S-ryhmä kartoitti Kiinasta tulevan puuvillan alkuperää laajalla tavarantoimittajaselvityksellä

S-ryhmän marketkaupan valikoimissa on paljon suosittuja omia merkkejä, joita valmistetaan SOK:n toimeksiannosta. Tällä hetkellä osa tekstiilituotteista valmistetaan Kiinassa tai Kiinasta peräisin olevista raaka-aineista. Vastuullisuutta edistetään monella tavalla: tehdasauditointien ja jäljitettävyyden parantamisen lisäksi tavoitteena on käyttää 100 % vastuullisesti tuotettua puuvillaa omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteissa vuoteen 2025 mennessä. Hyvässä yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa selvitetään aina tarpeen mukaan muita asioita, kuten nyt Kiinasta tulevaa puuvillaa käyttävien valmistajien tuotantoketjujen linkityksiä Xinjiangin alueelle.
- Olemme marketkaupan tämänhetkisen valikoiman osalta selvittäneet 220 Kiinasta tulevaa puuvillaa käyttävän valmistajan tuotantoketjujen linkitykset Xinjiangin alueelle. Jatkoselvitykset ovat käynnissä viiden tuotantoketjun ja niissä tehtävän valvonnan osalta. 2019 käyttöönottamamme vastuullisen puuvillan hankintakriteerien ansiosta olemme pystyneet lisäämään puuvillan tuotantoketjun jäljitettävyyttä. Kaikkia raaka-aineiden tuotantoketjuja ei täysin siltikään tunneta, kertoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.
S-ryhmän eettisiin periaatteisiin kuuluu haasteiden esiin noustessa pyrkiä parantamaan tilannetta yhteydessä tavarantoimittajien kanssa sen sijaan, että yhteistyö katkaistaisiin ja tilanne jäisi ratkaisematta.
- Vastuullisuustyömme pohjalla on kansainväliset ihmisoikeusperiaatteet ja niiden kunnioittaminen. Uiguureja koskeva asia on kaiken kaikkiaan monimutkainen, koska kyse on valtion harjoittamasta toiminnasta, jolloin siihen puuttuminen ja vaikuttaminen hankintaketjujen kautta on haastavaa. Lisäksi ketjut ovat moniportaisia. Vuoropuhelun lisäksi vaikutamme kansainvälisissä järjestöissä ja foorumeissa ja edistämme asiaa myös näiden kanavien kautta. Meillä on toki valmius myös tukea kauppapoliittisia keskusteluja ja vetoomuksia aiheen tiimoilta, Elomaa painottaa.
Nyt tehdyssä selvityksessä ei siis ole noussut Xinjangissa tuotettua puuvillaa käyttäviä tavarantoimittajia, mutta koska puuvilla käy pellolta tehtaalle keskimäärin viiden väliportaan kautta, on linkityksiä ja mahdollisia väärinkäytöksiä mahdotonta täysin sulkea pois. Läpinäkyvyyden lisääminen on koko tekstiilialan yhteinen haaste.
Pitkäjänteistä työtä läpinäkyvyyden eteen
S-ryhmä on kehittänyt omien hankintaketjujensa eettisyyttä ja läpinäkyvyyttä sekä omien tekstiilituotteiden vastuullisuutta jo vuosia. Tehdasauditoinnit niin sanottujen riskimaiden tekstiilitehtaissa alkoivat vuonna 2005 ja listaa näistä sopimustehtaista ryhdyttiin julkaisemaan verkkosivuilla vuonna 2015. Omien merkkien läpinäkyvyyttä edistetään myös ilmoittamalla tuotteen merkinnöissä tehdastieto sekä alkuperämaa. Vuonna 2016 päätettiin, että tehdastiedot lisätään myös omien tuotteiden pesulappuihin. S-ryhmä omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteita valmistavilla tehtailla vastuullisuutta seurataan riippumattomin tehdasauditoinnein. Auditoinneissa tarkastetaan muun muassa työturvallisuuteen, työaikoihin, palkkaukseen liittyvät käytännöt. Auditoinneissa havaituista puutteista seuraa korjaavat toimenpiteet ja uusinta-auditointi, jossa tarkastetaan, että puutteet on korjattu.
Puuvillan osalta S-ryhmä on omissa merkeissä ja omassa maahantuonnissaan sitoutunut edistämään kestävän puuvillan käyttöä omissa ketjuissaan. Tavoite on, että puuvilla on vastuullisesti tuotettua vuoden 2025 loppuun mennessä. Tuolloin puuvillan on määrä olla sataprosenttisesti luomua, kierrätettyä, Reilun kaupan tai Better Cotton Initiative -aloitteen mukaista. Turkmenistanilaisen ja uzbekistanilaisen puuvillan käyttö ei ole sallittua.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, 010 76 80 803, nina.elomaa@sok.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme