Kreate Group Oyj

Lisätty todellisuus rynnii infratyömaille – Kreate uusien teknologioiden eturintamassa

Jaa
Älypuhelimen näyttö herää eloon ja näyttää mielenkiintoista maisemaa: lähes valmista siltaa, johon sulautuu kirkkaissa väreissä hehkuva 3D-malli. Aitoon ympäristöön siirretty 3D-malli auttaa löytämään mahdollisia ongelmakohtia ja helpottaa kommunikointia infratyömaalla. Kun todelliseen kuvaan, lisätään tietokoneella tuotettuja elementtejä, puhutaan lisätystä todellisuudesta.
Kun todelliseen, tässä tapauksessa puhelimen kameran välittämään kuvaan, lisätään tietokoneella tuotettuja elementtejä, puhutaan lisätystä todellisuudesta – englanniksi augmented reality (AR).
Kun todelliseen, tässä tapauksessa puhelimen kameran välittämään kuvaan, lisätään tietokoneella tuotettuja elementtejä, puhutaan lisätystä todellisuudesta – englanniksi augmented reality (AR).

Kreaten tilaamissa opinnäytetöissä insinööriopiskelijat tutkivat lisätyn todellisuuden hyödyntämistä siltojen rakentamisessa ja laadunvarmistuksessa. Kreaten siltakohteista tutkimukseen valikoituivat Läntinen Tarvonsilta Espoossa sekä Lauttasaaren silta Helsingissä.

Käytännön tutkimus osoitti, että 3D-mallin avulla on helppo esimerkiksi havainnoida mahdollisia törmäyksiä olemassa olevien rakenteiden ja suunnitelmien välillä. Lisäksi AR-teknologia helpottaa kommunikointia työmaalla, kun puhelimen näytöltä pystyy konkreettisesti näyttämään, mitä tarkoittaa.

Luja tahtotila edistää digitalisaatiota rakennusalalla

Kreaten kehityspäällikkö Aki Kopran mukaan lisätty todellisuus mahdollistaa uudenlaisia tapoja työn suunnitteluun ja laadun varmistukseen.

– Haluamme pelottomasti löytää ja testata hyödyllisiä toiminnallisuuksia, ohjelmistoja ja toimintatapoja, joilla digitalisaatiota voi edistää rakennusalalla. AR-teknologian valttina on sen visuaalisuus ja havainnollisuus. Mallit saadaan tuotua helposti ja nopeasti maastoon niin työntekijöiden kuin työnjohdon käsiin, Kopra sanoo.

Tavoitteena on suunnitelma-aineiston moderni ja visuaalinen hyödyntäminen. Tulevaisuudessa AR-tekniikka voi olla käytössä esimerkiksi myös kaivinkoneen ohjaamossa. Odotuksia kohdistuu myös etäyhteyden hyödyntämiseen. Kopra visioi, että osa työmaakokouksista voitaisiin jatkossa hoitaa lähettämällä AR-järjestelmän kuvaa työmaalta kokouksen osallistujille etänä.

–  Sitä ennen täytyy kuitenkin rakentaa luottamusta uutta teknologiaa kohtaan. Keräämme tietoa ja käytännön kokemuksia. Siinä tällaiset tutkimusprojektit ovat arvokkaita.

Sijaintitieto ja 3D-malli yhdistyvät puhelimessa

Opinnäytetöiden tekijöiden käytössä oli Trimblen valmistama SiteVision-järjestelmä. Se on kädessä kulkeva laite, joka käyttää näyttönä tavallista älypuhelinta. Teknologia perustuu sijaintitiedon ja 3D-mallin yhdistämiseen.

Älypuhelin yhdistetään akkukahvaan, joka vastaanottaa satelliittien lähettämää paikannustietoa. Matkapuhelin puolestaan on mobiiliverkon avulla yhteydessä Trimblen pilvipalveluun, josta 3D-malli ladataan puhelimeen. Akkukahvassa on myös etäisyysmittari.

Puhelin yhdistää kameran välittämän todellisen maailman kuvan ja virtuaalisen mallin sulavaksi näkymäksi, jota on mahdollista liikutella ja käännellä vapaasti. Paikannuksen tarkkuus on maastossa 2–3 senttimetriä.

– Jos työmaalla on runsaasti vanhoja rakenteita tai joudutaan esimerkiksi muuttamaan suunnitelmaa törmäysten takia, niin AR-järjestelmän avulla nähdään nopeasti vähintään vaadittavien töiden suuruusluokka. Sitä on hyvin vaikea pelkällä paperilla tai mallilla selvittää yhtä helposti, sanoo tuki- ja koulutuspäällikkö Kari Immonen SiteVisionin maahantuojalta Geotrimiltä.

Opinnäytetöissä tehtyjen havaintojen mukaan paikannuksen tarkkuus riittää hyvin suunnitelman visualisointiin. Lisätty todellisuus auttoi löytämään esimerkiksi Läntisen Tarvonsillan suunnitelmasta muutostarpeita.

– Sillassa on kohtuullisen suuri määrä eri pituisia ja paksuisia raudoitteita. Opinnäytetyöntekijät löysivätkin järjestelmän avulla pari törmäystä, jotka muutettiin myös suunnitelmiin, Kopra valottaa.

Mielenkiintoinen tutkimusaihe

AR-teknologiasta on apua erityisesti suurilla työmailla, joissa rakennetaan uutta valmiiden rakenteiden rinnalle. Toisessa opinnäytetyössä tarkisteltiin AR-teknologiaa erityisesti laadunvarmistuksen näkökulmasta.

– Teknologia on parhaimmillaan siinä, että huomaamme eri suunnittelualojen törmäyskohdat maastossa, ja etenkin silloin kun nykytilanne ja suunnitelma ovat ristiriidassa, Kopra kertoo.

AR-kokeilu siltatyömailla toi Kreatelle käytännön kokemusta uuden teknologian käytöstä sekä kahdelle insinööriopiskelijalle mielenkiintoisen opinnäytetyön aiheen.

– Me keskustelemme mielellämme alaa opiskelevien kanssa mahdollisuudesta tarjota mielenkiintoisia ja digitalisaatiota edistäviä tutkimusaiheita myös tulevaisuudessa, Kopra kannustaa.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Aki Kopra, kehityspäällikkö, Kreate, p. 050 575 7723 / aki.kopra@kreate.fi
Kari Immonen, tuki- ja koulutuspäällikkö, Geotrim, p. 020 751 9634 / kari.immonen@geotrim.fi

Kuvat

Kun todelliseen, tässä tapauksessa puhelimen kameran välittämään kuvaan, lisätään tietokoneella tuotettuja elementtejä, puhutaan lisätystä todellisuudesta – englanniksi augmented reality (AR).
Kun todelliseen, tässä tapauksessa puhelimen kameran välittämään kuvaan, lisätään tietokoneella tuotettuja elementtejä, puhutaan lisätystä todellisuudesta – englanniksi augmented reality (AR).
Lataa
3D-malli on todellinen: sen mukaan on rakennettu Läntinen Tarvonsilta. Raudoitukset erottuvat näytöllä oransseina viiruina, asfaltti puolestaan hehkuu kirkkaanpunaisena huomiovärinä sillan pinnalla. Yhdellä silmäyksellä on havaittavissa, että suunnitelma ja toteutunut silta vastaavat toisiaan.
3D-malli on todellinen: sen mukaan on rakennettu Läntinen Tarvonsilta. Raudoitukset erottuvat näytöllä oransseina viiruina, asfaltti puolestaan hehkuu kirkkaanpunaisena huomiovärinä sillan pinnalla. Yhdellä silmäyksellä on havaittavissa, että suunnitelma ja toteutunut silta vastaavat toisiaan.
Lataa
Kari Immonen Geotrimiltä (vas.) ja Aki Kopra Kreatelta (oik.) pitävät tutkimusprojekteja tärkeinä, sillä niiden avulla kerätään tietoa ja käytännön kokemusta digitalisaation hyödyntämisestä.
Kari Immonen Geotrimiltä (vas.) ja Aki Kopra Kreatelta (oik.) pitävät tutkimusprojekteja tärkeinä, sillä niiden avulla kerätään tietoa ja käytännön kokemusta digitalisaation hyödyntämisestä.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group Oyj
Kreate Group Oyj
Haarakaari 42
04360 Tuusula

https://kreate.fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Kreate rakentaa lähes 11 miljoonan urakassa Ritaportin alueen kadut ja vesihuollon Oulussa30.6.2025 11:02:04 EEST | Tiedote

Kreate on allekirjoittanut lähes 11 miljoonan euron sopimuksen Ritaportin alueen katujen ja vesihuollon rakentamisesta. Valtatien 4 varteen suunniteltu alue tulee toimimaan useita Oulun kaupunginosia palvelevana kaupallisten ja muiden palveluiden keskittymänä. Kreaten väylä- ja siltayksiköt aloittavat rakentamisen Oulun kaupungin, Oulun Veden ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen tilaamassa urakassa heinäkuun alussa.

Kreate vahvistaa asemiaan tunnelien sisustajana Ruotsissa: uusi 144 miljoonan kruunun sopimus allekirjoitettu25.6.2025 09:22:57 EEST | Tiedote

Kreate Sverige ja Trafikverket ovat solmineet sopimuksen mittavaan Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelien sisustusurakasta. Välittömästi alkavan urakan arvo on noin 144 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 13 miljoonaa euroa, ja se on kirjattu Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Arvoltaan se kiilaa Kreate Sverigen historian suurimmaksi sopimukseksi.

Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen17.6.2025 12:32:17 EEST | Tiedote

Valtatiellä 11 Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa: Kreaten urakoima silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen – kyseessä on mahdollisesti pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus. Pituutta riittää myös sillan pääpalkeilla, joista pisimmät ovat jopa 47-metrisiä. Kaikki pääpalkit nostettiin viikonlopun kestäneessä operaatiossa onnistuneesti paikoilleen.

Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.

Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote

Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye