Aluehallintovirastolta huomautus Helsingin yliopistolle – Sisu-järjestelmän vakavat saavutettavuuspuutteet estävät opiskelijoiden yhdenvertaisuuden toteutumista
Sisu-opintohallintajärjestelmän käyttö on saavutettavuuspuutteiden vuoksi näkövammaiselle henkilölle lähes mahdotonta. Järjestelmässä opiskelijoiden on muun muassa tarkoitus ilmoittautua kursseille ja hallinnoida kattavasti omia opintojaan.
Sisun saavutettavuuspuutteet käytännössä estävät näkövammaiselta opiskelijalta järjestelmän itsenäisen käytön. Helsingin yliopisto on arvioinut, että osa vakavista puutteista korjataan vuonna 2023. Pitkää korjausaikataulua ei ole perusteltu saavutettavuusselosteessa, jossa saavutettavuuspuutteet on kuvattu.
Etelä-Suomen aluehallintovirasto toteaa, että Helsingin yliopiston Sisu-järjestelmä ei täytä digipalvelulain mukaisia saavutettavuusvaatimuksia. Saavutettavuusvaatimuksista voisi poiketa vain, jos poikkeamiselle esitetään lain mukaiset hyväksyttävät perusteet saavutettavuusselosteessa. Aluehallintoviraston näkemyksen mukaan yliopistolla ei ole riittäviä perusteita vuoteen 2023 asti ulottuville korjausajoille.
”Ratkaisuun vaikutti erityisesti se, että yliopistot ovat isoja toimijoita, joiden tehtävänä on nimenomaisesti edistää yhdenvertaisuutta ja tarjota kaikille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella”, kertoo saavutettavuuden valvonnan yksikön päällikkö Viena Rainio Etelä-Suomen aluehallintovirastosta. ”Jos suurin osa opiskeluajasta on mahdotonta käyttää itsenäisesti opintohallintajärjestelmää, se asettaa opiskelijat eriarvoiseen asemaan ja hankaloittaa tutkinnon suorittamista. Nähdäksemme yliopiston korjausaikataulu on perusteeton ja kohtuuttoman pitkä. Päädyimme näiden seikkojen vuoksi antamaan Helsingin yliopistolle huomautuksen lain vastaisesta toiminnasta.”
Huomautus on aluehallintoviraston keinovalikoimasta ankarin tapa puuttua kantelun perusteella havaittuun lainvastaiseen toimintaan. Aluehallintoviraston ohjauksen mukaan Helsingin yliopiston täytyy viivytyksettä korjata Sisun saavutettavuuspuutteet niin, että järjestelmä vastaa digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksia. Erityisesti käytön estävät saavutettavuuspuutteet pitää korjata välittömästi.
Kantelu Helsingin yliopistosta Sisu-järjestelmän vuoksi tehtiin Etelä-Suomen aluehallintovirastoon lokakuussa 2020. Aluehallintovirasto pyysi asiaa käsitellessään selvityksiä yliopistolta ja lausunnon yhdenvertaisuusvaltuutetulta.
Sisu-palvelun on toteuttanut korkeakoulujen yhteisesti omistama Funidata Oy. Aluehallintoviraston käsityksen mukaan palvelu on otettu käyttöön tai sitä ollaan ottamassa käyttöön useissa muissakin Suomen korkeakouluissa.
Aluehallintovirasto voi lisäksi ottaa yliopistoja ja niiden digipalveluja osaksi valvontaohjelmaansa. Valvonnan perusteella aluehallintovirasto voi määrätä toimijan tekemään palvelun saavutettavuusvaatimusten mukaiseksi ja tarvittaessa tehostaa määräystä uhkasakolla.
Saavutettavuuslainsäädäntö velvoittaa julkista sektoria – tavoitteena edistää yhdenvertaisuutta
Digipalvelulaki velvoittaa käytännössä koko julkista sektoria ja osaa yksityisen sektorin toimijoista tekemään verkkosivustoistaan ja mobiilisovelluksistaan saavutettavat eli sellaiset, joita mahdollisimman moni ihminen voi käyttää itsenäisesti.
Aluehallintovirasto toteaa ratkaisussaan, että siihen asti kunnes Sisun saavutettavuuspuutteet on korjattu, Helsingin yliopiston täytyy tarjota vaihtoehtoinen asiointitapa ja kuvata ohjeet siihen saavutettavuusselosteessa.
”Digipalvelulain lähtökohta on, että käyttäjät voivat asioida itsenäisesti verkossa ilman, että heidän tarvitsee erikseen pyytää sisältöä tai palvelua itselleen sopivassa saavutettavassa muodossa”, huomauttaa Viena Rainio. ”Tavoitteena on, että palveluissa jo alun alkaen olisi huomioitu erilaisten käyttäjien tilanteet ja tarpeet.”
Aluehallintovirasto pyysi yhdenvertaisuusvaltuutetulta lausunnon Sisun saavutettavuuden puutteista yhdenvertaisuuslain näkökulmasta. Yhdenvertaisuusvaltuutettu katsoi, että näkövammaiset opiskelijat joutuvat saavutettavuuden puutteiden vuoksi epäedulliseen asemaan suhteessa muihin opiskelijoihin. Yliopiston vastaus valtuutetun lausuntoon ei myöskään kumonnut olettamaa yhdenvertaisuuslain 13 §:n kieltämästä välillisestä syrjinnästä.
Yhdenvertaisuusvaltuutetun lausunnon mukaan apua vaihtoehtoiseen asiointiin pitäisi olla saatavilla myös virka-ajan ulkopuolella, jolloin myös Sisu on muiden opiskelijoiden käytössä. Yhdenvertaisuusvaltuutettu voi tarvittaessa tutkia tapausta syrjinnän kannalta yhdenvertaisuuslain ja YK:n vammaisyleissopimuksen näkökulmasta.
Digipalvelulaki, jossa saavutettavuusvaatimukset kuvataan, tuli voimaan 1.4.2019. Lain taustalla on Euroopan unionin saavutettavuusdirektiivi. Lisäksi taustalla vaikuttaa YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista, joka korostaa vammaisten ihmisten osallisuutta ja mahdollisuutta itsenäiseen asiointiin myös digitaalisessa ympäristössä. Digipalvelulain yhtenä tavoitteena on tehdä saavutettavuuden huomioimisesta osa normaalia viranomaistoimintaa.
”Saavutettavuuden huomioiminen edistää yhdenvertaisuutta, lisää osallisuutta ja myös vähentää yhteiskunnan kustannuksia, kun yhä useampi ihminen voi asioida itsenäisesti verkossa”, toteaa Viena Rainio.
Etelä-Suomen aluehallintovirasto vastaa koko Suomessa digipalvelulain saavutettavuusvaatimusten noudattamisen valvonnasta ja antaa neuvontaa ja ohjeita saavutettavuudesta. Saavutettavuuden huomiointi edistää ihmisten yhdenvertaisuutta digitaalisessa yhteiskunnassa.
Lisätietoa:
- Linkki Etelä-Suomen aluehallintoviraston ratkaisutiivistelmään 22.6.2021
- Aluehallintoviraston tehtävät valvontaviranomaisena saavutettavuusvaatimukset.fi-sivuilla
- Aluehallintoviraston saavutettavuusvalvonnan verkkosivut: www.saavutettavuusvaatimukset.fi
Medialle:
- Viena Rainio, ylitarkastaja, yksikön päällikkö 0295 016 505 (24.6. asti), saavutettavuuden valvonta
- Elisa Kotiniemi, lakimies, 0295 016 061 (28.6. alkaen), saavutettavuuden valvonta
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Aluehallintoviraston verkkosivut
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Pirkanmaan hyvinvointialueelle huomautus hammashoitojonoista4.7.2025 11:49:27 EEST | Tiedote
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston mukaan Pirkanmaan hyvinvointialueella on puutteita kiireettömän suun terveydenhuollon hoitoon pääsyssä. Hoitoon pääsy ei toteudu lain vaatimusten edellyttämällä tavalla hyvinvointialueen omavalvonnallisista toimenpiteistä huolimatta. Lähes 7700 tamperelaista odotti hammaslääkärin vastaanotolle pääsyä yli kuusi kuukautta helmikuussa 2025.
Pudasjärven kaupungin varhaiskasvatuksen järjestämisessä puutteita3.7.2025 12:53:12 EEST | Tiedote
Pudasjärven kaupunki on rajoittanut lasten subjektiivista oikeutta varhaiskasvatukseen. Pohjois-Suomen aluehallintovirasto kiinnitti kaupungin huomiota asiaan.
Kontaktpunkttjänsterna i Tillstånds- och tillsynsverket1.7.2025 13:57:59 EEST | Pressmeddelande
Kontaktpunktsuppgifterna enligt Europeiska unionens direktiv om förnybar energi, förordningen om kritiska råmaterial och förordningen om nettonollindustrin kombineras i Tillstånds- och tillsynsverket som inleder verksamheten 2026.
Yhteyspistepalvelut Lupa- ja valvontavirastossa26.6.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Euroopan unionin uusiutuvan energian direktiivin, kriittisten raaka-aineiden asetuksen sekä nettonollateollisuuden asetuksen mukaiset yhteyspistetehtävät yhdistyvät vuonna 2026 aloittavassa Lupa- ja valvontavirastossa.
Supervision of wild berry picking: occupational safety and health authority is prepared to investigate pickers’ status26.6.2025 07:57:00 EEST | Press release
According to preliminary information received by the occupational safety and health authority, the organisation of picking and pickers’ backgrounds will be even more diverse this year. Inspectors will likely need to determine whether pickers are in an employment relationship or if they fall under the category of pickers as defined in the Berry Act. This determination is not based on the title of the contract, but rather on how the work is actually organized in practice.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme