EPSI Rating julkisti pankkitoimialan tulokset – POP Pankilla on tyytyväisimmät henkilö- ja yritysasiakkaat
POP Pankin asiakasuskollisuus on EPSI Ratingin henkilöasiakastutkimuksessa toimialan korkein. Ryhmän pankkien saaman palautteen yhteiseksi nimittäjäksi tutkimuksessa nousi esille asiakassuhteen luomisessa onnistuminen. Yleisesti ottaen tutkimuksen mukaan asiakastyytyväisyys on noin 8 indeksipistettä korkeampaa niiden keskuudessa, jotka ilmoittavat heillä olevan pankissaan yhteyshenkilö. POP Pankin henkilöasiakkaiden tyytyväisyysindeksi on 81 toimialan keskiarvon ollessa 71,8.
Yhteyshenkilön tärkeys korostuu myös EPSI Ratingin yritystutkimuksessa ja vaikka yritysasiakkaat arvostavat sujuvaa digitaalista asiointia, pankilta odotetaan aktiivisuutta. Asiakkaat, joiden suuntaan pankki on ollut yhteydenpidossa aloitteellinen osapuoli, ovat selvästi tyytyväisempiä kuin oma-aloitteisesti pankkiinsa yhteydessä olleet. Toimialaa koskeva yritysasiakkaiden tyytyväisyysindeksi on 67,7. POP Pankin vastaava indeksi on 80,7.
”Digitaaliset pinnat ovat tärkeä taisteluareena, jonka ytimessä on päästä lähellä asiakkaita, luoda toimivia ratkaisuja sekä tarjota vinkkejä ja neuvoja. Tästä huolimatta monet asiakkaat haluavat edelleen keskustella neuvonantajan kanssa eli vuorovaikutus luo edelleen parhaat kokemukset”, toteaa EPSI Ratingia edustava maajohtaja Heidi Laitinen.
”Turvallisuus, palvelun nopeus, helppo lähestyttävyys – meille POP Pankissa on tärkeää menestyä juuri näillä kriteereillä. Arvostamme todella syvästi henkilöasiakkaiden luottamusta meihin. Samaan aikaan on hienoa tutkitusti saada tunnustusta yritysasiakkailtamme. Tutkimuksesta heijastuu kasvustrategiamme jalkautus pankkitasolla, joka kulminoituu aktiiviseen asiakastyöhön”, sanoo POP Pankkikeskuksen toimitusjohtaja Pekka Lemettinen.
Lisätietoa tutkimuksesta, EPSI Ratingista ja POP Pankista
EPSI Rating on voittoa tavoittelematon akateeminen organisaatio, jonka omistaa Swedish Institute for Quality (SIQ), jonka puolestaan omistaa Ruotsin valtio.
EPSI Data Collection Services haastatteli Pankki ja rahoitus 2021 -tutkimukseen 1 283 Suomessa asuvaa yli 18-vuotiasta yksityisasiakasta, sekä 1061 yritysasiakasta. Haastattelut tehtiin 19.7.-31.8.2021. Indeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0-60 on tyytymätön, 60-75 on tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen. Asiakastyytyväisyyden virhemarginaalit ovat yleisesti haarukassa n. +/- 2-3 indeksipistettä asteikolla 0-100. Tilastollinen luottamustaso on 95% ja mallin selitysaste vaihtelee toimijoittain välillä 75-90 %.
POP Pankki -ryhmä on suomalainen finanssiryhmä, joka tarjoaa vähittäispankkipalveluja henkilöasiakkaille, pienille ja keskisuurille yrityksille sekä vahinkovakuutuspalveluja henkilöasiakkaille. POP Pankkeja on Suomessa 21, joiden fyysinen yli 70 konttorin ja palvelupisteen verkosto ulottuu Helsingistä Rovaniemelle. Palveluverkostoa täydentää valtakunnallisesti palvelevat digikonttorit. Henkilöasiakkaiden vahinkovakuutuspalveluja tuottaa POP Vakuutus.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Pekka Lemettinen, toimitusjohtaja, POP Pankkikeskus, 040 503 5411, pekka.lemettinen@poppankki.fi
Heidi Laitinen, maajohtaja, EPSI Rating Finland, 050 406 8796, Heidi.laitinien@epsi-finland.org
Maija Hyötyläinen, viestintäpäällikkö, POP Pankkikeskus, 050 572 9679, maija.hyotylainen@poppankki.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
POP Pankki -ryhmä on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 18 POP Pankkia, POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj, POP Asuntoluottopankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on riippumattoman EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus -tutkimuksen mukaan 11. kertaa Suomen tyytyväisimmät henkilöasiakkaat sekä, osallistuttuaan vuodesta 2021 myös yritysasiakastutkimukseen, toista kertaa tyytyväisimmät yritysasiakkaat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk
POP Pankin kansalaissuhdanne-ennuste: kuluttajien ostohousuihin kaivataan kiristysvyön sijaan henkseleitä – palkansaajien ostovoima kasvaa tänä vuonna 2,3 prosenttia17.6.2025 08:14:45 EEST | Tiedote
POP Pankin ennusteen avainluvut: BKT kasvaa tänä vuonna prosentin nousten ensi vuonna 1,4 prosenttiin yksityisen kulutuksen ja investointien vetämänä. Vuonna 2025 investointien ennakoidaan kasvavan 2 prosenttia, ja ensi vuonna 5,9 prosenttia. Inflaatio on tänä vuonna prosentin luokkaa sen kiihtyessä ensi vuonna 1,5 prosenttiin, kun talouskasvu elpyy ja korkojen lasku tasaantuu. Tuonnin kasvu kääntyy pitkän laskukauden jälkeen hivenen plussalle 0,3 prosenttiin ja ensi vuonna ollaan jo 4 prosentin kasvussa. Vienti puolestaan kasvaa tänä vuonna 1,7 prosenttia kiihtyen ensi vuonna kolmeen prosenttiin. 12 kuukauden Euriborin asettunee tänä vuonna keskimäärin 2,2 prosenttiin ja ensi vuonna 2,4 prosenttiin. Bensan hinta on keskimäärin tänä vuonna noin 1,70 euroa/litra nousten ensi vuonna maltilliset viitisen senttiä. Yksityisen kulutuksen ennakoidaan piristyvän tänä vuonna 0,8 prosentin kasvuun ja vuonna 2026 kasvun vauhdittuvan 1,3 prosenttiin. Luottamuksen vahvistuessa kulutus voi elpyä nop
Tutkimus: Lähes puolet asunto-omistajista ei käy taloyhtiökokouksissa14.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
POP Pankin teettämän laajan selvityksen mukaan 49 prosenttia suomalaisista kerros-, pari-, rivi- tai luhtitalossa tai asunto-osakeyhtiöstä sijoitusasunnon omistavista ei osallistu taloyhtiökokouksiin. 36 prosenttia osallistuu säännöllisesti, 5 prosenttia vain, kun on jotain merkittäviä remonttipäätöksiä tulossa ja 10 prosenttia käy kokouksissa satunnaisesti.
Suomalaiset ovat vaarassa olla ylioptimistisia varallisuutensa kerryttämisen suhteen2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
”Suomalaisten kotitalouksien varallisuuden kehitys ei ole kovin mairitteleva mediaanivarallisuuden pienentyessä vuonna 2023 lähes 18 prosenttia verrattuna vuoteen 2019. Nettovarallisuudella mitattuna varakkaimpia ovat 65–74-vuotiaat, mutta eläkeikäisten kulutus- ja muun velan osuus on ollut viime vuosina kasvussa. Eläkeikäisten jättiperintöjen odottamisen sijaan kotitalouksien kannattaa keskittyä omiin tuloihin ja menoihin perustuvaan pelisuunnitelmaan varmistaakseen riittävät taloudelliset puskurit”, toteaa POP Pankin johtaja Timo Hulkko.
Vakavaraisen POP Pankki -ryhmän positiivinen kehitys jatkui vuonna 202414.2.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Vuonna 2024 POP Pankki -ryhmä teki jälleen vahvan tuloksen. Tulos ennen veroja oli 89,8 miljoonaa euroa, joka ylitti puolella miljoonalla edellisvuoden jatkuvien toimintojen tuloksen. Liiketoiminnan tuotot olivat 240,9 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 16,4 miljoonaa edelliseen vuoteen. Ryhmän ydinvakavaraisuus nousi 22,0 prosenttiin. POP Pankki -ryhmä julkisti tilinpäätöstiedotteensa tänään 14.2.2025.
POP Prime laskee 3,0 prosenttiin18.12.2024 15:00:00 EET | Tiedote
POP Pankki –ryhmän POP Prime laskee. Tammikuun 2. päivästä 2025 lähtien POP Prime on 3,0 prosenttia, kun se tällä hetkellä on 3,4 prosenttia. Korkopäätös perustuu yleiseen markkinakorkotasojen laskuun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme