveluja autoteollisuudelle. Samalla työstetään ratkaisuja, jotka liittäisivät autot kokonaisvaltaisesti mobiiliverkon kautta Bosch IoT Cloud -pilvipalveluun. Yhtiöiden käyttämä Mobile Edge Computing (MEC) -teknologia hyödyntää paikallista pilvipalvelinta aikakriittisen tiedon keräämiseen, prosessointiin ja kuljettajille edelleen välittämiseen. Toisin kuin useimmat pilviratkaisut, paikalliset pilvet sijaitsevat tukiasemilla teiden varsilla.
"Paikalliset pilvet soveltuvat ihanteellisesti nopeaan ajoneuvojen väliseen viestintään esimerkiksi vaaratilanteissa ja ajomanöövereitä koordinoitaessa", sanoo Robert Bosch GmbH:n johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel.
”Me Nokialla uskomme, että verkottuneilla autoilla ja automatisoidulla ajamisella on keskeinen rooli verkottuneessa yhteiskunnassa. Olemme innoissamme mahdollisuudesta työskennellä yhdessä Boschin ja Deutsche Telekomin kanssa. Teemme verkottuneista autoista todellisuutta ja parannamme liikenneturvallisuutta Mobile Edge Computing -teknologian avulla", sanoo Nokian Head of IoT Connectivity Adolfo Masini.
Yritykset kehittävät mobiiliteknologiaa ja vastaavia verkottuneen ajamisen toimintoja osana 5G-verkon käyttöönottoa, erityisenä tavoitteenaan mahdollistaa automatisoidumpi ajaminen vuoteen 2020 mennessä. Tätä varten ajoneuvojen on pystyttävä viestimään sekä palvelimen kautta että suoraan toisten ajoneuvojen kanssa. Käytössä on tilanteesta riippuen joko keskitetty pilvipalvelin tai paikallinen pilvipalvelin.
Projektiryhmä testasi elokuussa 2016 Boschin testiradalla Boxbergissa kuljettajaa avustavia toimintoja kuten risteysavustajaa ja elektronista jarruvaloa ja sitä, miten ne toimivat paikallisessa pilvipalvelussa keskitettyyn pilveen verrattuna.
Jotta risteysavustaja toimisi, ajoneuvojen tulee säännöllisesti lähettää palvelimelle tieto sijainnistaan ja liikkeistään. Tietoja verrataan lähellä olevien ajoneuvojen tietoihin, ja niitä tarkastellaan väistämissääntöjen valossa. Onnettomuuden uhatessa se ajoneuvo, jolla ei ole etuajo-oikeutta, saa varoitusviestin. Erityisesti kaupunkien ulkopuolella, joissa ajoneuvot liikkuvat suurilla nopeuksilla, on selvää etua siitä, jos data käsitellään paikallisessa pilvessä. Paikallisessa pilvessä tieto kulkee vähintään kolme kertaa nopeammin verrattuna viestintään keskitetyn pilvipalvelimen kanssa, ja ajoneuvojen välisessä viestinnässä vaihtelut jäävät paljon pienemmiksi kun kyse on alle 20 millisekunnin viiveestä. Joissain tilanteissa ero voi olla merkitsevä, jotta tieto tavoittaa auton ajoissa ja kuljettaja tai turvatoiminto voi reagoida riittävän nopeasti.
Kumppaneilla yhteinen tavoite
Kehitysprojektin tavoitteena on tehdä tieliikenteestä turvallisempaa. Kumppanit tuovat hankkeeseen kukin oman asiantuntemuksensa ja osaamisensa. Boschin vastuulla ovat kuljettajaa avustavat toiminnot, niiden käyttöönotto ajoneuvoissa ja palvelinympäristössä sekä paikalliset ja keskuspilvipalvelut. Lisäksi Bosch huolehtii ajoneuvojen välisen viestinnän tietosuoja- ja turvallisuuskysymyksistä, kuten siitä, ettei yksittäisten ajoneuvojen liikkeitä voida seurata. Deutsche Telekomin vastuulla ovat matkapuhelinmastot, mobiiliverkko ja tukiasemat. Nokia toimittaa paikallisverkkoihin tarvittavat MEC-ohjelmistot ja laitteistot, jotka mahdollistavat alhaisen viiveen autojen ja pilven välisessä viestinnässä. Lisäksi Nokia tarjoaa asiantuntemuksensa niin Boschin toimintojen integroimiseen paikalliseen pilveen kuin testeihin, joita tehdään Boschin Boxbergin testausradalla.
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot: viestintäpäällikkö Niina Haasola, puh. 050 545 0548, niina.haasola@fi.bosch.com
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2021 lopussa noin 402 600 työntekijää. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 78,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, teollisuus 4.0:lle ja verkottuneeseen liikkumiseen. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta.
Strategisena tavoitteena on helpottaa elämää ja parantaa elämänlaatua tuotteilla ja ratkaisuilla, jotka sisältävät tekoälyä (AI) tai jotka on kehitetty tai valmistettu sen avulla. Yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life.”
Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Bosch-konserni on ollut hiilineutraali vuoden 2020 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 76 100 henkilöä 128 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Heistä noin 38 000 on ohjelmistokehittäjiä.
Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. Yleishyödyllinen säätiö Robert Bosch Stiftung omistaa 94 prosenttia Robert Bosch GmbH:n osakkeista. Loput osakkeista omistaa Boschin perhe yrityksensä kautta sekä Robert Bosch GmbH. Suurinta äänivaltaa yhtiössä käyttää Robert Bosch Industrietreuhand KG, joka huolehtii myös omistajuuteen liittyvistä toiminnoista.
Lue lisää: www.bosch.fi, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Robert Bosch Oy
Bosch esittelee 2030-strategiansa – vahvistaa asemaansa teknologiajohtajana8.5.2025 13:13:37 EEST | Tiedote
Talousvuosi 2024: liikevaihto 90,3 miljardia euroa / liiketulosmarginaali 3,5 prosenttia / noin 13 miljardia euroa etupainotteisia investointeja Näkemys vuodelle 2025: ydinmarkkinat, joissa on vähän kasvupotentiaalia / Tavoitteet: liikevaihdon ja liiketulosmarginaalin kasvattaminen, edellisen vuoden vapaan kassavirran tason saavuttaminen. Teknologisen kehityksen edistäminen, innovatiivisuuden vahvistaminen: Bosch myöntää 250 miljoonaa euroa uutta riskipääomaa startup-yrityksille. Stefan Hartung: "Strategia 2030 -suunnitelmamme avulla asetamme itsellemme kunnianhimoisia tavoitteita, jotka antavat meille suuntaa globaaleina myllerryksen aikoina." Markus Forschner: “Bosch varmistaa taloudellisen liikkumavaran toimimalla aikaisin epävarmoina aikoina."
Boschin liiketoimintavuoden 2024 ennakkotiedot julki31.1.2025 16:19:19 EET | Tiedote
Bosch on julkaissut ennakkotiedot vuoden 2024 liiketoimintavuodesta, joka oli haasteellinen markkinakehityksen vuoksi. Huolimatta taloudellisista paineista yritys on edistynyt pitkän aikavälin strategiassaan ja pyrkii edelleen saavuttamaan tavoitteensa kasvussa ja kilpailukyvyn vahvistamisessa.
Bosch käyttää ohjelmistoja ja tekoälyä tehdäkseen tuotteistaan älykkäämpiä ja parantaakseen ihmisten turvallisuutta7.1.2025 13:42:24 EET | Tiedote
CES 2025: Boschin tuotteet ovat läsnä kaikilla elämänalueilla Tanja Rueckert: “Ohjelmisto ja digitaaliset ratkaisut ovat liiketoimintamme kulmakiviä.” Rajaton kunnianhimo: Bosch odottaa saavuttavansa yli 6 miljardin euron myynnin ohjelmistojen ja palvelujen osalta ensi vuosikymmenen alkuun mennessä. Koodattu #LikeABosch: yli 5 000 Boschin tekoälyasiantuntijaa on rekisteröinyt yli 1 500 tekoälypatenttia vain viidessä vuodessa – ei vertaistaan Saksassa eikä Euroopassa. Bosch Tech Compass: Suurin osa vastaajista aikoo kouluttautua tekoälyn parissa vuonna 2025 – Bosch on jo kouluttanut onnistuneesti 65 000 työntekijää. Ohjelmistorajoitteinen liikkuvuus: Bosch on liikkuvuuteen erikoistuneen ohjelmistotaitonsa avulla ihanteellinen kumppani maailman suurimmille teknologia-alan toimijoille. Palkittu teknologia: älykäs Boschin pinnasänky auttaa nuoria vanhempia huolehtimaan vastasyntyneistään – ja voittaa CES-palkinnon. Bosch arjessa: älykkäät MEMS-anturit varmistavat intuitiivisen ja energiate
Bosch Sensortec mukana laatimassa Suomen kansallista puolijohdestrategiaa26.4.2024 14:07:27 EEST | Tiedote
Suomen puolijohdetoimiala ennakoi liikevaihtonsa kolminkertaistuvan 5–6 miljardiin euroon ja alan työntekijöiden määrän kasvavan 20 000:en vuoteen 2035 mennessä. Strategian mukaan Suomessa toimivilla puolijohdeyrityksillä on erinomaiset lähtökohdat kasvaa tätäkin nopeammin.
Bosch panostaa innovaatioihin, kumppanuuksiin ja yritysostoihin – kustannussäästöt edelleen keskeisiä18.4.2024 11:33:32 EEST | Tiedote
Kasvutavoitteet edellyttävät hyvää kannattavuutta ja taloudellista vakautta
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme