Effie Awards 20. juhlavuosi Suomessa

Poikkeusoloista huolimatta Effie Awards Finland järjestettiin viime vuonna Suomessa, vaikka osa Effien partnerimaista siirsivät kilpailua. Vuoden 2020 Grand Effie Finlandin voittaja oli BOND, case S-ryhmä, Antti Tapani.
Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki pitää tämän vuoden Effietä käänteentekevänä vuotena.
”Tänä vuonna tulemme näkemään brändejä ja toimistoja, jotka ovat onnistuneet löytämään tulevaisuuden suunnan ja yhdessä luoneet oman menestysreseptinsä. Kilpailutyöt on tehty uudessa normaalissa, jota elämme, ja ne toimivat loistavina suunnannäyttäjinä myös muille.”
Uudet kilpailukategoriat
Effie Awards Finlandissa kisataan viidessä pääsarjassa, joissa on useampia alakategorioita. Tänä vuonna kilpailuun on tullut kuusi uutta alakategoriaa. Erikoissarjaan uusiksi alakategorioiksi valikoituivat ohjausryhmän toimesta Non-Profit, Vaikuttajamarkkinointi, Performance-markkinointi ja Sosiaalinen media. Tuotteet ja palvelut -pääsarjaan uutena alakategoriana on Yritys-, tuote- tai palveluinnovaatio. Kauppa & Kuluttaja -pääsarjaan uutena alakategoriana on Asiakaskokemus.
Kilpailun tuomarointi
Effie järjestetään 42 maassa, ja kaikissa maissa noudatetaan samaa tuomarointitapaa ja ohjeita. Effie Awards -kilpailun tuomarointia ohjaa ohjausryhmä. Kaksi tuomaristoa arvioi kilpailun työt. Tuomaristoon kutsutaan sekä markkinoinnin kokeneita että nuoria ammattilaisia toimistoista ja asiakasorganisaatioista. Kisatyöt toimitetaan nimettöminä. Tämän vuoden päätuomari on SEKin luova johtaja Suvi Lähde. Ohjausryhmää johtaa Bob The Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.
Ohjausryhmä toimii kaksi vuotta kerrallaan. Ohjausryhmän tehtävä on kehittää Effie-kilpailua siihen suuntaan, joka edistää markkinoinnin osaamista ja vaikuttavuutta Suomessa. Ohjausryhmän työtä johtava Miska Rajasuo on tuomaroinut Effie-kilpailua useita kertoja, ja hän oli vuoden 2018 kilpailun päätuomari. Bob The Robot on voittanut useita Effie-palkintoja ja myös Grand Effien vuonna 2019.
Tuomariston työtä ohjaa kilpailun vuoden 2021 päätuomari, SEKin luova johtaja Suvi Lähde. Hänen työnsä on palkittu ja tunnustettu niin kotimaissa kuin kansainvälisissä kisoissa, kuten Cannesissa, Eurobestissä, Vuoden Huipuissa ja European Design Awardsissa. Hän on toiminut myös tuomarina lukuisissa alan kilpailuissa kuten Effie Awards Irelandissa, Effie Awards Europessa ja Golden Drumissa. Hän on ollut rakentamassa Suomen suurimpia brändejä, luonut brändistrategioita ja konsepteja sekä kampanjoita kansainväliseen ja kotimaan markkinaan. SEK on vuosien varrella voittanut useita kotimaisia Effie-palkintoja sekä hopeaa myös Euro Effiessä.
”Kaikista kisoista, Effie on yksi vaativimmista – samalla lajina se on palkitsevin. Kisassa ei selviä voittajana virtaviivaisella olemuksella tai räjähtävällä nopeudella, vaan johdonmukaisella työllä. Jo lähdössä on tiedettävä, mikä on tavoite ja osattava rakentaa strategiansa sen mukaan. Maalissa juhlitaan voittajia, jotka ovat onnistuneet tekemään oman ennätyksensä ja vaikuttaneet yleisönsä.
Siitä Effien palkitsevuus syntyykin. Yhdestä suorituksesta, johon kiteytyy pitkä uurastus. Kun case on saatu aukottomasti kasaan, näyttäytyy myös tehty työ uudessa valossa ja sen arvo kasvaa niin tekijöidensä silmissä kuin koko toimialalla. Effie on siis paljon muutakin kuin entryt ja voittajat. Se on luovaa, strategista ajattelua, jota tulisi vaalia kisakauden ulkopuolellakin.”, Suvi Lähde SEKiltä kommentoi.
Vuoden 2021 ohjausryhmä
Minna Hämäläinen, markkinointijohtaja, Neste
Mika Häyrinen, toimitusjohtaja, IPG Mediabrands Finland
Kati Kivimäki, toimitusjohtaja, Mall of Tripla
Tommi Kortesniemi, luova johtaja, Sherpa
Anna Lehtisalo, toimitusjohtaja, Villivisio
Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland
Rainer Lindqvist, markkinointijohtaja, Kotipizza Group
Tommy Mäkinen, luova johtaja, Folk Finland
Jani Niipola, freelance-toimittaja ja kirjailija
Miska Rajasuo, toimitusjohtaja, Bob The Robot
Pauli Waroma, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Lääkärikeskus Aava
Satu Yrjänen, toimitusjohtaja, Kantar TNS
Sanoma jatkaa kumppanina
Sanoma Media Finland jatkaa jo seitsemättä vuotta Effie Finlandin pääyhteistyökumppanina.
“Suomen suurimpana mediatalona tiedostamme roolimme ja vastuumme alalla. Omalta osaltamme viemme eteenpäin markkinointia Suomen taloutta eteenpäin ajavana voimana. Effie on hyvä tapa osoittaa markkinoinnin tuloksellisuus ja rooli liiketoiminnan strategiassa. Poikkeuksellisia tuloksia saa aikaan tekemällä poikkeuksellisia tekoja. Sellaisia toivon näkeväni kisatöissä. Jatkamme suurella ylpeydellä kisan pääyhteistyökumppanuutta tänäkin vuonna”, kommentoi Karri Ahonen, Sanoma B2B:ltä.
Effie-kilpailusta
Effie on maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki. Effie-kilpailun säännöt ja ohjeet laaditaan Effie Wordwide -organisaatiossa. Se valvoo, että kilpailu viedään läpi kaikissa maissa samoja sääntöjä noudattaen. Kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa 20. kertaa järjestettävän maakohtaisen kilpailun lisenssin omistaa Marketing Finland ry.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finland 040 5781 974
Miska Rajasuo, Bob The Robot, 050 371 0267
Suvi Lähde, SEK, 040 703 0337
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Marketing Finland on markkinoinnin liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Vuonna 2020 Marketing Finland sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL päättivät toimintojensa yhdistämisestä. Tämän jälkeen Marketing Finlandin alle on järjestäytynyt myös muita markkinoinnin asiantuntijaorganisaatioita. Marketing Finlandin jäsenet ovat mukana ostamassa ja tuottamassa suurinta osaa Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää.
Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.
Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi, sekä verkostojen rakentaminen. Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Cannes Lions, Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Young Lions Finland ja Vuoden brändinrakentaja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry
Somevaikuttajat lyöttäytyivät yhteen: "Haluamme itse nostaa alamme tasoa ja mainetta"25.4.2025 14:24:07 EEST | Tiedote
Suomen kokeneimmista vaikuttajista koostuva Marketing Finlandin työryhmä on koottu edistämään ja kehittämään vaikuttajamarkkinoinnin alaa vaikuttajien näkökulmasta.
Young Lions Finland 2025: Voittajat ovat tässä24.4.2025 17:06:49 EEST | Tiedote
Young Lions Finland -kilpailussa on valittu kymmenen nuorta markkinoinnin ja viestinnän tulevaisuuden tähteä edustamaan Suomea kansainväliseen Young Lions Competitions -kilpailuun.
Young Lions Finland 2025 finalistit on valittu3.4.2025 09:12:22 EEST | Tiedote
Young Lions Competitions Finland -kilpailussa etsitään 30-vuotiaita tai nuorempia markkinoinnin ja viestinnän tulevaisuuden tähtiä edustamaan Suomea kansainväliseen Young Lions Competitions -kilpailuun. Shortlista on tässä!
Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon13.2.2025 22:04:00 EET | Tiedote
Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. Effiessä kumppaneina ovat myös JCDecaux, Channel Factory ja Grano.
Effie 2024 finaaliin 21 markkinointityötä18.12.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme