Fiksuvuokraus.fi

Korona toi ison muutoksen vuokramarkkinoille – lemmikki on aiempaa harvemmin este asunnon saamiselle

Vuokranantajien kilpailu hyvistä vuokralaisista näkyy markkinoilla konkreettisina muutoksina sopimusten ehtoihin. Pitkittynyt koronapandemia on näkynyt joko vuokrakehityksen hidastumisena tai kääntymisenä negatiiviseksi. Kilpailun kiristyessä vuokranantajat ovat valmiita joustamaan, vuokraussivusto Fiksuvuokraus.fi:n mukaan erityisesti lemmikin kieltävästä sopimuspykälästä luovutaan nyt usein.

Toukokuussa Fiksuvuokrauksen kautta ilmoittaneista vuokranantajista jopa 80 % olisi valmis vuokraamaan tai neuvottelemaan vuokrauksesta tapauskohtaisesti lemmikin omistavan vuokralaisen kanssa. Ero vuoden takaiseen on merkittävä, sillä toukokuussa 2020 vastaava luku oli vain noin 45 %. Palvelun perustaja näkee kehityssuunnan tervetulleena.

”Vuokranantajan ei kannata kategorisesti kieltäytyä sopimuksesta kenenkään kanssa. On tärkeä muistaa, että lemmikin aiheuttamat vahingot voidaan sopimuksella rajata asunnon normaalin kulumisen ulkopuolelle” perustaja ja toimitusjohtaja Henri Haaksiala muistuttaa. Myös muista perinteisesti ehdoista, kuten vuokrausajan minimikestosta, ollaan Fiksuvuokrauksen datan perusteella valmiita joustamaan.

Digitalisaatiolla selkeä markkinarako

”Vuokranantajan kannalta maksukykyinen ja luotettava vuokralainen on parasta mitä epävarmana aikana voi toivoa. On hyvä, että vuokrasopimuksiin paneudutaan tapauskohtaisesti eikä enää soviteta samaa muottia jokaiseen elämäntilanteeseen” vuodesta 2018 itsekin laillistettuna vuokravälittäjänä toiminut Haaksiala jatkaa.

Usein vuokralaisen on sitouduttava uuteen asuntoon vähintään vuodeksi. Käytännön taustalla on ajatus, ettei vuokranantaja joudu maksamaan uutta välityspalkkiota samasta kohteesta. Uudet digitaaliset palvelut ovat laskeneet vuokranantajien kuluja ja tuoneet vuokrauksen työkalut kaikkien käytettäväksi, tarpeen mukaan. Fiksuvuokrauksella ilmoitettujen asuntojen määrä kasvoi huhti-toukokuussa vuoden takaiseen verrattuna 266 %.

”Digitalisaation avulla vuokrasuhteen osapuolten tarpeet on helpompi sovittaa yhteen. Kasvumme on selkeä osoitus markkinoiden kaipaamasta muutoksesta” Henri Haaksiala arvioi.

Fiksuvuokraus.fi
Länsituuli 6