Kuntien markkinointitutkimus 2021: Kunta kokonaisuutena ja matkailukohteena ovat kaksi tärkeintä markkinoinnin painopistealuetta
Kunnilta kysyttiin muun muassa markkinoinnin organisoinnista, resursseista, tavoitteista ja suunnittelusta, kunnan profiloinnista, muuttohoukuttimista ja visuaalisesta ilmeestä sekä markkinointiviestinnän keinoista.
-Kunnat ovat tekemässä yhä suunnitelmallisempaa ja kunnan strategiaa tukevaa markkinointiviestintää. Vaikuttaisi myös siltä, että brändin kehittämiseen panostetaan aiempaa enemmän voimavaroja, sanoo Kuntaliiton markkinointipäällikkö Eija Rautiainen.
Kohderyhmät vakiintuneita
Markkinoinnin kohderyhmät ovat pysyneet samana vuoden 2018 kohderyhmiin verrattuna. Tärkeimpiä kohderyhmiä ovat tulevat asukkaat, yritykset, kuntalaiset ja matkailijat
Tärkeimmät osa-alueet kunnan markkinoinnin kannalta ovat asukasmarkkinointi, elinkeino- tai yritysmarkkinointi, kunnan julkisuus ja mielikuvamarkkinointi ja matkailumarkkinointi. Myös työnantajamielikuvamarkkinointi, kulttuuri- ja vapaa-ajanpalveluiden markkinointi, sisäinen markkinointi ja kansainvälinen markkinointi koettiin huomionarvoiseksi,
Muutto- tai investointihoukuttimia on käytössä 27 prosentilla kyselyyn vastanneista kunnista. Muuttohoukuttimina käytetään muun muassa edullisia tontteja, vauvarahaa, tervetuliaslahjaa, edullisia palveluita, edullisia toimitiloja, rahasummaa sekä laina- ja korkotukea.
Kuntien markkinoinnin profiloinnissa viiden tärkeimmän asian joukko on sama kuin vuonna 2018: Elinympäristö, luonto, asuminen, lapsi-/perheystävällisyys ja kunnan sijainti.
- On ilahduttavaa havaita, että nämä vastaavat hyvin niitä asioita, jotka kuntalaiset ovat nostaneet tärkeimpiin asioihin hyvässä kotikunnassa eli hyvä asuinympäristö, hyvät palvelut ja luonnonläheisyys. Myös turvallisuuden merkitys on korostunut niin markkinoinnissa kuin myös kuntalaisten arvostamissa asioissa, toteaa tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom.
Tärkeimpiä tai melko tärkeitä markkinointiviestinnän keinoja ovat sosiaalinen media, asiakaspalvelua, verkkomainontaa, sisäinen viestintää, henkilökohtaista suhdetoiminta ja tapahtumamarkkinointi.
Markkinoinnin resurssit laskusuunnassa, yhteistyötahojen merkitystä pidetään tärkeänä
Viimeisen kolmen vuoden aikana 40 prosenttia arvioi markkinointiresurssien kasvaneen. Seuraavan kolmen vuoden aikana 33 prosenttia arvioi resurssien kasvavan. Markkinoinnin haasteiksi ja kehittämiskohteiksi koettiin resurssipula, budjetointi ja suunnitelmallisuus/priorisointi. Markkinointiin ja viestintään liittyviä tehtäviä hoitaa päätoimisesti 46 prosenttia ja sivutoimisesti 54 prosenttia vastanneista.
Kunnan omistamat elinkeinoyhtiö, kehittämisyhtiöt ja matkailuorganisaatiot ovat mukana vahvimmin kuntien markkinoissa. Kunnat osallistuvat vahvasti matkailu-, elinkeino ja yritys- ja tapahtumamarkkinointiin.
Lisätietoja:
Eija Rautiainen, markkinointipäällikkö, puh. +358 45 316 1600, eija.rautiainen@kuntaliitto.fi
Marianne Pekola-Sjöblom, tutkimuspäällikkö, puh. +358 9 771 2504, +358 50 337 5634, Marianne.Pekola-Sjoblom@kuntaliitto.fi
Tulosten yhteenveto on tiedotteen liitteenä ja Kuntaliiton verkkosivuilla www.kuntaliito.fi .
Yhteyshenkilöt
Katariina PohjolaViestintäkoordinaattoriSuomen Kuntaliitto ry
Puh:+358 50 355 2574katariina.pohjola@kuntaliitto.fiLiitteet
Tietoja julkaisijasta

Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.
Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Finlands aktivaste kommun söks – temat år 2025 är Energi från naturen18.8.2025 01:00:00 EEST | Pressmeddelande
Fysisk inaktivitet kostar i Finland över 3 miljarder euro per år, men kommunerna har en avgörande roll i att öka rörelsen. Tävlingen Finlands aktivaste kommun lyfter fram kommunernas påhittiga och naturnära sätt att inspirera människor till att röra på sig. Årets tema är Energi från naturen. Nu är det dags att belöna de bästa exemplen. Visste du att enligt den senaste Invånarenkäten anser 80 % av invånarna att kommunernas motionsservice är välskött och lättillgänglig?
Suomen liikkuvinta kuntaa etsitään – vuoden 2025 teemana Energiaa luonnosta18.8.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Liikkumattomuuden kustannukset ovat Suomessa yli 3 miljardia euroa vuodessa, mutta kunnilla on ratkaiseva rooli liikkumisen lisäämisessä. Suomen liikkuvin kunta -kilpailu nostaa esiin kuntien kekseliäät ja luonnonläheiset keinot innostaa ihmisiä liikkeelle. Vuoden teemana on Energiaa luonnosta. Nyt on aika palkita parhaat esimerkit kunnista. Tiesitkö, että uusimman Kuntalaistutkimuksen mukaan 80 % kuntalaisista pitää kuntien liikuntapalveluita hyvin hoidettuina ja hyvin saatavina?
Regionstädernas attraktionskraft har förbättrats13.8.2025 08:59:45 EEST | Pressmeddelande
Enligt en färsk undersökning som genomförts av nätverket för regionstäder har kännedomen om regionstäderna ökat. Med regionstäder avses städer som utgör ett centrum eller centrumpar för sina ekonomiska regioner och som skapar ett pendlings- och serviceområde kring sig. Undersökningen genomfördes elektroniskt under april–maj 2025 och cirka 10 400 tillfrågade deltog i den.
Seutukaupunkien vetovoima on parantunut13.8.2025 08:55:01 EEST | Tiedote
Seutukaupunkien tunnettuus on kasvanut, selviää seutukaupunkiverkoston tuoreesta tutkimuksesta. Seutukaupunkeja ovat seutunsa ja talousalueensa keskukset tai keskusparit, jotka muodostavat ympärilleen työssäkäynti- ja asiointialueen. Tutkimus toteutettiin sähköisesti huhti-toukokuussa 2025, ja siihen osallistui noin 10 400 vastaajaa.
Kuntaliitto ja OAJ: Koulutuksesta leikkaaminen ei pelasta Suomea – se kaventaa sen mahdollisuuksia8.8.2025 12:57:23 EEST | Tiedote
Kuntaliitto ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ muistuttavat , että koulutus ei ole valtion toissijainen meno, vaan hyvinvointivaltion perusta. Kuntaliitto ja OAJ edellyttävät pitkäkatseisuutta ja koulutusmyönteisyyttä hallituksen neuvotteluihin. Koulutuksesta leikkaaminen ei pelasta Suomea – se kaventaa sen mahdollisuuksia. Juuri koulutuksen kautta Suomi voi vastata osaajapulaan, parantaa työllisyyttä ja nostaa tuottavuutta. Koulutuksesta huolehtiminen on talouspoliittisesti järkevä ja välttämätön investointi. Sellaista byrokratiaa ei kunnissa ole, josta esitetyt leikkaukset voitaisiin tehdä. Jos peruspalveluiden valtionosuutta leikataan, osuvat ne vääjäämättä varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen. On kysyttävä, mistä kunnissa voidaan enää leikata ilman, että vaikutukset kasautuvat kaikkein heikoimmassa asemassa oleville lapsille ja perheille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme