Miksi eurooppalainen tapa ostaa ei ole koskaan enää samanlainen kuin ennen Covid-19 -pandemiaa

Tutkimuksen mukaan säännöllinen asiointi kaupoissa ei ole enää samanlaista kuin ennen pandemian tuomia rajoituksia, sillä rajoitukset ovat muuttaneet eurooppalaisten ostotottumuksia (*
Verkkokaupan vallankumous
Tulosten valossa näyttää vahvasti, että Covid-19 on aloittamassa kuluttajakäyttäytymisen uuden aikakauden, jossa valtaosa eurooppalaisista aikoo pitäytyä uusissa verkko-ostamisen tavoissaan. Tämän myötä joulumarkkinalle 2020 on odotettavissa jopa 224 miljoonaa verkkokauppapakkausta aiempaa enemmän. (**
Vähittäiskauppiaat ovat voineet huomata verkkokaupan kasvun jo pandemian ensimmäisen aallon aikana keväällä 2020. Jopa 64 % eurooppalaisista on myöntänyt käyttäneensä verkkokauppaa aiempaa enemmän.
Näyttää siltä, että nopea muutos verkkokaupan osalta on tullut jäädäkseen, sillä 89 % vastaajista on sanonut, että he aikovat jatkaa verkkokaupan asiakkaina, vaikka tilanne koronaviruksen osalta helpottaisikin. Jopa 91 % eurooppalaisista kuluttajista kokee ostamisen verkosta luotettavaksi. Kaikkein suurimman kasvun verkkokaupassa teki koronakevään pahimpana aikana elintarvikkeet, joita 41 % eurooppalaisista vastaajista kertoi lisänneensä ostoksiinsa.
Tulokset perustuvat osittain myös Euroopan johtavan verkkokauppapakkausten toimittajan DS Smithin tilastoihin, joissa se näkee merkittävää kasvua elintarvikkeiden, kasvien ja hygieniatuotteiden osalta verrattuna pandemiaa edeltäneeseen aikaan.
Uusi normaali?
Vaikka rajoitukset ovat välillä helpottaneet useissa Euroopan maissa, DS Smithin tutkimus osoittaa, että monet koronaviruksen mukanaan tuomat muutokset ovat tulleet jäädäkseen. Yli puolet eurooppalaisista (62 %) kertoo aikeistaan hyödyntää ruuan verkkokauppaa jatkossakin. Trendi hygieniatuotteiden sekä koti- ja puutarhatuotteiden osalta vaikuttaa samalta.
Verkko-ostamisen tapojen muutos näkyy muillakin osa-alueilla, sillä yli puolet (52 %) aikoo ostaa käsityö- ja askartelutarpeita saman verran tai enemmän kuin aiemmin.
Uuden kokeileminen
Muutokset eivät ole vain verkko-ostamisen määrissä, vaan myös tavoissa, sillä jopa 43 % sanoo ostaneensa täysin uudelta verkkosivulta, jota eivät olleet ennen käyttäneet.(*
Muutosten seurauksena kaiken kokoisten yritysten on pitänyt mukauttaa verkkokaupan toimintaansa vastatakseen asiakasvaatimuksiin, jolloin on tapahtunut muutoksia, jotka olisivat voineet viedä vuosia ilman pandemiaa.
Mikä ajaa kuluttajan verkkoon?
Verkkokaupan käytön syyt ovat jakautuneet sukupuolen ja iän mukaan siten, että miehet ja nuoremmat ovat suosineet helppoutta naisten ja vanhempien sukupolvien korostaessa turvallisuutta.
Kestävä kehitys ja vihreät arvot pysyvät pandemiasulkujen jälkeenkin prioriteettilistalla, sillä kesällä 2020 melkein joka viides (23 %) ilmoitti ostavansa mieluummin verkosta, jos tuote toimitetaan joko kestävän kehityksen mukaisuuden huomioivassa pakkauksessa tai pakkauksessa, jossa on materiaalia vain tarvittavan verran. 21 % kertoi ostavansa mieluiten silloin verkosta, jos tuotteet saapuvat kierrätettävissä pakkauksissa.
Lokakuussa tehdyssä tutkimuksessa nähdään tässä kasvua, sillä noin joka kolmas vastaajista (32 %) tahtoo, että ostokset toimitetaan kestävän kehityksen huomioivissa pakkauksissa - kierrätettävissä tai uudelleen käytettävissä, minkä lisäksi vielä hiukan useampi (36 %) toivoo, että pakkaus olisi juuri oikean kokoinen ja pitäisi kuljetettavan ilman määrän minimissä. (***
*) Tulokset perustuvat heinäkuussa 2020 tehtyyn kyselytutkimukseen Isossa-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja Puolassa.
**) Tulokset perustuvat marraskuussa 2020 kuudessa Euroopan maassa tehtyyn OnePoll-kyselyyn. Maita ovat Puola, Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Italia ja Espanja
***)Tulokset perustuvat DS Smithin ja IPSOS MORI:n lokakuussa 2020 tekemään tutkimukseen 12 Euroopan maassa (Puola, Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Italia, Espanja, Hollanti, Belgia, Tanska, Ruotsi, Suomi, Portugali)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suvi HjelmViestintäpäällikkö, SuomiDS Smith
Puh:+358102452453Puh:+358405778797suvi.hjelm@dssmith.comKuvat
Tietoja julkaisijasta
DS Smith on maailmanlaajuisesti toimiva, johtava kiertotalouden mukaisten aaltopahvista valmistettavien pakkausten suunnittelija ja valmistaja, tukenaan kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot. Yrityksen pääkonttori on Lontoossa, se on FTSE 100 -listattu ja toimii 34 maassa työllistäen noin 30 000 ammattilaista. Yritys on merkittävä tekijä verkkokaupan, kuluttajatuotteiden, vähittäiskaupan ja teollisuuden toimitusketjuissa. Sen olemassaolon tarkoitus kiteytyy lauseeseen ‘Redefining Packaging for a Changing World’ ja Now and Next -nimisellä kestävän kehityksen strategiallaan se on sitoutunut johtamaan muutosta kohti kiertotalouden mukaista toimintaa tuottaen ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää kertakäyttöistä muovia, pienentää toimitusketjujen hiilidioksidipäästöjä ja parantaa kierrätystä. DS Smith on Ellen MacArthur -säätiön strateginen kumppani. DS Smithin juuret ovat vuodessa 1940, jolloin Smithin perhe perusti yrityksen. Suomessa juuret ulottuvat jo vuoteen 1911 Tampereella perustettuun Suomen ensimmäiseen aaltopahvia valmistavaan yritykseen. Toimimme lähellä asiakkaitamme usealla paikkakunnalla Suomessa (Tampere, Nummela, Turku, Akaa ja Ii).
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DS Smith
Suomalainen pakkaus on tuplavoittaja arvostetussa flexopainokilpailussa Yhdysvalloissa5.5.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
DS Smithin Tampereen tehtaalla valmistettu Carlsbergin aaltopahvipakkaus on voittanut sekä oman sarjansa kultaa että koko kilpailun parhaan painotyön palkinnon arvostetussa Excellence in Flexography Awards -kilpailussa Yhdysvalloissa. Tuplavoitto osoittaa, että DS Smithin suomalainen flexopaino-osaaminen on huipputasolla.
Humanitaarinen apu tarvitsee pakkauksia11.3.2025 07:42:00 EET | Tiedote
Humanitaarisen avun toimittaminen Ukrainaan vaatii pakkauksia. Isojen järjestöjen avun toimittaminen on koordinoitua ja ammattimaista, mutta pienet toimijat tekevät tärkeää työtä pienin resurssein ja pitkälti vapaaehtoisvoimin. Työtä tukevat useat yritykset, jotka tahtovat kantaa yhteiskuntavastuutaan. Pakkausvalmistaja DS Smith lahjoitti pahvilaatikoita Tampereen ukrainalaiset ry:n tarpeisiin. Pakkaukset on valmistettu Tampereen ja Pirkkalan tehtailla pirkanmaalaisin voimin.
DS Smithille palkinto Carlsbergin pakkauksesta22.10.2024 07:55:00 EEST | Tiedote
Aaltopahvipakkausten valmistaja DS Smithin Tampereen tehtaan flexopaino-osaaminen on huomioitu kansainvälisessä FlexoTech -kilpailussa Lontoossa.
Aaltopahvipakkaus on myös tulevaisuuden ratkaisu15.8.2024 15:05:36 EEST | Tiedote
DS Smith, johtava maailmanlaajuinen palveluntarjoaja ympäristöystävällisten pakkausten, paperipohjaisten tuotteiden sekä kierrätyspalvelujen alalla, esittelee kattavan valikoiman puutarha-alalle soveltuvia pakkauksia Lepaan näyttelyssä Hattulassa 15.-17.8.2024.
DS Smith on korvannut yli miljardi kertakäyttöistä muovipakkausta pahvipakkauksilla30.5.2024 07:22:00 EEST | Tiedote
Pakkausvalmistaja DS Smith on ylittänyt Now & Next -kestävän kehityksen tavoitteensa kertakäyttöisten muovipakkausten korvaamisen osalta tekemällä työtä yhdessä asiakkaidensa kanssa. Yrityksen asiakkaisiin kuuluu monia ikonisia vähittäiskaupan ja kuluttajatuotteiden brändejä
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme