Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö - Ars Fennica srHenna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö - Ars Fennica sr

De nominerade till ARS FENNICA-priset 2021 tillkännagavs på Tavastehus rådhus

2021 års kandidater till Finlands största bildkonstpris ARS FENNICA tillkännagavs på Tavastehus rådhus tisdagen den 17 augusti 2021. Kandidaterna är:

Eija-Liisa Ahtila, f. 1959, Finland

Anne-Karin Furunes, f. 1961, Norge

Jesper Just, f. 1974, Danmark

Viggo Wallensköld, f. 1969, Finland

Magnus Wallin, f. 1965, Sverige

Henna och Pertti Niemistös Bildkonststiftelse ARS FENNICA sr grundades 1990 för att främja finländsk bildkonst och skapa internationella kontakter för den finländska konsten.

För att uppnå målet har stiftelsen sedan 1991 delat ut ARS FENNICA-priset för personligt konstnärligt arbete av hög kvalitet. Prisutdelningen äger rum vartannat år med tillhörande utställning och en katalog där priskandidaterna presenteras. ARS FENNICA-pristagarna har kommit från Finland, övriga Norden och Baltikum.

Första gången priset delades ut var 1991. För att hedra trettioårsjubileet har prissumman i år höjts till 50 000 euro.

Vinnaren utses av en internationell konstexpert som valts av prispanelen. Vinnaren tillkännages den 10 februari 2022. Allmänheten har också möjlighet att rösta på sin favoritkonstnär på kandidatutställningen.

En utställning med verk av priskandidaterna till ARS FENNICA 2021 äger rum på Tavastehus konstmuseum 15 oktober 2021–3 april 2022. Utställningen genomförs i samarbete med Pro Av Saarikko Oy.

Henna och Pertti Niemistös framstående samling samtidskonst, som innehåller många verk av ARS FENNICA-kandidater, deponerades 1995 hos Tavastehus konstmuseum i Hennas hemstad.

Leena och Kari Niemistö fortsätter grundarnas arbete i stiftelsens ledning och utökar Niemistö-samlingen ytterligare. Jubileumsåret till ära ville de ta utställningen och prisutdelningen av ARS FENNICA 2021 till Tavastehus, där allt började.

Mer information och bilder på kandidaterna och deras verk finns på www.arsfennica.fi/media. Lösenord FENNICA.

Mer information:

Amanuens Soile Ollikainen
Tavastehus konstmuseum
soile.ollikainen@hameenlinna.fi

Ombudsman Päivi Rajakari
Ars Fennica
info@arsfennica.fi

Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö - Ars Fennica sr

Följ Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö - Ars Fennica sr

Senaste pressmeddelandena från Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö - Ars Fennica sr