Kreate aloittaa rakentamisen Keski-Pasilassa: uusi Veturitien silta toteutetaan pääosin yöaikaan

Helsingin Keski-Pasilan rakentamisen myötä asukasmäärät ja liikennemäärät kasvavat, mikä lisää tarvetta myös liikenneyhteyksien kehittämiselle. Veturitie ja Ratapihakortteli -hankkeessa Veturitietä levennetään liikenteen sujuvoittamiseksi sekä rakennetaan Ratapihakortteleiden alueelle uusia tontti- ja kokoojakatuja.
– Levennämme Veturitietä Höyrykadun ja Hakamäentien välillä. Rakennamme lisää ajokaistoja sekä kadun molemmille reunoille erotellut jalkakäytävät ja pyörätiet, jotka ovat yhteydessä muihin Pasilan katuihin. Lisäksi uusimme Veturitien ylikulkusillan ja rakennamme Radioportin alikulkusillan, kertoo hankkeen projektipäällikkö Jyrki Perokorpi Kreatesta.
Monipuoliseen hankkeeseen kuuluukin niin väylä- ja ratarakentamista kuin kiertotaloutta ja siltarakentamista vilkkaasti liikennöidyn radan päällä.
– Tällaiset monipuoliset ja erikoisosaamista vaativat hankkeet, joissa voimme hyödyntää laajasti infrarakentamisen eri osa-alueita ovat osaamisemme kovinta ydintä. Hankkeen vaativuudesta kertoo myös se, että tarjouksia ei tullut kuin kaksi, sanoo Kreate Groupin toimitusjohtaja Timo Vikström.
Uusi 7-kaistainen silta vaatii teknistä osaamista ja aikatauluttamista
Uusi Veturitie kulkee junaradan vierellä Pasilankadulta Veturitien sillalle, joka rakennetaan noin kolme kertaa vanhaa siltaa leveämmäksi.
– Nykyisessä Veturitien sillassa on kolme kaistaa, mutta uuteen siltaan rakennamme niitä seitsemän. Sujuvien liikenneyhteyksien takaamiseksi teemme purku- ja rakentamistöitä vaiheittain ja raideliikenne huomioiden toteutamme siltatöitä valtaosin yöaikaan, Perokorpi toteaa.
Teknisesti haastavan sillan toteutuksessa hyödynnetään Kreaten suunnitelmaa, jonka myötä purku- ja rakentamistöitä on mahdollista toteuttaa joustavasti ja kustannustehokkaasti.
– Rakennamme sillan kahdessa lohkossa, jotta ajoneuvoliikenne sillalla säilyy koko rakentamisen ajan. Kehitysvaiheessa saimme käytyä läpi tilaajan ja suunnittelijan kanssa työsuunnitelmia ja niiden toteuttamisvaihtoehtoja. Etenemme suunnitelmalla, jossa rakennamme tason vanhan sillan alapuolelle, mikä takaa purku- ja rakennustöiden tekemisen joustavammalla aikataululla ilman haittoja rataliikenteelle, Perokorpi valottaa.
Onnistuneen kehitysvaiheen myötä Kreate pääsee toteuttamaan hanketta hyvin valmistautuneena.
Vähäpäästöisellä työmaalla huomioidaan myös kiertotalous
Veturitie ja Ratapihakorttelit -hanke on vähäpäästöisenä työmaana osa Helsingin kaupungin Hiilineutraali Helsinki 2035 -ohjelmaa, jonka yhtenä tavoitteena on vähentää työmailla syntyviä hiilidioksidipäästöjä.
– Käytännössä vähäpäästöisyys tarkoittaa sitä, että käytämme työkoneissa vain uusiutuvaa biodieseliä ja sähköä sekä parannamme lähialueen ilmanlaatua käyttämällä tiukimman päästöluokkavaatimuksen työkoneita. Lisäksi käyttämämme energia ja sähkö on hiilivapaata, Perokorpi listaa.
Työmaan säännöllisellä energiankulutuksen ja päästöjen seurannalla saadaan kerättyä paitsi tietoa meneillään olevan hankkeen ympäristövaikutuksista myös tärkeää tietoa tulevien hankkeiden vähäpäästöisyyden kehittämiseen. Rakentamisen ympäristövaikutuksia ja hiilijalanjälkeä pystytään pienentämään myös rakentamisen materiaalivalinnoilla.
– Käytämme rakentamisessa paljon betonimursketta, joka kierrätysmateriaalina vähentää neitseellisten rakennusmateriaalien käyttöä pienentäen samalla työmaan hiilijalanjälkeä, Perokorpi kertoo.
Rakentaminen käynnistyy viikolla 19 – jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kulkureitit muuttuvat
Kreate aloittaa työt hankkeen alueella maanantaina 10.5. puustonkaadoilla ja pilaantuneiden maiden kunnostuksella. Samalla jalankulku- ja pyöräilyreitit siirtyvät Radanvarsiraitilta Veturitien ja Televisiontien olemassa oleville reiteille. Työt on pyritty suunnittelemaan siten, että rakentamisesta ja liikennejärjestelyistä syntyy mahdollisimman vähän haittaa alueella liikkuville.
Hanketta voi seurata Uusi-Pasila Facebook-sivulla https://www.facebook.com/pasilauudistuu sekä osoitteessa https://kreate.fi/veturitie.
Kreate Oy
Kirsi-Marjut Dickman
Viestintäpäällikkö
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Jyrki Perokorpi, Kreate Oy, projektipäällikkö, jyrki.perokorpi@kreate.fi tai p. 040 765 3563
Juuso Luoto, Helsingin kaupunki, projektinjohtaja, juuso.luoto@hel.fi tai p. 040 480 3619
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate aloittaa rantaradan parantamisen välillä Inkoo–Karjaa25.4.2025 15:34:33 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 5,5 miljoonan euron sopimuksen Inkoo–Karjaa stabiliteetin parantaminen -rataurakasta. Projekti on toinen toteutukseen edennyt urakka hallitusohjelmaan rantaradan parantamiseksi kohdennetusta 80 miljoonasta eurosta. Urakan erikoisuutena on se, että mittavin osa siitä rakennetaan viiden viikon rataliikennekatkon aikana kesällä 2025.
40 metrin syvyydestä Eiranrannan aurinkoon – Kreate urakoi Helenin uuden lämpöpumppulaitoshallin vaativat pohja- ja betonityöt22.4.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Kreate toimi pääurakoitsijana energiayhtiö Helenin Eiranrannan lämpöpumppulaitoksen maanalaisen laitoshallin pohja- ja betonitöiden urakassa Helsingissä. Hyvin sujunut yhteistyö sai jatkoa ja Kreate nousi 40 metriä ylöspäin toteuttamaan myös jätevesipumppaamon maanpäällisen rakennuksen perustustyöt ja rakentamisen. Valmistuttuaan voimalaitos tuottaa helsinkiläisille puhdistetun jäteveden hukkaenergiasta hiilineutraalia kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä.
Kreatelle Mähkönsillan urakka – uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli15.4.2025 16:19:38 EEST | Tiedote
Kreate Oy on allekirjoittanut 5,4 miljoonan euron sopimuksen Lieksan kaupungin kanssa Lieksanjoen ylittävän sillan uusimisesta. Uuden Mähkönsillan rakentamisen lisäksi Kreate purkaa nykyisen sillan sekä saneeraa katurakenteet ja hulevesiviemäröinnin. Arkkitehdin osallistuminen sillan suunnitteluun takaa sen, että marraskuussa 2026 liikenteelle avataan näyttävä silta.
Kreate Sverige nousee aliurakoitsijan roolista pääurakoitsijaksi uuden noin 9 miljoonan euron urakan myötä11.4.2025 09:45:28 EEST | Tiedote
Kreate Sverige on allekirjoittanut merkittävän pääurakoitsijasopimuksen, kun se allekirjoitti 10.4.2025 Trafikverketin kanssa tähän mennessä arvoltaan suurimman urakkasopimuksensa. Sopimus koskee Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelin sisustamisurakkaa ja on arvoltaan 98 miljoonaa kruunua eli noin 9 miljoonaa euroa.
Kreate aloittaa Tampereen henkilöratapihan ensimmäisen vaiheen rakentamisen – sopimuksen arvo noin 40 miljoonaa euroa27.3.2025 11:49:30 EET | Tiedote
Kreate ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet noin 40 miljoonan euron arvoisen toteuttamissopimuksen Tampereen henkilöratapihan uudistuksen ensimmäisen vaiheen töistä. Työt käynnistyvät 7.4.2025 ja valmistuvat vuoden 2026 aikana. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan uusi Erkkilän silta, matkaterminaalin liittyvän Ratapihankadun sillan työt, Perkiön alueen ratatyöt sekä työvaiheita rautatieasemalla. Muiden töiden osalta hankkeen kehitysvaihe jatkuu, ja seuraavaan toteutusvaiheeseen arvioidaan päästävän vuonna 2026. Hankkeen kokonaisbudjetti on 202 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme