S-ryhmältä jättiponnistus ja koko Suomen laajuinen investointi tulevaisuuteen: jo lähes 300 S-marketia uudistettu

Eri puolilla Suomea toteutettu S-marketin uudistus ei ole jäänyt asiakkailta huomaamatta. Raikas uusi ilme, kunkin myymälän paikallisesti toivomia palveluita ja pientä arjen luksusta. Yhä useammasta S-marketista löytyy nyt esimerkiksi salaattibaari, Mehustamo tuorepuristettuine mehuineen, paikan päällä tuoretta sushia valmistava Itsudemon tai Sushi Dailyn sushikioski, Beijing8-dumplingeja, Fazerin jauholeipomo tai ruokatorin uusina elementteinä tapakset tai paistovalmiit pitsat.
- 440 myymälän S-market on myynniltään Suomen suurin ruokakauppaketju ja meidän mielestämme S-market on myös Suomen paras ruokakauppa vastaten myös paikallisiin asiakastarpeisiin. Olemme kuunnelleet asiakkaita ja tuoneet kuhunkin myymälään juuri sillä alueella kaivattuja uudistuksia. S-marketeihin investoitiin viime vuonna lähes 200 miljoonaa euroa. Olemme iloisia siitä, että pystymme myymäläuudistustenkin kautta luomaan paikallisesti työtä ja pitämään yllä palveluita ympäri Suomen myös taloudellisesti haastavina aikoina, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Uudistetut myymälät saavat kiitosta palveluistaan ja näkyypä kohentunut asiakaskokemus myös kasvaneina myynteinä. Osuuskaupoista ensimmäisenä kaikki S-markettinsa sai uudistettua Etelä-Karjalan osuuskauppa.
- Pääsimme pilotoimaan uudistuksen elementtejä jo kesällä 2019 kun avasimme uuden Joutsenon S-marketin. Vuoden 2020 alussa jatkoimme remontteja ja maaliskuun alussa avasimme uudistetun S-market Myllykeskuksen Lappeenrannassa. Nyt maaliskuussa 2021 viimeisenä uudistui S-market Rajapatsas Imatralla. Myllykeskukseen tuli uusina elementteinä mm. Mehustamo tuorepuristettuine mehuineen, Itsudemon sushit sekä itämaisten makujen Beijing8-dumplingsit. Ruokatorille toimme lisää tuoretta kala- ja lihavalikoimaa. Asiakkaiden lisäksi oma henkilökuntamme on uudistuksesta innoissaan: myymälä on entistä toimivampi ja tarjontamme aidosti vastaa kaikkien tarpeisiin perustuotteista arkea piristäviin erikoistuotteisiin, iloitsee marketkaupan johtaja Olli Kurppa Etelä-Karjalan osuuskaupasta.
Eniten S-market-myymälöitä on pääkaupunkiseudulla toimivalla HOK-Elannolla. Nykyisistä 60 myymälästä HOK-Elanto on uudistanut jo puolet. Lisäksi pääkaupunkiseudulla avautuu kokonaan uusia S-marketeja, kuten huhtikuun puolessa välissä S-market Pukinmäki Helsingissä.
Jäätelöaltaasta lämpöä myymälään
Uudistukset ovat vaikuttaneet myös myymälöiden energiatehokkuuteen. Kylmäkaappien asianmukaisten ovien ja led-valojen lisäksi yhä useampi myymälä lämpenee kylmälaitteista syntyneen hukkalämmön avulla. S-ryhmä on myös Suomen suurin aurinkovoiman tuottaja - sen toimipaikkojen yhteydessä on yli 70 000 aurinkopaneelia. Kokonaisuudessaan S-ryhmän energiankulutus on laskenut 15 % vuoden 2015 tasosta.
Energiatehokkuuden parantaminen ja panostaminen uusiutuvaan sähköön ovat S-ryhmän ilmastotyön keskiössä. Ryhmän tavoitteena on pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä. Jo vuonna 2025 koko ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho, sampo.paallysaho@sok.fi, 010 768 0665
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme