Temet

Väestönsuojeluun herätty – maailmanlaajuinen ohjeisto valmisteilla

Väestönsuojille ei ole tähän asti ollut yhdenmukaista standardia. Nyt on alettu valmistella kansainvälisen standardisointiorganisaation ISO:n toimesta yhteistä standardia, jotta väestönsuojat täyttävät olennaiset vaatimukset.
Väestönsuoja voi toimia myös pysäköinti-, varasto-, liikunta- tai koulutustilana.

– Kaikkien kansalaisten suojelu ei ole yleistä koko maailman mittakaavassa. Väestönsuojia on rakennettu koko kansalle lähinnä vain Pohjoismaissa, Israelissa ja Sveitsissä, kertoo suojateknologiaan erikoistuneen Temet Groupin erikoisasiantuntija Tuomo Räihä.

Väestönsuojien kohdalla ei tällä hetkellä ole olemassa maailmanlaajuista standardia eli yhteisesti sovittuja vaatimuksia ja suosituksia väestönsuojille. Vain Pohjoismaissa, Sveitsissä, Singaporessa, Israelissa ja Kuwaitissa sekä entisen Neuvostoliiton maissa kuten Venäjällä ja Ukrainassa on kansallisen tason määräyksiä, jotka koskevat väestönsuojien suunnittelua, rakentamista, käyttöä ja mahdollisesti myös huoltoa.

Kansainväliselle yhteiselle ohjeistolle, standardille, johon väestönsuojien koko elinkaaren aikainen toiminta pohjautuisi, on kuitenkin selvä tarve.

– Ilmanvaihtomääräykset ovat eri maissa erilaisia muun muassa ilmastosta johtuen. Kuuman ilmaston vuoksi Kuwaitissa väestönsuojan ilman on vaihduttava kaksi kertaa nopeammin kuin Sveitsissä, Räihä kertoo.

– Uhkakuvat ovat hyvin erilaisia ja ne vaihtelevat maittain ja alueittain. Tämä tekee yhteisestä sääntelystä vaikeaa.

Yhteisen ohjeiston avulla voitaisiin taata, että väestönsuoja on tarkoituksenmukainen. Tarve ei ole rakentaa kallista väestönsuojaa, vaan oikeanlainen, kansainvälisen standardin vaatimukset täyttävä suoja, jossa on asianmukainen suorituskyky ja tehokkuus.

Standardi on tarkoitus saada valmiiksi kahden vuoden aikana ja julkaista syksyllä 2023.

Standardista apu väestönsuojien ylläpitoon

Suomessa on väestönsuojapaikat noin 4,5 miljoonalle kansalaiselle, mutta nykyinen lainsäädäntö ei mahdollista niiden tasaista jakautumista edes taajama-alueilla. Kansainvälisessä vertailussa Suomi sijoittuu kuitenkin erittäin korkealle tasolle siviiliväestön suojelussa erilaisia uhkia vastaan.

Osassa maista suojelu keskittyy vain maiden ylintä johtoa ja strategisesti tärkeitä infrastruktuurin osia kohtaan. Tällaisia kohteita ovat komento-, data- ja valvontakeskukset, parlamenttirakennukset, poliisi, armeija sekä sairaalat, joiden kaikkien toiminnan jatkuminen kriisitilanteissa on elintärkeää.

– Väestönsuojien kohdalla ei kuitenkaan riitä, että niitä vain rakennetaan. Väestönsuoja täyttää tehtäväänsä vain, jos sitä huolletaan ja ylläpidetään säännöllisesti sekä käytetään oikein kriisitilanteessa, Räihä korostaa.

Standardista toivotaan siis ohjeistusta myös väestönsuojien ylläpitoon ja käyttöön erilaisissa poikkeustilanteissa.

-------

Temet Group järjestää webinaarin 3. marraskuuta 2021 klo 15.00–16.30 uuden ISO 22359 -standardin merkityksestä ja sen vaikutuksista väestönsuojeluun. Paneelikeskustelussa on mukana ISO 22359 -työryhmän jäseniä, joille webinaariin osallistujat voivat esittää kysymyksiä. Englanninkielistä webinaaria johtaa Temetin Guy Zymann.

Ilmoittautuminen ja lisätietoja saat osoitteesta https://www.temet.com/ tai ottamalla yhteyttä Guy Zymanniin sähköpostitse guy.zymann@temet.com

Lisätietoja antavat:

Tuomo Räihä, johtaja
Temet Finland
tuomo.raiha@temet.fi

Jyrki Ronkainen, hallituksen vanhempi neuvonantaja
ISO 22359 WG -projektipäällikkö
Temet International
jyrki.ronkainen@temet.com

Temet tarjoaa suojateknologioiden erityisosaamista suojien suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon. Yhtiön suojaratkaisuja käytetään väestönsuojelussa sekä tärkeiden sotilas-, kriisinhallinnan ja teollisuuskohteiden toiminnan turvaamisessa. Jatkuvan ja dynaamisen tutkimus- ja kehitystyön ansiosta Temet-suojatuotteet ja -järjestelmät ovat kehityksen kärjessä sekä aina uusien asetusten ja turvallisuusvaatimusten mukaisia.

Kuvat

Temet