Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari ja Satamaliitto: Epätasapaino konttimarkkinoilla jatkuu jopa syksyyn

Jaa
Viimeaikaiset tapahtumat, kuten Suezin kanavan tukkiutuminen, koronaviruspandemia ja brexit vaikuttavat konttimarkkinoiden epätasapainoon jopa syksyyn asti. Suezin haverin vaikutukset näkyvät Euroopan suurissa satamissa viiveellä, kun alusruuhka Suezilta purkautuu. Suomalaisten vienti- ja tuontiyritysten on varauduttava siihen, että merikuljetusten palautuminen vie aikaa. Tämä näkyy konttipulan lisäksi komponenttien saatavuudessa ja mahdollisesti hintojen nousussa. Erityisesti vaikeuksissa on sesonkiherkkä tavara.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala

”Koronapandemian suljettua markkinoita konttimarkkinat häiriintyivät välittömästi viime vuoden keväällä. Markkinoiden kannalta väärissä paikoissa olleet tyhjät kontit jäivät ensin Eurooppaan ja tällä hetkellä taas matkaavat EU-Aasia liikenteessä takaisin tyhjinä Aasiaan”, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.  

Itämeren alueen oma konttimarkkina on häiriintynyt Venäjän talouslaman ja sanktioiden seurauksena. Venäjän tuontisatamista ei palaudu tyhjinä Suomen vientimarkkinoiden tarpeisiin kuten aiemmin. Viennin paikka paikoin tapahtunut elpyminen vaikeutti tilannetta entisestään lisää ja käytännössä pysäytti konttien saatavuuden tämän vuoden helmi-maaliskuussa.  

Woodin mukaan ne yritykset, joilla on pitkiä kuljetussopimuksia, ovat selvinneet tilanteesta verrattain hyvin. Äkillisiin tarpeisiin kontteja ei ole ollut saatavilla entiseen tapaan. Yritysten on hyvä miettiä, miten turvataan pitkäjänteisesti logistiikkaketjujen toiminta. 

”Konttikuljetukset ovat jo vuosia kasvaneet suhteellisesti muita merikuljetusten muotoja nopeammin. Tällaisessa markkinahäiriötilanteessa on luonnollista palata aikaisemmin käytettyihin kuljetusmuotoihin, kuten muihin yksikkökuljetusten muotoihin tai Itämeren liikenteessä muutoinkin tyypillisiin ro-ro-kuljetuksiin”, toteaa Suomen Satamaliiton toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä.

Epävakaassa tilanteessa yritykset voivat myös pyrkiä käyttämään sähköisiä kauppapaikkoja vajaalastien yhdistämiseksi ja paluukuljetusten koordinoimiseksi, että tavaran liikkuminen mahdollistetaan

Aiheesta keskusteliin aiemmin kauppakamarien tilaisuudessa ”Viennin ja tuonnin haasteita -merikuljetukset ja konttipula”.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Kv-kauppakamarilta entistä tiukemmat säännöt ympäristöväittämillä markkinointiin8.7.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Kansainvälinen kauppakamari (ICC) on tiukentanut markkinointisääntöjään koskien ympäristöväittämiä. Jos markkinoija käyttää tavoitteellista väittämää, joka koskee tulevaisuuteen suuntautuvaa pyrkimystä, sen on osoitettava selkeä suunnitelma, jolla se aikoo saavuttaa pyrkimyksensä ilmoittamassaan aikataulussa. Myös esimerkiksi sanojen ympäristöystävällinen ja ekologinen käyttö ilman täsmennystä on lähtökohtaisesti kiellettyä.

Komissiolta esitys 2040-ilmastotavoitteesta – EU:n ulkopuolisten ilmastotoimien sallimisessa mahdollisuuksia ja riskejä2.7.2025 13:17:05 EEST | Tiedote

Komissio antoi keskiviikkona pitkään odotetun esityksensä EU:n 2040-ilmastotavoitteeksi. EU:n päästöjen pitäisi vähentyä 90 prosenttia 2040 mennessä. Uutena elementtinä komissio sallisi rajatusti kansainvälisten yksiköiden käytön eli EU:n ulkopuolella toteutetut ilmastotoimet osana EU:n tavoitetta, ja lisää joustavuutta eri alatavoitteiden välille. Teknologisia nieluja ollaan tuomassa osaksi EU:n päästökauppaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye