DNA tutki: tässä ovat suomalaisten suoratoistosuosikit – kaksi selkeästi ylitse muiden

Tutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista katsoo ohjelmia useammin tai yhtä usein suoratoistopalveluista kuin lineaarisia eli perinteisiä TV-ohjelmia. Puolet (51 %) pitää tärkeänä, että kotitaloudessa on käytössä laaja tarjonta erilaisia katselusisältöjä.
Useimmin suomalaiset katsovat Netflixiä. Tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet (64 %) vastaajista oli käyttänyt Netflixiä viimeisen 12 kuukauden aikana, kun taas hieman alla puolet vastaajista (45 %) kertoi palvelun olevan parhaillaan kotitaloudessa aktiivisena. Alle 35-vuotiaat suosivat Netflixiä vielä tätäkin enemmän, sillä heistä 60 prosentilla on palvelu käytössään parhaillaan, ja noin neljä viidestä (83 %) oli käyttänyt sitä menneen vuoden aikana.
Maksullisia suoratoistopalveluita tarkastellessa tutkimuksen kakkoseksi ja kolmoseksi sijoittuneet C More ja Ruutu+ jäävät Netflixin lukujen taakse. Molempia oli käyttänyt 39 prosenttia suomalaisista. C More oli aktiivisena 22 ja Ruutu+ 19 prosentilla kyselyn toteutuksen aikaan. Eniten kokeilujaksoja oli kerännyt HBO Nordic.
”Netflix palveluna on vakiinnuttanut paikkansa monessa kodissa ”peruspalveluna”, jonka meillä moni liittää nykyään osaksi laajakaistatilaustaan. Tutkimuksen mukaan tilauksia muiden palveluiden välillä vaihdellaan sitten enemmän esimerkiksi sarjauutuuksien ja urheilukausien käynnistyessä melko nopeassa syklissä, sillä vastaajista 37 prosenttia kertoi vaihtavansa palvelua alle kolmen kuukauden välein”, kertoo DNA:n viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus.
Ilmaisista palveluista kärkisijaa pitää selvästi Yle Areena. Viimeisen vuoden aikana sitä oli katsonut 94 prosenttia kaikista vastaajista ja 65–75-vuotiaista lähes jokainen, sillä heistä 99 % kertoi käyttäneensä Areenaa menneen 12 kuukauden aikana. Lähimmäs Areenan käyttömääriä pääsi YouTube, jota oli käyttänyt vuoden aikana 90 prosenttia alle 75-vuotiaista suomalaisista.
Ikäryhmissä selkeitä eroja
Kysyttäessä mikä palvelu on suosikki, kaikista suomalaisista 68 prosenttia valitsi ensimmäiseksi Netflixin. Erityisesti 25–35-vuotiaat suosivat sitä, sillä heistä 80 prosenttia nosti palvelun suosikikseen.
Vanhemmissa ikäluokissa taas suosituimmaksi nousi koko kyselyn kakkossuosikki Yle Areena, kun 66 prosenttia 65–75-vuotiaista valitsi sen parhaaksi suoratoistopalveluksi. Kaikista vastaajista tasan puolet piti Areenaa parhaana palveluna. Nuorimmassa 18–24-vuotiaiden ikäryhmässä suosituin palvelu oli YouTube.
”Tärkeimpinä suoratoistopalveluiden ominaisuuksina ihmiset pitävät laajaa sisältöä, edullista hintaa sekä korkealaatuista kuvaa ja ääntä. Eniten taas ärsyttää erillisten tunnusten luominen, maksaminen turhaan palvelusta, jota ei juuri käytä tai jonkin tietyn sisällön löytäminen eri palveluiden välillä. Yksinkertaistaen halutaan siis hyvää, helppoa ja halpaa”, hymyilee Saarentaus.
”Me pyrimme omassa DNA TV Hubi -palvelussa vastaamaan toiveisiin laajalla kirjolla sisältöjä, helppokäyttöisyydellä sekä mahdollisuudella nähdä aktiiviset palvelut yhdellä laskulla”, Saarentaus täydentää.
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.–13.4.2021. Kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat suomalaiset, ja tutkimuksen otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.
Lisätietoja medialle:
Viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus, puh. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
DNA TV Hubi -palvelu sisältää avoimen ekosysteemin Android TV -laitteen, joka yhdistää kaikki television katselemisen, sovellukset, pelit ja musiikin helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi. Palvelun kautta pystyy katsomaan sekä perinteistä televisiota että maksullisia suoratoistopalveluita. Laite tukee 4K-kuvanlaatua, ja siihen pystyy lataamaan erilaisia sovelluksia, kuten pelejä tai musiikkipalveluita. Lisäksi sen kautta voi vuokrata elokuvia ja tallentaa maksuttomien kanavien sisältöä.
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:lta jopa 120 miljoonan euron valokuituinvestointi – kaikkien asiakastaloyhtiöiden liittymät uudistetaan vuoteen 2028 mennessä18.7.2025 08:32:00 EEST | Tiedote
DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Päätös on merkittävä investointi suomalaisen tietoliikenneinfrastruktuurin kehittämiseen. DNA arvioi investointitason yltävän kolmen vuoden aikana jopa yli 120 miljoonaan euroon. Päätös heijastaa DNA:n pitkäjänteistä ja johdonmukaista investointilinjaa kuituverkkoihin.
DNA unveils ambitious 120-million-euro investment in fiber – comprehensive upgrades for all customer housing associations by 202818.7.2025 08:32:00 EEST | Press release
DNA is launching a comprehensive fiber investment plan that will bring fiber optics to all existing customer housing companies by 2028. This decision represents a significant investment in the development of Finnish telecommunications infrastructure. DNA estimates that the investment level exceeds EUR 120 million over the next three years. This decision reflects DNA's long-term and consistent investment strategy in fiber networks.
DNA Oyj:n huhti–kesäkuun 2025 liiketoimintakatsaus: Liikevaihto ja kannattavuus jatkoivat kasvua18.7.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Kuluvan vuoden toinen neljännes oli DNA:lle taloudellisesti menestyksekäs. Huhti–kesäkuussa niin liikevaihto, palveluliikevaihto, liikevoitto kuin käyttökatekin kasvoivat, kuten myös matkaviestinverkon sekä kiinteän laajakaistan liittymämäärät.
DNA Plc’s Business Review for April–June 2025: Revenue and profitability continued to grow18.7.2025 08:30:00 EEST | Press release
The second quarter of the current year was financially successful for DNA. During April–June, total revenues, service revenue, operating profit, and EBITDA all increased, as did the number of mobile network and fixed broadband subscriptions.
Tutkimus: Moni pitää älylaitteiden omaa tietoturvaa riittävänä, vaikka se ei tarjoakaan riittävää suojaa2.7.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset kokevat tietoturvan entistä tärkeämmäksi ja kaikkia koskettavaksi asiaksi. Samalla yhä useampi jättää älylaitteensa suojaamatta tietoturvauhilta ja kokee tietoturvaratkaisut kalliiksi, selviää DNA:n teettämästä Digitaalinen elämä -kyselytutkimuksesta. Noin kolmasosa (35 %) suomalaisista luottaa siihen, että laitteiden oma tietoturva on riittävä. Asiantuntija pitää tätä huolestuttavana, sillä älylaitteiden tietoturva ei itsessään ole tarpeeksi kattava.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme