Kuljetuslaatikoista syntyi 19 000 tarjotinta Hesburger-ravintoloihin

Ajatus rikkinäisten kuljetuslaatikoiden kierrättämisestä syntyi, kun Hesburgerilla pohdittiin, miten aiemmin jätteeksi päätynyttä materiaalia voisi käyttää hyödyllisesti omassa toiminnassa. Rikkoutuneet polypropeenilaatikot sopivat tarjotinten uusiomateriaaliksi hyvin, sillä niiden volyymi on riittävän suuri ja ne ovat puhtaita käytöstä poistuessaan.
6 000 laatikkoa = 19 000 tarjotinta
– Meillä on hyviä yhteistyökumppaneita kiertotalouden saralla, sillä olemme pitkään tehneet innovatiivisia kiertotaloustoimia esimerkiksi työvaatteiden parissa. Päätimme kokeilla ajatusta käytännössä yhdessä työvaatetoimittajamme Touchpoint Oy:n ja muovituotteita valmistavan Wiitta Oy:n kanssa, kertoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.
Idea osoittautui toimivaksi ja Hesburger päätti teettää laatikoista tarjottimia ravintolakäyttöön.
– Keräsimme yli 6000 rikkinäistä laatikkoa ja niistä syntyi meille noin 19 000 tarjotinta. Tämä onnistuminen vahvistaa uskoamme siihen, että kiertotalous on kannattavaa. Omaa toimintaa tarkastellessa on oltava mukana kekseliäisyyttä ja tahtoa saada asiat onnistumaan, Santos sanoo.
Toimivaksi testattu
Valmistusprosessissa laatikot murskataan pieniksi osiksi, joista tehdään muovirakeita. Muovirakeet sulatetaan ja ruiskutetaan tarjotinmuottiin. Yhden tarjottimen valmistus kestää noin minuutin.
Tarjottimet on testattu ravintolakäytön näkökulmasta, sillä niiden pitää kestää konepesu ja lämpötunnelin lämpö. Lisäksi tarjottimille on tehty kierrätysmuovin vaatimat laboratoriotutkimukset.
Kierrätysmuovista valmistetun tarjottimen hiilijalanjälki on 85 prosenttia pienempi kuin jos tarjotin olisi tehty uudesta muovista.
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kierrätystä tarjottimellaSiirry videokanavalle
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heini SantosViestintäpäällikkö
Puh:+358 50 310 3054heini.santos@hesburger.fiKuvat



Tietoja julkaisijasta
Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun palveluksessa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Vuoden 2020 verollinen myynti Suomessa oli 217 miljoonaa euroa ja ulkomailla 107 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hesburger
Tämä “jäätelökioski” on auki ympäri vuoden – Hesburgereissa myydään talvikaudella liki miljoona jäätelöannosta11.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Hesburgereissa jäätelö ei ole vain kesäherkku, vaan tasaisesti ympäri vuoden myytävä tuote. Viimeisen vuoden aikana jäätelöannoksia on myyty yli 3,5 miljoonaa kappaletta, joista lähes miljoona yksistään talvella. Jäätelömassan ja Hesburgerille kehitettyjen pirtelömakujen valmistuksesta vastaa Valio.
Hesburger avaa uuden suuren ravintolan Jyväskylän Seppälään – avajaisia vietetään perjantaina 5.12.4.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Hesburger avaa Ahjokadun ja Seppäläntien kulmaan uuden 470-neliöisen Drive-in-ravintolan, joka korvaa tontilla aiemmin toimineen pienen Hesburgerin. Uudessa ravintolassa on 64 asiakaspaikkaa ja uutuutena oma drive-in-luukku prepaid-tilauksille.
Hesburgerin Ieva Salmela on vuoden ihmisläheisin johtaja – Hesburger nousi Suomen ihmisläheisimpien työpaikkojen kuuden kärkeen28.11.2025 14:37:46 EET | Tiedote
Hesburgerin kansainvälisen viestinnän ja markkinoinnin johtaja Ieva Salmela on valittu vuoden ihmisläheisimmäksi johtajaksi HumanPower25-kilpailun yli 250 henkilöä työllistävien yritysten sarjassa. Lisäksi Hesburger sijoittui ihmisläheisimpien työpaikkojen kuuden parhaan joukkoon.
Hesburger nousi työnantajabrändien kolmen kärkeen31.10.2025 14:14:06 EET | Tiedote
Hesburger on valittu vuoden 2025 työnantajabrändien kärkikolmikkoon. Hesburger erottui erityisesti aitoudellaan ja kyvyllään puhutella nuoria työnhakijoita heidän omassa mediaympäristössään.
Hesburger asetti kovan tavoitteen – Nyt noin joka seitsemäs myyty tuote on kasvipohjainen1.9.2025 14:15:00 EEST | Tiedote
Hesburgerin tähtäimessä on, että vuoteen 2030 mennessä puolet myydyistä tuotteista olisi kasvipohjaisia. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää kuitenkin loppukiriä, johon kannustimena toimii tuotteiden matalampi hinta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme