Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Kuntien markkinointitutkimus 2021: Kunta kokonaisuutena ja matkailukohteena ovat kaksi tärkeintä markkinoinnin painopistealuetta

Jaa
Vuoden 2021 kyselyssä 85 prosenttia vastanneista arvioi tärkeimmäksi markkinoinnin painopistealueeksi kunnan markkinointi kokonaisuutena. Kuntaliitto toteutti kunta-alan markkinointitutkimuksen maali-huhtikuussa 2021. Kyselyyn saatiin vastaus 155 kunnasta. Vastausprosentti oli 53. Samansisältöinen kysely on tehty neljä kertaa aiemmin, viimeksi vuonna 2018.

Kunnilta kysyttiin muun muassa markkinoinnin organisoinnista, resursseista, tavoitteista ja suunnittelusta, kunnan profiloinnista, muuttohoukuttimista ja visuaalisesta ilmeestä sekä markkinointiviestinnän keinoista.

-Kunnat ovat tekemässä yhä suunnitelmallisempaa ja kunnan strategiaa tukevaa markkinointiviestintää. Vaikuttaisi myös siltä, että brändin kehittämiseen panostetaan aiempaa enemmän voimavaroja, sanoo Kuntaliiton markkinointipäällikkö Eija Rautiainen.

Kohderyhmät vakiintuneita

Markkinoinnin kohderyhmät ovat pysyneet samana vuoden 2018 kohderyhmiin verrattuna. Tärkeimpiä kohderyhmiä ovat tulevat asukkaat, yritykset, kuntalaiset ja matkailijat

Tärkeimmät osa-alueet kunnan markkinoinnin kannalta ovat asukasmarkkinointi, elinkeino- tai yritysmarkkinointi, kunnan julkisuus ja mielikuvamarkkinointi ja matkailumarkkinointi. Myös työnantajamielikuvamarkkinointi, kulttuuri- ja vapaa-ajanpalveluiden markkinointi, sisäinen markkinointi ja kansainvälinen markkinointi koettiin huomionarvoiseksi,

Muutto- tai investointihoukuttimia on käytössä 27 prosentilla kyselyyn vastanneista kunnista. Muuttohoukuttimina käytetään muun muassa edullisia tontteja, vauvarahaa, tervetuliaslahjaa, edullisia palveluita, edullisia toimitiloja, rahasummaa sekä laina- ja korkotukea.

Kuntien markkinoinnin profiloinnissa viiden tärkeimmän asian joukko on sama kuin vuonna 2018: Elinympäristö, luonto, asuminen, lapsi-/perheystävällisyys ja kunnan sijainti.

- On ilahduttavaa havaita, että nämä vastaavat hyvin niitä asioita, jotka kuntalaiset ovat nostaneet tärkeimpiin asioihin hyvässä kotikunnassa eli hyvä asuinympäristö, hyvät palvelut ja luonnonläheisyys. Myös turvallisuuden merkitys on korostunut niin markkinoinnissa kuin myös kuntalaisten arvostamissa asioissa, toteaa tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom.

Tärkeimpiä tai melko tärkeitä markkinointiviestinnän keinoja ovat sosiaalinen media, asiakaspalvelua, verkkomainontaa, sisäinen viestintää, henkilökohtaista suhdetoiminta ja tapahtumamarkkinointi.

Markkinoinnin resurssit laskusuunnassa, yhteistyötahojen merkitystä pidetään tärkeänä

Viimeisen kolmen vuoden aikana 40 prosenttia arvioi markkinointiresurssien kasvaneen. Seuraavan kolmen vuoden aikana 33 prosenttia arvioi resurssien kasvavan. Markkinoinnin haasteiksi ja kehittämiskohteiksi koettiin resurssipula, budjetointi ja suunnitelmallisuus/priorisointi. Markkinointiin ja viestintään liittyviä tehtäviä hoitaa päätoimisesti 46 prosenttia ja sivutoimisesti 54 prosenttia vastanneista.

Kunnan omistamat elinkeinoyhtiö, kehittämisyhtiöt ja matkailuorganisaatiot ovat mukana vahvimmin kuntien markkinoissa. Kunnat osallistuvat vahvasti matkailu-, elinkeino ja yritys- ja tapahtumamarkkinointiin.

Lisätietoja:

Eija Rautiainen, markkinointipäällikkö, puh. +358 45 316 1600, eija.rautiainen@kuntaliitto.fi

Marianne Pekola-Sjöblom, tutkimuspäällikkö, puh. +358 9 771 2504, +358 50 337 5634, Marianne.Pekola-Sjoblom@kuntaliitto.fi

Tulosten yhteenveto on tiedotteen liitteenä ja Kuntaliiton verkkosivuilla www.kuntaliito.fi .

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI

09 7711http://www.kuntaliitto.fi

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Joka kolmas kuntapäättäjä on kohdannut häirintää tai uhkailua6.6.2025 07:20:00 EEST | Tiedote

Kolme kymmenestä kuntapäättäjästä on kokenut häirintää tai uhkailua kuluvalla valtuustokaudella, ilmenee Kuntaliiton tuoreesta Kuntapäättäjätutkimuksesta. Häirintää kokevat erityisesti naiset ja näkyvissä luottamustehtävissä toimivat. Häirinnän muodoista yleisimpiä ovat asiaton palaute mediassa (57 %), sanalliset uhkaukset tai aggressio kasvokkain (43 %) sekä maalittaminen (35 %). Sosiaalisessa mediassa tapahtuneet uhkaukset ovat hieman vähentyneet vuodesta 2020. Samalla tutkimus osoittaa myös valonpilkahduksia: keskusteluilmapiiri kunnissa on monin paikoin parantunut.

Vauvarahaa maksavien kuntien määrä kasvussa2.6.2025 09:24:01 EEST | Tiedote

Vauvaraha on yleistynyt erityisesti pienissä kunnissa, joissa etsitään tapoja tukea perheitä ja houkutella uusia asukkaita, selviää Kuntaliiton tuoreesta selvityksestä. Vastasyntyneitä muistetaan jollain tavalla lähes 120 kunnassa, ja vauvarahaa maksetaan 64 kunnassa. Suurimmillaan vauvaraha on 10 000 euroa. – Vaikka vauvaraha ei ratkaise väestörakenteen muutoksia, monessa kunnassa sen avulla halutaan viestiä, että lapset ja lapsiperheet ovat arvokkaita sekä tukea perheiden arkea, sanoo kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen Kuntaliitosta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye