DS Smith

Kalavapriikki luottaa DS Smithiin vastuullisissa pakkausvalinnoissaan

Jaa
Toimitusjohtaja Jari Korhonen, Kalavapriikki
Toimitusjohtaja Jari Korhonen, Kalavapriikki

Kuopiolaisessa Kalavapriikissa uskotaan lujasti, että kala on tulevaisuuden ala. Tuotantolinjan läpi kulkee vuosittain 2,2 miljoonaa kiloa kalaa, josta hippuakaan ei mene hukkaan.

Kalavapriikin koko tuotantolaitos voisi olla suoraan tulevaisuudesta. Tehdas lämpenee maalämmön ja käyttövesi oman energian avulla. Katolla hehkuu 1060 aurinkopaneelia, joista saadaan jo merkittävä osa sähköstä. Biojätekontti on käytännössä turha, sillä kaikki raaka-aine hyödynnetään sataprosenttisesti.

- Kehitämme ja jalostamme laadukkaita kalatuotteita. Meillä on kaksi pääraaka-ainetta: kirjolohi ja lohi. Ja kun järvi-Suomessa ollaan, niin järvikalat ovat meille suuri valtti. Saamme lähialueen kalastajilta kuhaa, ahventa, muikkua, haukea ja myöskin heikommin hyödynnettyä särkikaloja, kuten lahnaa. Myymme valtaosan kalasta jalostettuna, esim. lahnasta tehdään pihvejä ja hauesta kylmäsavuhaukea, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Jari Korhonen.

Tuotannon ”ylijäämä” menee elintarviketeollisuuteen, eläinten ruuaksi, rehutehtaalle tai käsityöteollisuuteen. Kalavapriikin keskeinen arvo on toimia ympäristövastuullisesti aina alkutuotannosta kuljetukseen ja myyntiin asti.

Matka Kalavapriikiksi

Nykyisen Kalavapriikin historia juontuu vuodesta 2007, kun Korhonen osti Tukkupojat Oy:n ja ryhtyi itse yrittäjäksi. Hän alkoi kehittämään yritystään voimakkaasti ja mukaan perinteisen tukkukaupan lisäksi tuli kalanjalostus sekä pieni lihaleikkaamo. Vuonna 2009 Heinon Tukku Oy osti Korhosen yrityksen ja pian sen jälkeen liiketoiminnan painopiste siirtyi tuotantoon.

- Kolmisen vuotta sitten meille valmistui uudet toimitilat ja vuonna 2018 yrityksen nimi muuttui Kalavapriikki Oy:ksi, silloin lanseerattiin myös tuotemerkki Kalaonni.

Vastuullinen kokonaisajattelu kaiken takana

Samassa uudistusmylläkässä haluttiin ulottaa yhtiön vastuullinen ajattelu ja toiminta myös pakkaamiseen ja kuljetukseen. Perinteiset styrox-laatikot ja muovipussit korvattiin DS Smithin aaltopahvilaatikoilla eli Tuoreboxeilla sekä paperipusseilla.

- Meillä on käytössä 3-5 kilon ja 10 kilon laatikot sekä kuljetuspakkauslaatikko. Me mietimme mikä olisi järkevin ja ekologisin toimintamalli ja päädyimme DS Smithin pakkausratkaisuun, jolla saadaan itse näppärästi tehtyä laatikoita. Kaikki aaltopahvilaatikot sekä käyttämämme kartonkialustat ovat FSC- sertifioituja, painottaa Korhonen.

Jos Tuoreboxia verrataan perinteiseen EPS- eli styrox-laatikkoon, niin sen isoimpia etuja ovat kierrätettävä materiaali (aaltopahvi) sekä tyhjien pakkausten kuljettaminen litteinä. EPS -laatikot vievät rekassa saman verran tilaa tyhjinä kuin täysinä, kun taas Tuoreboxeja voidaan kuljettaa litteinä merkittävästi isompi määrä. Tämä vaikuttaa suoraan myös hiilidioksidipäästöihin.

Kalan pakkaamisessa ja kuljetuksessa asiakkaille on keskeisenä ongelmana, miten saadaan tavara kuljetettua perille sekä tuoreena että vastuullisesti.

- Siinä on saatu tosissaan miettiä, miten homma voidaan hoitaa kestävän kehityksen periaatteella. Suomi on niin pitkä ja logistisesti haastava maa. Pitää olla koko verkosto ja ketju kunnossa, kalastajista tuotantoon, pakkaamiseen ja kuljetukseen.

Intohimona pakkaukset

Kalavapriikissa suhtaudutaan pakkauksiin kaiken kaikkiaan intohimoisesti. Maailmalta haetaan jatkuvasti uusia trendejä ja tälläkin hetkellä Korhosen pöydällä on tarjolla kymmeniä eri vaihtoehtoja. Hän etsii jatkuvasti innovatiivisia pakkausratkaisuja, joilla voitaisiin vähentää ratkaisevasti muovin käyttöä.

- Me haluamme kantaa ympäristövastuumme ja olla edelläkävijä sekä tuotannossa, tuotteissa että pakkauksissa. Tuotteistamista mietitään aina myös pakkausten kautta. Ylipakkaaminen on järkyttävää, ja sitä tapahtuu maailmassa vielä paljon. Meidän nykyinen pakkausteknologia käyttää kartonkia ja ohutta muovia, mikä antaa tuotteelle merkittävästi lisää säilytysaikaa ilman säilöntäaineita. Se on tietysti kuluttajan etu, että tuote on aina priimaa ennen viimeistä käyttöpäivää. Kaikki tämä vaikuttaa laatumielikuvaan.

Kun Korhonen ryhtyi uudistamaan pakkauspuolta, niin tärkeintä oli löytää samalla tavalla ajatteleva, vastuullinen yhteistyökumppani. Valinta kohdistui DS Smithiin, jonka kanssa käynnistyi nopeasti myös yhteinen tuotekehitystyö.

- Yhteistyö DS Smithin kanssa on ollut erittäin joustavaa ja hedelmällistä. He tuovat vaihtoehtoja esille ja me rohkeasti tartumme kehityskohteisiin. Se on iso talo, mutta erittäin asiakasohjautuva. He ovat toteuttaneet meidän toiveemme plus vielä jotain enemmän. Esimerkkinä tästä, ideoimme yhdessä aaltopahvisten kuljetuspakkausten seurantajärjestelmää. Ongelmana oli se, että kuljetuspakkauksissa on nopea toimitusrytmi ja niiden seuranta on aina ontunut. DS Smithin ideoiden avulla saatiin kehitettyä uusi ratkaisu virtuaalinumeroiden avulla, jolla pystymme seuraamaan aaltopahvipakkauksia ja myös terminaalit voivat hyödyntää niitä, kiittelee Korhonen.

Aaltopahvilaatikoiden ja paperipussien lisäksi DS Smith toimittaa Kalavapriikille myös hyllyvalmiita myymäläpakkauksia.

- Kätevä display -pakkaus toimii sekä kuljetuspakkauksena että myymälässä hyllypakkauksena. Se on napakka pakkaus, joka on myös ekologinen ja sen voi toimittaa suoraan lavalla.

Jari Korhosella on lähitulevaisuudessa tavoitteena lisätä vastuullisuutta myös alkutuotannossa. Yhtiön tuotanto painottuu yhä enemmän kirjoloheen ja kalankasvattajien kanssa on käynnistetty jo keskustelut, että saataisiin aaltopahvilaatikot myös heille yleiseen käyttöön.

Kalavapriikki

Missio on tuottaa kuluttajille elämyksiä ja hyvinvointia

Sijaitsee Kuopiossa
Liikevaihto 17,5 milj.
Huippujoukkueen pelaajia 45
Kalaa käsitellään 2.2 milj. kiloa vuodessa
Sopimuskalastajia ja -kalankasvattajia useita kymmeniä
Kalatehdas, jolla on

  • FSSC 22000 elintarviketurvallisuusjärjestelmä
  • ISO 14001 ympäristöjärjestelmä
  • ISO 9001 johtamisjärjestelmä
  • ISO 45001 työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmä
  • ETJ+ energiatehokkuusjärjestelmä
  • MSC/ASC vastuullisuudesta kertova jäljitettävyyssertifikaatti

Jussi Pääkkönen / Call To Action and Joonas Koponen/Valokuvaamo Spottikuva

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Toimitusjohtaja Jari Korhonen, Kalavapriikki
Toimitusjohtaja Jari Korhonen, Kalavapriikki
Lataa
Lataa
Lataa
Lataa
Kalavapriikki Kuopio
Kalavapriikki Kuopio
Lataa

Tietoja julkaisijasta

DS Smith
DS Smith
PL 426
33101 Tampere

010 245 2111http://www.dssmith.com/fi

DS Smith on maailmanlaajuisesti toimiva, johtava kiertotalouden mukaisten aaltopahvista valmistettavien pakkausten suunnittelija ja valmistaja, tukenaan kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot. Yrityksen pääkonttori on Lontoossa, se on FTSE 100 -listattu ja toimii 34 maassa työllistäen noin 30 000 ammattilaista. Yritys on merkittävä tekijä verkkokaupan, kuluttajatuotteiden, vähittäiskaupan ja teollisuuden toimitusketjuissa. Sen olemassaolon tarkoitus kiteytyy lauseeseen ‘Redefining Packaging for a Changing World’ ja Now and Next -nimisellä kestävän kehityksen strategiallaan se on sitoutunut johtamaan muutosta kohti kiertotalouden mukaista toimintaa tuottaen ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää kertakäyttöistä muovia, pienentää toimitusketjujen hiilidioksidipäästöjä ja parantaa kierrätystä. DS Smith on Ellen MacArthur -säätiön strateginen kumppani. DS Smithin juuret ovat vuodessa 1940, jolloin Smithin perhe perusti yrityksen. Suomessa juuret ulottuvat jo vuoteen 1911 Tampereella perustettuun Suomen ensimmäiseen aaltopahvia valmistavaan yritykseen. Toimimme lähellä asiakkaitamme usealla paikkakunnalla Suomessa (Tampere, Nummela, Turku, Akaa ja Ii).

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DS Smith

Humanitaarinen apu tarvitsee pakkauksia11.3.2025 07:42:00 EET | Tiedote

Humanitaarisen avun toimittaminen Ukrainaan vaatii pakkauksia. Isojen järjestöjen avun toimittaminen on koordinoitua ja ammattimaista, mutta pienet toimijat tekevät tärkeää työtä pienin resurssein ja pitkälti vapaaehtoisvoimin. Työtä tukevat useat yritykset, jotka tahtovat kantaa yhteiskuntavastuutaan. Pakkausvalmistaja DS Smith lahjoitti pahvilaatikoita Tampereen ukrainalaiset ry:n tarpeisiin. Pakkaukset on valmistettu Tampereen ja Pirkkalan tehtailla pirkanmaalaisin voimin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye