S-ryhmän marketkauppa vahvassa vedossa, kesän kotimaanmatkailu lievensi etenkin hotellien ahdinkoa

S-ryhmän tammi–kesäkuun 2021 liiketulos (FAS) oli 45 miljoonaa euroa. Se kasvoi hieman viime vuoden vastaavan ajan 35 miljoonasta eurosta. SOK-yhtymän liiketulos (IFRS) painui 6 miljoonan euron tappiolle edellisen vuoden 1 miljoonan euron liikevoitosta. Koko S-ryhmän veroton vähittäismyynti kasvoi alkuvuonna 5,2 prosenttia vajaaseen 5,9 miljardiin euroon.
– Marketkauppamme on kasvanut koko koronakriisin ajan. Viime vuonna koronan vaikutukset sysäsivät myyntiä voimakkaasti ylöspäin, mutta tämän vuoden kasvun uskomme tulevan pikemminkin omista tekemisistämme. Myös koko S-ryhmän parantunut tulos on marketkaupan kovan kasvun ansiota. Vastaavasti hotellit ovat vetäneet alas erityisesti SOK-yhtymän tulosta, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook taustoittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvoi alkuvuonna hieman muuta markkinaa enemmän. Koko marketverkostoa on uudistettu Prismojen monipuolistuneella tarjonnalla, S-market-ketjun kattavalla uudistuskierroksella ja nyt myös käynnistymässä olevalla Sale-ketjun uudistamisella.
Käyttötavarakaupassa Prisma on ollut korona-ajan menestyjiä. Merkille pantavaa on eri vuodenaikoina suorastaan räjähtävät erilaisten harrastusvälineiden myynnit. Alkuvuodesta eteläänkin tullut talvi tyhjensi kaupat suksista ja muista talviharrastusvälineistä, kevät polkupyöristä jne. Myös urheilu- ja retkeilytarvikkeet ovat myyneet jatkuvasti erinomaisesti.
– Verkkokauppamme ovat myös edelleen hyvässä vauhdissa. Ruoan verkkokaupassa olemme laajentuneet maantieteellisesti yhä kattavammin ympäri Suomen ja saavuttaneet niin ikään markkinaa parempaa kasvua. Vahva kehitystyömme jatkuu niin ruoan kuin käyttötavaroiden verkkokaupoissa. Haluamme saavuttaa niissä muuta kokoamme vastaavan aseman.
Kotimaanmatkailu toi helpotusta ABC:lle, ravintoloihin ja hotelleihin
Alkuvuosi oli ABC-liikennemyymälöille haastava ravintolakaupan rajoitteiden myötä. Suomalaisten liikkuminen kuitenkin aktivoitui vuoden mittaan. Kesällä kotimaan matkailun ja hyvien säiden myötä henkilöautoilla liikkuminen oli edelliskesää vilkkaampaa ylittäen heinäkuussa jo vuoden 2019 tason. Tämä näkyi ABC:lla polttonestekaupan kasvaneina volyymeina ja edelliskesää selvästi parempina myynteinä liikennemyymälöiden ravintoloissa ja marketeissa. Koko ketjun myynti kasvoi kesä–heinäkuussa 20–30 prosentilla viime kesään verrattuna.
Hotellien ja ravintoloiden alkuvuosi oli vaikea kesäkuuhun asti, jolloin myynti alkoi rajoitteiden purkauduttua ja säiden suosiessa kasvaa niin ravintoloissa kuin hotelleissa. Vaikka kasvua koko liiketoiminnassa oli kesäkuussa yli 60 prosenttia edellisvuoteen, myynnit jäivät edelleen selvästi vuoden 2019 tasosta.
Heinäkuu toi etenkin hotelleille selvää helpotusta. Hyvän viime heinäkuun jälkeen myynti kasvoi siitäkin yli 35 prosentilla. Suosikkikohteissa, kuten Sokos Hotel Kolilla, käyttöaste oli käytännössä koko heinäkuun 100 prosenttia ja esimerkiksi Tampereen ja Turun hotelleissa lähes 100 prosenttia. Suuressa osassa hotelleja ylitettiin myös vuoden 2019 myynnit. Pääkaupunkiseudun tilanne on edelleen haastava, vaikka heinäkuussa yllettiin lähes 70 prosentin käyttöasteeseen, joka oli yli tuplaten viime vuotta parempi.
S-ryhmä luottaa edelleen myös hotellien ja ravintoloiden tulevaisuuteen, vaikka koronan neljännen aallon ja rajoitusten jälleen kiristyttyä loppuvuoden näkymät ovat vaikeasti ennustettavia. Jos riittävää koronarokotekattavuutta ei saavuteta hyvissä ajoin, S-ryhmä kannattaa ripeää etenemistä koronapassin käyttöönotossa, mikä mahdollistaisi turvallisesti ravintoloiden rajoituksista luopumisen. Näin alalle saataisiin turvattua vilkas loppuvuosi ja pikkujoulusesonki.
S-ryhmä on uudistanut vuosittain kymmeniä ravintoloita, ja viime vuosina hotelleiden uudistamisohjelma on ollut mittava. Tälläkin hetkellä uudistustöiden vuoksi ovat suljettuina esimerkiksi legendaariset Solo Sokos Hotel Torni Helsingissä ja Original Sokos Hotel Ilves Tampereella.
– On todella tärkeää muistaa, että ennen koronaa matkailu oli Suomen kolmanneksi suurin palveluviennin ala, ja sen vientiarvo oli noin 5 miljardia euroa vuonna 2019. Luotamme suomalaisen matkailun valoisaan tulevaisuuteen, mutta se vaatii myös päättäjien huomiota: Suomi tarvitsee matkailustrategian lunastamaan matkailuviennin erittäin merkittävän potentiaalin, Hannu Krook painottaa.
S-ryhmän ja SOK-yhtymän keskeiset luvut 1–6/2021
S-ryhmä kokonaisuudessaan (osuuskaupat + SOK-yhtymä) 1–6/2021:
- Veroton vähittäismyynti oli miljoonaa 5 889 euroa (ed. v. 5 595 milj. euroa).
- Liiketulos (FAS) oli 45 miljoonaa euroa (ed. v. 35 milj. euroa).
- Investoinnit olivat 311 miljoonaa euroa (ed. v. 257 milj. euroa).
- Asiakasomistajia oli kesäkuun lopussa 2 449 705 (ed. v. 2 433 136).
- Maksetut Bonukset 182 miljoonaa euroa (ed. v. 169 milj. euroa).
- Aktiivisten työsuhteiden määrä oli kesäkuun lopussa 43 671 (ed. v. 42 598).
- Toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli kesäkuun lopussa 1 870 (ed. v. 1848).
SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt) 1–6/2020:
- Liikevaihto (IFRS) oli 3 774 miljoonaa euroa (ed. v. 3 721 milj. euroa).
- Liiketulos (IFRS) oli -6 miljoonaa euroa (ed. v. 1 milj. euroa).
- Investoinnit olivat 18 miljoonaa euroa (ed. v. 32 milj. euroa).
- Henkilöstömäärä oli kesäkuun lopussa 6 297 henkilöä (ed. v. 6 725 henkilöä).
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme