Liikunnanohjaajan tutkintonimike ei kerro tarpeeksi asiantuntijuudesta

Nimikkeen ongelmallisuudesta kertoo myös se, että vaikka suurin osa liikunnanohjaaja (AMK) -tutkinnon suorittaneista jatkaa liikunta-alalla myös työelämässä, vain pieni osa heistä käyttää liikunnanohjaajan ammattinimikettä (Helsingin yliopisto 2020). Myös liikunnanohjaaja (AMK) -tutkinnolta viime vuosina valmistuneiden LinkedIn-profiilien perusteella tekemämme kartoituksen (Lehmusto 2019) mukaan liikunnanohjaaja-ammattinimikkeellä työskentelee vain noin kymmenen prosenttia valmistuneista.
Eräs kyselyymme vastannut opiskelija kuvaa liikunnanohjaaja (AMK) -nimikettä näin: ”Siitä ei huou minkäänlaista uskottavuutta – päinvastoin – eikä se kerro edes auttavasti, mitä tutkinto pitää sisällään. Sellaisille, joille nimike on tuntematon tai jotka ei muuten tunne kontekstia, joutuu joka kerta selittämään, että kyse ei ole mistään ohjaajasta vaan liikunnan ja urheilun asiantuntijuuteen tähtäävästä tutkinnosta."
Tutkintonimikkeen muuttamista on yritetty
Tutkintonimikkeet ovat säädeltyjä ammattikorkeakoululaissa ja valtioneuvoston asetuksessa, ja toteutettavat tutkinnot on määritelty ammattikorkeakoulun toimiluvissa. Tutkintonimikkeisiin kohdistuu siis vahva regulaatio, ja käytännössä tutkintonimikkeen vaihtaminen vaatii valtioneuvoston asetuksen muuttamista.
Liikunta-alan tutkintonimikkeisiin on pyritty vaikuttamaan jo toistakymmentä vuotta. On ehdotettu muun muassa, että liikunnan ammattikorkeakoulututkinnon tutkintonimike muutettaisiin muotoon liikuntapedagogi (AMK) (Joutsenniemi 2014).
Ehdotus ei johtanut muutoksiin, mutta toisaalta liikuntapedagogi (AMK) -nimike ei tällä hetkellä kuvaisi juurikaan sen paremmin tutkinnon tavoitteita tai työelämätehtäviä ainakaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelman näkökulmasta.
Tutkintonimikkeen merkitys on suuri – hyvässä ja pahassa
Tutkintonimikkeellä on valtava merkitys opiskelijalle. Se tukee opiskelijan ammatti-identiteetin syntymistä sekä kiinnittymistä opintoihin ja työelämään. Lisäksi se on yksi statusviestinnän välineistä, kun kamppaillaan asiantuntijatehtävistä toisten korkeakoulutettujen kanssa.
Vastavalmistuneella tulisi olla mahdollisimman selkeä kuva siitä, mistä hänen ammatillinen osaamisensa rakentuu ja miten hänen osaamisensa auttaa organisaatioita ja ihmisiä kehittymään erilaisissa toimintaympäristöissä. Työelämän tarpeisiin vastaava osaaminen tekee hänestä liikunta-alan ammattilaisen ja laaja-alaisemman osaajan kuin mitä nykyinen tutkintonimike antaa ymmärtää.
Tutkintonimikkeen tulee olla selvä myös työnantajille. Problemaattisen tilanteesta tekee se, että työantajat saattavat rekrytoinneissa nojata enemmän tutkintonimikkeen luomaan mielikuvaan kuin aitoon ymmärrykseen hakijan osaamisesta.
Tätä mielikuvaa meidän tuleekin ammattikorkeakouluna olla aktiivisesti muuttamassa. Meidän tulee määritellä tutkinnon sisäiset oppimispolkujen nimikkeet paremmin työelämätehtäviä vastaaviksi ja rakentaa ymmärrystä liikunta-alan osaamisista sekä tulevaisuuden osaamistarpeista yhdessä työelämän kanssa. Aktiivinen vuorovaikutus avaa samalla tutkinnon osaamistavoitteita työelämän suuntaan ja edistää tutkinnon tavoitteiden mukaista työllistymistä.
Lähteet
- Ammattikorkeakoululaki. (14.11.2014/932).
- Helsingin yliopisto. 2020. Liikunnanohjaaja (AMK): Mihin valmistuneet ovat sijoittuneet?
- Joutsenniemi, A. 2014. Ammattiliitot: Liikunnan AMK-tutkinnon nimeksi liikuntapedagogi. Nuoli ry.
Lehmusto, T. 2020. Liikunnanohjaaja (AMK) opetussuunnitelman kehittämiskysely. - Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2018. Ammattikorkeakoulun uudistuksen arviointi. Loppuraportti. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2018:32. Haettu osoitteesta: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161050/okm32.pdf
- Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoululaista. (18.12.2014/1129).
Kirjoittaja:
Teemu Lehmusto
liikunnan ja hyvinvoinnin lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Vierumäen kampus
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ari NevalainenViestintäpäällikkö
Puh:040 4887 008ari.nevalainen@haaga-helia.fiTeemu LehmustolehtoriHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471607teemu.lehmusto@haaga-helia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Maailman ensimmäinen TikTok-kurssi toi Haaga-Helialle pronssileijonan Cannesista18.6.2025 16:13:08 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, mainostoimisto Bob The Robot ja mediatoimisto ToinenPHD palkittiin pronssilla Cannes Lions -kilpailussa maailman ensimmäisestä korkeakoulukurssista, joka suoritettiin kokonaan TikTokissa.
Algoritmijohtaminen yleistyy suomalaisilla työpaikoilla – nuoret suhtautuvat iäkkäämpiä myönteisemmin16.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreen Kone johtajana -tutkimuksen ennakkotiedot paljastavat, että Suomessa jopa 49 prosenttia asiantuntija-, tieto- tai johtamistyötä tekevistä kokee kohdanneensa algoritmijohtamista työssään, mutta ihmispomo on yhä suositumpi vaihtoehto.
Algorithmic management spreads across Finnish workplaces – younger workers show greater acceptance than their older colleagues16.6.2025 08:00:00 EEST | Press release
Preliminary findings from the RoboBoss survey reveal that 49% of Finnish professionals in expert, knowledge, and management roles have encountered algorithmic management in their workplace. Despite this widespread exposure, human managers continue to be the overwhelmingly preferred choice.
Voiko tekoäly lisätä inhimillisyyttä työelämässä? Kahdelle T&K-hankkeelle rahoitus13.6.2025 10:58:59 EEST | Tiedote
Työsuojelurahasto on myöntänyt rahoituksen kahdelle tutkimus- ja kehityshankkeelle, joissa tutkitaan, miten tekoäly voi lisätä sekä työn tuottavuutta että hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta.
Can AI increase humanity in working life? Funding for two R&D projects13.6.2025 10:58:59 EEST | Press release
The Finnish Work Environment Fund has granted funding to two research and development projects that study how artificial intelligence can increase not only productivity, but also well-being and equity.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme