Metron historian ensimmäinen ratasillan uusiminen siirtomenetelmällä onnistui aikataulussa – hyvä ennakkosuunnittelu takasi onnistuneen lopputuloksen

Ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä tehtiin kuitenkin koko kevään ja kesän ajan.
– Kipparlahden metrosillan onnistunut uusiminen siirtomenetelmällä vaati huolellista ennakkosuunnittelua ja monia työvaiheita ennen varsinaista sillan siirtoa. Työt myös jatkuvat alueella, vaikka silta on paikoillaan, kertoo kohteen työmaapäällikkö Juuso Siuko Kreatesta.
Minuuttiaikataulu piti – työt sujuivat suunnitellusti
Siirtokatkon aikana vanhan sillan kannelta purettiin rata ja poistettiin sepelit, minkä jälkeen koko silta purettiin. Kevään aikana rakennettuja siirtoratoja jatkettiin ja 2 400 tonnia painava silta siirrettiin paikoilleen. Kun silta oli laskettu laakereilleen, se hitsattiin kiinni, purettiin siirtoradat ja rakennettiin rata takaisin.
– Itse sillan siirto uudelle paikalle kesti vain tunnin verran, kun raiteiden ja sepelin poistoon kului 12 työtuntia ja sillan purkuun 32 työtuntia. Siirtoratoja rakensimme noin vuorokauden ja katkon loppupuolella radan rakentamiseen kului noin 11 tuntia, luettelee Siuko antaen samalla käsitystä eri työvaiheiden kestosta.
Vaikka Kipparlahden siirtokatko oli totuttua pidempi, tehtiin tässäkin siirtokatkossa töitä vuoroissa kellon ympäri. Ihmisten jaksaminen ja töiden sujuvuus varmistettiin paitsi osaavan henkilöstön myös riittävän levon voimin. Kun toiset huhkivat, keräsivät toiset voimia – ja sitten taas vaihdettiin.
– Ennakkosuunnitteluun kuuluu myös henkilöstön ja kulloiseenkin työvaiheeseen soveltuvan osaamisen suunnittelu. Tiukassa aikataulussa työskennellessä tulee jokaisen tietää oma tehtävänsä ja aikaikkunansa työn suorittamiselle. Onneksi meillä on osaavista omista tekijöistä ja alihankkijoista koostuva porukka, jolla on aikaisempaa kokemusta siirtomenetelmällä rakentamisesta, Siuko kertoo.
Rakentaminen siirtokatkossa sujui suunnitelmien mukaisesti eikä isoja yllätyksiä tullut. Metroliikenne käynnistyi suunnitellusti maanantaina 26.7.2021. Kipparlahden siltatyömaa valmistuu kokonaisuudessaan lokakuussa 2021.
Lyhyt video siirtourakasta: https://www.youtube.com/watch?v=obK5WEBgTcA
Time lapse -video: https://www.youtube.com/watch?v=MToqQFGSgDo
Kreate Oy
Kirsi-Marjut Dickman
viestintäpäällikkö
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot: Juuso Siuko, Kreate Oy, työmaapäällikkö, 040 7019 653
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate aloittaa rantaradan parantamisen välillä Inkoo–Karjaa25.4.2025 15:34:33 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 5,5 miljoonan euron sopimuksen Inkoo–Karjaa stabiliteetin parantaminen -rataurakasta. Projekti on toinen toteutukseen edennyt urakka hallitusohjelmaan rantaradan parantamiseksi kohdennetusta 80 miljoonasta eurosta. Urakan erikoisuutena on se, että mittavin osa siitä rakennetaan viiden viikon rataliikennekatkon aikana kesällä 2025.
40 metrin syvyydestä Eiranrannan aurinkoon – Kreate urakoi Helenin uuden lämpöpumppulaitoshallin vaativat pohja- ja betonityöt22.4.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Kreate toimi pääurakoitsijana energiayhtiö Helenin Eiranrannan lämpöpumppulaitoksen maanalaisen laitoshallin pohja- ja betonitöiden urakassa Helsingissä. Hyvin sujunut yhteistyö sai jatkoa ja Kreate nousi 40 metriä ylöspäin toteuttamaan myös jätevesipumppaamon maanpäällisen rakennuksen perustustyöt ja rakentamisen. Valmistuttuaan voimalaitos tuottaa helsinkiläisille puhdistetun jäteveden hukkaenergiasta hiilineutraalia kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä.
Kreatelle Mähkönsillan urakka – uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli15.4.2025 16:19:38 EEST | Tiedote
Kreate Oy on allekirjoittanut 5,4 miljoonan euron sopimuksen Lieksan kaupungin kanssa Lieksanjoen ylittävän sillan uusimisesta. Uuden Mähkönsillan rakentamisen lisäksi Kreate purkaa nykyisen sillan sekä saneeraa katurakenteet ja hulevesiviemäröinnin. Arkkitehdin osallistuminen sillan suunnitteluun takaa sen, että marraskuussa 2026 liikenteelle avataan näyttävä silta.
Kreate Sverige nousee aliurakoitsijan roolista pääurakoitsijaksi uuden noin 9 miljoonan euron urakan myötä11.4.2025 09:45:28 EEST | Tiedote
Kreate Sverige on allekirjoittanut merkittävän pääurakoitsijasopimuksen, kun se allekirjoitti 10.4.2025 Trafikverketin kanssa tähän mennessä arvoltaan suurimman urakkasopimuksensa. Sopimus koskee Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelin sisustamisurakkaa ja on arvoltaan 98 miljoonaa kruunua eli noin 9 miljoonaa euroa.
Kreate aloittaa Tampereen henkilöratapihan ensimmäisen vaiheen rakentamisen – sopimuksen arvo noin 40 miljoonaa euroa27.3.2025 11:49:30 EET | Tiedote
Kreate ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet noin 40 miljoonan euron arvoisen toteuttamissopimuksen Tampereen henkilöratapihan uudistuksen ensimmäisen vaiheen töistä. Työt käynnistyvät 7.4.2025 ja valmistuvat vuoden 2026 aikana. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan uusi Erkkilän silta, matkaterminaalin liittyvän Ratapihankadun sillan työt, Perkiön alueen ratatyöt sekä työvaiheita rautatieasemalla. Muiden töiden osalta hankkeen kehitysvaihe jatkuu, ja seuraavaan toteutusvaiheeseen arvioidaan päästävän vuonna 2026. Hankkeen kokonaisbudjetti on 202 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme