DNA aloittaa 3G-verkkonsa sulkemisen vaiheittain vuonna 2023

DNA aloittaa 3G-verkkonsa sulkemisen vuoden 2023 aikana. Alasajon myötä taajuuksia ja resursseja vapautuu 4G- ja 5G-yhteyksien käyttöön sekä muille uusille tekniikoille, joiden kehittämiseen DNA siirtää vapautuvat resurssinsa. Vuoden 2020 lopulla 3G-verkossa siirrettiin enää vain reilu 2 % DNA:n asiakkaiden käyttämästä mobiilidatasta.
Vuoden 2020 lopulla 3G-verkossa siirrettiin enää vain reilu 2 % DNA:n asiakkaiden käyttämästä mobiilidatasta. Kuva: DNA

”Vuoden 2023 lopulla 3G-verkko on ehtinyt palvella televiestintää jo liki 20 vuotta. Nykyaikaisemmilla verkkoratkaisuilla, kuten 4G ja 5G, saavutetaan merkittävästi korkeampia tiedonsiirron nopeuksia, ja myös verkkojen kapasiteetti on suurempi. Datan siirtomäärät 3G-verkossa ovat laskeneet vuodesta toiseen merkittävästi. Tämä on hyvä aika päästää pitkään palvellut 3G-verkko eläkkeelle”, kuvailee DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

DNA:n tekemän päätöksen taustalla on etenkin paremman asiakaskokemuksen mahdollistaminen teknisen uudistumisen myötä. 4G- ja 5G-verkot tarjoavat selvästi 3G-verkkoa enemmän kapasiteettia, toimintavarmuutta ja nopeutta mobiiliverkkojen jatkuvasti kasvavaan tarpeeseen. 3G-verkon purkamisen myötä myös uudemmille teknologioille vapautuu useampia taajuuksia.

3G-verkon alasajo ei pääasiassa edellytä asiakkailta toimenpiteitä, kuten puhelimen vaihtoa, sillä lähes kaikki DNA:n verkossa toimivat päätelaitteet hyödyntävät jo nykyisellään 4G- tai 5G-verkkoja. Vanhat laitteet, jotka eivät pysty hyödyntämään 4G- tai 5G-verkkoa, siirtyvät 3G-verkon sulkemisen jälkeen automaattisesti 2G-verkon piiriin. DNA:lla tiedostetaan myös, että esimerkiksi osa riistakameroista tai yritysasiakkaiden käyttämistä maksupäätteistä toimivat pääasiassa 3G-verkossa. Tällaiset laitteet alkavat kuitenkin jo nyt olla iäkkäitä, ja niiden päivittäminen ehtii todennäköisesti tulla ajankohtaiseksi joka tapauksessa vuoden 2023 loppuun mennessä. Jos tällaisia vanhoja laitteita kuitenkin vielä tuolloin on verkossa, ne siirtyvät käyttämään 2G-dataa.

DNA tulee myös olemaan yhteydessä vielä 3G:tä käyttäviin yritys- ja yhteisöasiakkaisiinsa, jotta korvaavat ratkaisut löydetään. Pitkällä siirtymäajalla on tarkoitus varmistaa, että myös jäljellä olevat 3G-asiakkaat ehtivät hyvissä ajoin päivittää laitteensa ja palvelunsa nykyaikaan.

”Uudet verkkoratkaisut ovat tietenkin suorituskyvyltään ylivoimaisia 3G:hen nähden, mutta samalla myös energiatehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä. DNA:n radioverkon päästöt suhteessa siirretyn datan määrään ovat laskeneet jo neljäsosaan vuoden 2016 lukemista”, Laari huomauttaa.

DNA tarjoaa matkaviestinnän palveluita nykyisellään neljän eri sukupolven mobiiliverkoissa. Nämä ovat tietenkin 2G, 3G, 4G ja 5G. 3G-verkon alasajon jälkeen 2G- eli GSM-verkko jää edelleen palvelemaan asiakkaita perusdatapalveluiden ja puheluiden välityksessä. DNA:n 4G-verkon väestöpeitto on ollut Suomessa jo pitkään liki sataprosenttinen, ja 5G-verkon väestöpeittokin kattaa jo 43 % suomalaisista, eli noin 2,4 miljoonaa ihmistä, yhteensä 108 eri paikkakunnalla.

Jarkko Laari, johtaja, radioverkot, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n tutkimus: Älä häiritse -tilan käytössä valtava harppaus vuoden aikana12.7.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Yli kolmasosa 16–24-vuotiaista suomalaisista on rajoittanut puhelimensa parissa tai internetissä viettämäänsä aikaa, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Digitaalinen elämä 2024 -tutkimus. Suosituimmat keinot digivapaiden hetkien pyhittämiseksi ovat muunlaisen ajanvietteen lisääminen arjessa, puhelimen käytön rajoittaminen ennen nukkumaanmenoa ja puhelimen pitäminen äänettömällä ainakin osan päivästä. Suurinta kasvua edellisvuoteen verrattuna nähdään Älä häiritse -tilan käytössä: vuosi sitten keinoon turvautui 16 prosenttia digirajoittamista harjoittavista vastaajista, nyt peräti 27 prosenttia.

DNA survey: Enormous surge in the use of Do Not Disturb mode in the past year12.7.2024 10:00:00 EEST | Press release

Over a third of 16–24-year-old Finns have cut down on the time they spend on their phone or the Internet, reveals DNA’s Digital Life 2024 survey of over 1,000 respondents. The most popular ways of cutting down on screen time are engaging in other pastimes, restricting phone usage before bed and keeping one’s phone muted for at least part of the day. The method that has gained the most traction since last year has been the use of Do Not Disturb mode. Last year, the mode was used by 16% of respondents who were restricting their digital device use. Now, that proportion has climbed to 27%.

DNA:lle kansainvälisesti arvostettu tietoturvasertifikaatti – erityistä tunnustusta organisaation toiminnasta9.7.2024 15:03:43 EEST | Tiedote

DNA:lle on myönnetty ulkoisen auditoinnin jälkeen kansainvälisesti arvostettu ISO 27001 -tietoturvasertifikaatti. ISO/IEC 27001 -standardin pohjalta sertifioitu tietoturvallisuuden hallintajärjestelmä (Information Security Management System, ISMS) osoittaa, että organisaatio johtaa tietojensa turvaamista pitääkseen ne virheettöminä, helposti käytettävissä ja hyvin suojattuina. Auditoinnissa ulkopuolinen toimija todentaa tietoturvan vahvan toteutumisen eri tilanteissa sekä digitaalisissa että fyysisissä ympäristöissä. Näin asiakkaat ja yhteistyökumppanit voivat olla entistä turvallisemmin mielin DNA:n kyvykkyydestä huolehtia asiakkaiden tietoturvasta ja liiketoiminnan jatkuvuudesta ensiluokkaisesti.

DNA achieves internationally respected information security certification – special recognition of the organisation’s work9.7.2024 15:03:43 EEST | Press release

Following an external audit, DNA has been certified to the internationally respected ISO/IEC 27001 information security standard. An information security management system (ISMS) certified to the ISO/IEC 27001 standard demonstrates that the organisation has taken the initiative in securing its data and ensuring that data remains reliable, easy to use and safe. The audit involves an independent party confirming that the organisation’s information security is effective in a variety of situations in both digital and physical environments. This allows customers and partners to rest assured in the knowledge that DNA is taking first-class care of their data and ensuring their business continuity.