Finnora Oy

Kuntien katuverkot kuntoon mobiilipelaamalla

Tamperelainen startup-yritys Crowdchupa joukkoistaa viiden kunnan katuvauriokartoituksen kuntalaisille mobiilipelin avulla.

Vaasan, Lempäälän ja Paimion kunnat saavat 17.–18. huhtikuuta tarkkaa dataa katuverkkonsa kunnosta – kuntalaisten itsensä tuottamana. 8.–9. toukokuuta vuorossa ovat Vihti ja Kuopio. Yhteensä autoteitä kartoitetaan yli tuhat kilometriä.

Kaikki osapuolet voittavat

Kartoitukset tehdään Crowdchupa-sovelluksella, jossa tiet ripotellaan täyteen kolikoita ja muita rahanarvoisia objekteja. Kuntalaiset keräävät objekteja videokuvaa nauhoittamalla. Videoista saadaan tekoälyn avulla teiden päällystevauriot selville. Kunnat hyödyntävät tietoa katuverkkonsa korjaustoimenpiteiden suunnittelussa.

Aiemmin osallistujat ovat ansainneet jopa 20–30 euroa tunnissa. Korvaus on käyttäjän näkökulmasta houkutteleva ja mahdollistaa silti kustannussäästöt vauriotietoa keräävälle taholle.

– Tässä voittavat sekä kunnat että käyttäjät, joille sovellus ei ole vain hauska lisätulon lähde vaan myös mahdollisuus vaikuttaa alueensa kehitykseen, toteaa Crowdchupan toimitusjohtaja Toni Paju.

Vakuuttava startti

Lempäälälle ja Vaasalle kevään datankeruutempaus on jo toinen laatuaan, kun taas Kuopiossa, Vihdissä ja Paimiossa pääsevät kuntalaiset pelaamaan ensimmäistä kertaa. Lempäälässä kartoitettiin katujen vaurioita ensimmäistä kertaa viime syyskuussa, ja Vaasan joulukuisessa pilottiprojektissa taas kerättiin joukkoistamalla tietoa kaupungin liikennemerkeistä.

– On ollut hienoa olla edelläkävijänä mukana ja osallistaa kuntalaisia aivan uudella tavalla, kertoo Lempäälän kunnan kunnossapitopäällikkö Tiina Pekkala.

– Liikennemerkkien kartoittamisesta saatiin hyviä kokemuksia, ja voin ilolla todeta, että Vaasassa on nyt käytössä moderni liikennemerkkirekisteri. Oletuksena on, että myös katujen kuntotiedot ja erityisesti korjausvelan määrä saadaan nyt tällä menetelmällä selvitettyä, sanoo Vaasan kaupungin kuntatekniikan johtaja Jukka Talvi.

Sovellus sopii myös pyöräteiden kuntokartoituksiin ja kesällä sellaiset toteutetaan Helsingissä ja Tampereella. Tulevaisuudessa Crowdchupaa tullaan käyttämään kotimaan lisäksi myös ulkomailla.

– Kiinnostusta on ollut Calgaryssä asti, ja ensimmäinen askel kansainvälistymiseemme koittaa jo lähiaikoina, kun Viron tiehallinto ottaa Crowdchupan käyttöön, paljastaa Paju.

Mikä on Crowdchupa?

- Crowdchupa on joukkoistettuun ja pelillistettyyn datankeruuseen keskittyvä tamperelainen startup-yritys.

- Crowdchupa-sovelluksen avulla teiden vauriokartoitusten kustannukset voidaan jopa puolittaa nykyisestä.

- Joukkoistamalla kartoitukset on mahdollista toteuttaa tunneissa, kun ne ennen kestivät jopa viikkoja.

Kuva 1. Toimitusjohtaja Toni Paju käyttää Crowdchupa-sovellusta.

Kuva 2. Crowdchupa-sovelluksen karttanäkymä älypuhelimen ruudulla.

Kuva 3. Paju esittelee päättyneen datankeruunsa yhteenvetoraporttia.

Kuva 4. Lempäälässä kerättäväksi tulevat objektit.

Kuva 5. Paimiossa kerättäväksi tulevat objektit.

Kuva 6. Vaasassa kerättäväksi tulevat objektit.

Toni Paju, toimitusjohtaja
toni.paju@crowdchupa.com