En översättningsapp kan möjliggöra kundtjänst på många språk i staden

Coronasituationen försvårade möjligheterna att testa översättningsappen med kunder. Esbo sysselsättningstjänster genomförde några testningar med kunder, men kundtjänsterna lyckades inte göra kundtestningar.
Erfarenheterna av appen var goda. Appen kunde översätta text och tolka tal tillräckligt bra från finska till engelska, ryska och arabiska. Eftersom testningarna med kunder inte kunde genomföras i den planerade utsträckningen, testades appen också från finska till turkiska och spanska, trots att dessa språk ursprungligen inte ingick i planen.
Ljudkvaliteten viktig i tolkningssituationen
Det visade sig vara svårare att lära appen arabiska än att lära den ryska. Orsakerna var att arabiska skrivs från höger till vänster och också har andra språkliga särdrag.
Ljudkvaliteten visade sig vara en viktig faktor i tolkningssituationerna för att appen skulle fungera ordentligt. Appen tolkade desto bättre ju närmare mikrofonen talarna var och ju tydligare de artikulerade. Appen testades under coronatiden, och ansiktsskydd och plexiglas försvagade tolkningskvaliteten.
Man lärde appen att tolka och översätta de mest typiska frågorna som kunderna ställer. Frågorna gällde till exempel Helsingforsregionens trafiks resekort, färdtjänsten och småbarnspedagogiken. Vid sysselsättningstjänsterna fokuserade man på att lära appen specialterminologi som gällde arbetshandledning och simulering av kundtjänstsituationer.
”I försöket visade det sig att det var viktigt att personalen förband sig till att lära appen och att personer som talade språken som modersmål kontrollerade kvaliteten på översättningarna”, berättar projektdirektör Marke Kaukonen.
Målet en enda app som stöder kundbetjäning på många språk i vardagen
”Vår dröm är att i framtiden ha en översättnings- och tolkningsapp som kan stöda i att uträtta ärenden, i att ge råd och i vardagen på daghem, i skolor, på mödra- och barnrådgivningen, på bibliotek och vid sysselsättnings- och kundtjänsterna”, säger utvecklingschef Valia Wistuba som koordinerade försöket.
I och med ett kommunförsök som startade i mars 2021 tog Esbo stad över helhetsansvaret för att ordna sysselsättningstjänster bland annat för alla Esbobor som talar ett främmande språk som modersmål eller som har invandrarbakgrund.
”Det är viktigt att våra tjänster som stöder sysselsättning är tillgängliga för alla kommuninvånare. Det här försöket visade att vi i fortsättningen får ett bra stöd av översättnings- och tolkningsappar i vardagens kundtjänstsituationer på många språk", säger näringsdirektör Tuula Antola.
I kundtjänsten är det viktigt att kunderna gör sig förstådda och också förstår svaren och anvisningarna de får. En översättnings- och tolkningsapp som fungerar i realtid på många smarta enheter underlättar servicesituationen både för kunden och för personalen.
”Utgående från försöket verkar en sådan här app passa särskilt bra för allmän rådgivning och för att ge digitalt stöd ansikte mot ansikte eller på distans. Sådana tillgängligare och kostnadseffektivare tjänster kan i framtiden vara ett sätt att sänka tröskeln för invånare som talar främmande språk att vända sig till stadens tjänster”, konstaterar kundtjänstdirektör Kirsi Remes.
Försöket genomfördes mellan juni 2020 och mars 2021 i samarbete mellan Esbo stads sysselsättningstjänster och kundtjänster, Gofore Oy och Microsoft Oy. Vid försöket testades appen på datorer och smarttelefoner som stadens personal använder i sitt arbete.
Försöket ingick i Esbo stads digitala agenda. Med försöken vill man utveckla stadens tjänster och digitala lösningar med hjälp av ny teknik.
Erfarenheterna och lärdomarna från försöket utnyttjas i Esbo stads kommande översättnings- och tolkningslösningar.
Nyckelord
Kontakter
utvecklingschef Valia Wistuba, tfn 043 825 2905, valia.wistuba@esbo.fi
projektdirektör Marke Kaukonen, tfn 050 553 2495, marke.kaukonen@esbo.fi
Bilder

Om

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Följ Espoon kaupunki - Esbo stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Espoon kaupunki - Esbo stad
Tee oma taidereitti: EMMA – Espoon modernin taiteen museon julkiset taideteokset löytyvät nyt Espoon kaupungin karttapalvelusta18.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
EMMAn taide ulottuu ympäri Espoon kaupunkia. Yhteensä 70 julkista taideteosta on kaikkien kaupunkilaisten saavutettavissa eri puolilla Espoota ja määrä tulee täydentymään. Kesäkuun alussa teokset on lisätty Espoon kaupungin avoimeen karttapalveluun yhteistyössä Espoon kaupunkitekniikan keskuksen kanssa. Taide kaupungilla -karttapalvelun tavoitteena on parantaa tiedon jakamista ja teosten löydettävyyttä.
Kaupunginhallitus: Espoontorin asemakaavan muutos mahdollistaa asemanseudun kehittämisen16.6.2025 19:55:34 EEST | Tiedote
Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa Espoontorin kauppakeskuksen laajentaminen hypermarketilla, lisätä asuntorakentamista sekä kehittää asemanseutua joukkoliikenteen solmukohtana.
Konserni- ja tilajaosto kokoontui ensimmäistä kertaa16.6.2025 14:06:20 EEST | Tiedote
Konserni- ja tilajaosto tukee kaupunginhallitusta kaupungin tytäryhteisöjen johtamisessa sekä muiden yhteisöjen ohjauksessa ja seurannassa.
Stadsträdgårdens trädbank hjälper Esbo att anpassa sig till klimatförändringen12.6.2025 11:19:59 EEST | Pressmeddelande
Den globala uppvärmningen kommer inom en snar framtid att leda till liknande väderförhållanden i Esbo som i Centraleuropa. Därför bereder sig staden på och anpassar sig till klimatförändringen genom ett nytt försök, där trädslag importeras från sydliga länder och odlas som framtida gatuträd.
Kaupunginpuutarhan puupankki auttaa Espoota sopeutumaan ilmastonmuutokseen12.6.2025 11:19:59 EEST | Tiedote
Ilmaston lämpeneminen tuo lähitulevaisuudessa Espooseen Keski-Euroopan olosuhteet. Siksi kaupunki varautuu ja sopeutuu ilmastonmuutokseen uudella kokeilulla, jossa etelästä tuotuja puulajeja kasvatetaan tulevaisuuden katupuiksi.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum