Kreate Group Oyj

Kreate toteutti Tampereen Pakkahuoneen aukion parkkihallien yhdistämisen top-down-menetelmällä

Jaa
Tampereella on ollut talven ja kevään aikana mielenkiintoinen rakennushanke käynnissä, kun Noutoparkin ja Tullinparkin välille rakennettiin yhdystunneli, joka sijoittuu legendaarisen Tullikamarin Pakkahuoneen vieressä olevien portaiden alle. Avokaivannon vaatimien tukiseinien ongelmallisten tuentaratkaisujen takia tunneli rakennettiin poikkeuksellisesti ylhäältä alaspäin.
Yhdystunneli valmiina ja käytössä
Yhdystunneli valmiina ja käytössä

Noutoparkin ja Tullinparkin yhdystunneli on hyvä osoitus siitä, kuinka lyhyenkin yhteyden rakentamisella voi olla suuri merkitys ihmisten liikkuvuudelle ja kaupunkikehitykselle. Tampereella kesäkuussa avattu maanalainen reitti mahdollistaa koko Tampereen itäisen keskustan alittamisen tunneleita pitkin sekä luo mahdollisuuksia alueen jatkokehittämiselle.

Vaikka 15-metrinen tunneli ei ole pituudella pilattu, oli kuuden metrin syvyyteen keskellä kaupunkia sijaitseva yhdystunneli sitäkin haastavampi toteuttaa.

Ylhäältä alas rakentamisella varmistettiin onnistunut lopputulos ja lisättiin kustannustehokkuutta

Olosuhteista johtuen Kreate päätti toteuttaa vaativan kohteen top-down-menetelmällä. Kohteen rakentaminen avokaivannossa olisi yhtäältä pidentänyt urakka-aikaa ja toisaalta kasvattanut riskiä Pakkahuoneen vaurioitumiselle.

– Halusimme varmistaa onnistuneen lopputuloksen, joten rakensimme ensin tunnelin holvin kallioon asti porattujen porapaalujen varaan käyttäen holvia samalla tukiseinien tuentaan. Tunnelin kaivu ja tunnelin loput rakenteet toteutettiin rakennetun holvin alapuolelle, kertoo kohteen työmaapäällikkö Jere Vesanen Kreatesta.

Tämä top-down-menetelmä mahdollisti yläpuolisten ennallistamistöiden aikaistumisen, mikä lisäsi rakentamisen kustannustehokkuutta.

– Käytännössä pystyimme rakentamaan portaat takaisin paikoilleen samaan aikaan, kun teimme vielä töitä portaiden alapuolella. Laadukkaalla mutta tehokkaalla rakentamisaikataululla pystytään vaikuttamaan myös kustannustasoon, Vesanen valottaa.

Pakkahuoneen ja Tullikadun väliset portaat jouduttiin purkamaan rakentamisen ajaksi ja ne palautettiin entiselleen työmaan päätyttyä.

Innovatiivinen reittiopas helpotti keskustassa liikkujia

Työmaan käynnistyessä esitti tilaaja toiveen ihmisten kulkua helpottavasta sovelluksesta, joka voisi korvata perinteiset fyysiset kartat, joita vaihdetaan työmailla kulkureittien muuttuessa. Kreate toteuttikin yhteisyössä IT-ammattilaisten kanssa jalankulkijoita helpottavan innovatiivisen sovelluksen.

– Työmaa on keskeisellä paikalla Tampereen keskustassa ja halusimme edistää helppokäyttöisellä sovelluksella ihmisten turvallista ja helppoa liikkumista alueella. Saamamme palaute oli positiivista ja sovellus on hyödynnettävissä myös muihin vastaaviin kohteisiin, Vesanen painottaa.

Työmaan alussa sijoitettiin työmaan läheisyyteen QR-koodilla varustettuja opasteita. QR-koodin puhelimen kameralla skannaamalla pääsi sovellukseen, joka opasti metrin tarkkuudella henkilön haluttuun päämäärään turvallista reittiä. Sovelluksen suurin etu verrattuna perinteisiin karttoihin oli se, että reittiä pystyi tarkistamaan myös kesken matkan ja sen avulla oli helppo löytää oikeaan määränpäähän.

Noutoparkin ja Tullinparkin välinen yhdystunneli avattiin kesäkuussa ja tilaajana oli Finnpark Oy.

Kreate Oy
Kirsi-Marjut Dickman
Viestintäpäällikkö

Yhteyshenkilöt

Lisätietokyselyt:


Kirsi-Marjut Dickman, Kreate Oy, viestintäpäällikkö, kirsi-marjut.dickman@kreate.fi tai 041 504 5938

Kuvat

Yhdystunneli valmiina ja käytössä
Yhdystunneli valmiina ja käytössä
Lataa
Yhdystunneli sijaitsee keskeisellä paikalla Tamperetta
Yhdystunneli sijaitsee keskeisellä paikalla Tamperetta
Lataa
Tunneli toteutettiin top-down-menetelmällä
Tunneli toteutettiin top-down-menetelmällä
Lataa
Innovatiivinen karttasovellus helpotti alueella liikkumista
Innovatiivinen karttasovellus helpotti alueella liikkumista
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group Oyj
Kreate Group Oyj
Haarakaari 42
04360 Tuusula

https://kreate.fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Kreate rakentaa lähes 11 miljoonan urakassa Ritaportin alueen kadut ja vesihuollon Oulussa30.6.2025 11:02:04 EEST | Tiedote

Kreate on allekirjoittanut lähes 11 miljoonan euron sopimuksen Ritaportin alueen katujen ja vesihuollon rakentamisesta. Valtatien 4 varteen suunniteltu alue tulee toimimaan useita Oulun kaupunginosia palvelevana kaupallisten ja muiden palveluiden keskittymänä. Kreaten väylä- ja siltayksiköt aloittavat rakentamisen Oulun kaupungin, Oulun Veden ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen tilaamassa urakassa heinäkuun alussa.

Kreate vahvistaa asemiaan tunnelien sisustajana Ruotsissa: uusi 144 miljoonan kruunun sopimus allekirjoitettu25.6.2025 09:22:57 EEST | Tiedote

Kreate Sverige ja Trafikverket ovat solmineet sopimuksen mittavaan Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelien sisustusurakasta. Välittömästi alkavan urakan arvo on noin 144 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 13 miljoonaa euroa, ja se on kirjattu Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Arvoltaan se kiilaa Kreate Sverigen historian suurimmaksi sopimukseksi.

Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen17.6.2025 12:32:17 EEST | Tiedote

Valtatiellä 11 Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa: Kreaten urakoima silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen – kyseessä on mahdollisesti pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus. Pituutta riittää myös sillan pääpalkeilla, joista pisimmät ovat jopa 47-metrisiä. Kaikki pääpalkit nostettiin viikonlopun kestäneessä operaatiossa onnistuneesti paikoilleen.

Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.

Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote

Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye