SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kotimainen kala jatkaa voittokulkuaan – nyt kiinnostavat erityisesti kalajalosteet

Jaa
S-ryhmä ryhtyi toukokuussa 2019 ponnisteluihin kotimaisen kalan puolesta. Suomu nousuun -kampanjan myötä kotimaisen kalan myynti kasvoi nopeasti 20 prosentilla. Kasvu on jatkunut siitä lähtien: myös vuonna 2020 kotimaisen kalan myynti kasvoi noin 20 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.
Kuva: Lari Lappalainen
Kuva: Lari Lappalainen

Myös suosituimmat kalalajit ovat pysyneet pitkälti samoina S-ryhmän myyntidatan perusteella. Vuonna 2020 myydyin kotimainen kala S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) oli kirjolohi suikaleena ja fileenä. Toiseksi myydyimmäksi kalaksi kiilasi silakkafilee, ohi edellisenä vuonna toista sijaa pitäneen muikun. Tuttuun tapaan myös kuha- ja siikafileet maistuivat suomalaisille. Jo muutaman vuoden ajan käynnissä ollut sesonkikalakonsepti puolestaan nostaa myös vähemmän tunnettuja, sesongissa olevia kotimaisia kaloja näkyville myymälöissä.

Kiinnostava huomio myyntidatasta on, että tällä hetkellä erityisen vauhdikkaasti kasvaa tuoreiden kalavalmisteiden myynti. Kalavalmisteita ovat esimerkiksi silakkapihvit, kalalastut ja pyörykät.

”Kalavalmisteissa valikoima on kehittynyt paljon viime vuosina. Osa kuluttajista saattaa kokea kalan käsittelyn hankalaksi, minkä vuoksi helppokäyttöisille tuotteille on paljon kysyntää”, pohtii myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta.

Uusia innovaatioita otetaan innokkaasti vastaan

Vaikka kotimaisen kalan myynti on kasvanut merkittävästi viimeisen parin vuoden aikana, edelleen noin 80 prosenttia suomalaisten syömästä kalasta on tuontikalaa, Kovalainen muistuttaa. Uudet innovaatiot olisivatkin tervetulleita. Kovalaisen mukaan kysyntää olisi esimerkiksi tuoreesta kalasta tehdyille, helposti lähestyttäville ja hyvänmakuisille kalavalmisteille.

”Toisaalta kuluttajia kiinnostava kalavalmiste voisi olla myös sellainen tuote, jossa raaka-aineena yhdistelty kotimaisia järvikaloja ja lohikalaa. Roskakaloiksikin kutsuttujen särkikalojen syöminen on myös ekoteko, ja niistä valmistettuja tuotteita näkisimme markkinoilla mielellämme lisää. Esimerkiksi tonnikalan kotimainen haastaja, oman Kotimaista-brändimme Leppäsavukala rypsiöljyssä on saanut kuluttajilta erittäin hyvän vastaanoton”, Kovalainen sanoo.

Kotimainen kala linkittyy vahvasti S-ryhmän vastuullisuusohjelmassakin mainittuun planetaariseen eli ilmastoystävälliseen ruokavalioon, jossa keskeinen ajatus on, että syömällä terveellisesti voi toimia myös ilmaston kannalta järkevästi. Lisäksi S-ryhmä on hiljattain päivittänyt kalalinjauksensa, joka takaa, että S-ryhmän ruokakaupoissa myyty kala on pyydetty kestävistä kalakannoista, eikä vaaranna lajien monimuotoisuutta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Mikko Kovalainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, mikko.kovalainen(at)sok.fi, puh. 010 7686261

Kuvat

Kuva: Lari Lappalainen
Kuva: Lari Lappalainen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.

Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote

Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.

S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye