Jyväskylän yliopisto

Laaja tutkimus: Opettajien pedagogiset taidot merkittävä este tieto- ja viestintätekniikan käytölle opetuksessa

Jaa
Lähes kaikki ICILS Opettajapaneeli 2020 -tutkimukseen vastanneet opettajat olivat sitä mieltä, että etäopetuksen pedagogiikka poikkeaa lähiopetuksesta ja opettajat tarvitsevat uusia taitoja. Opettajien näkemykset tieto- ja viestintäteknologian käyttöä estävistä tekijöistä poikkeavat rehtorien näkemyksistä.

Pedagogiset esteet teknisiä merkittävämpiä

Opettajat ja TVT-vastuuhenkilöt nostivat merkittäviksi teknologian opetuskäyttöä estäviksi tekijöiksi opettajien pedagogisten taitojen sekä opetuksen valmisteluun tarvittavan ajan ja kannustimien riittämättömyyden. Tilanne verrattua vuoteen 2018 oli parantunut vain vähän.

Oppilaskäyttöön tarkoitettujen tietokoneiden määrä kouluissa on lisääntynyt vuodesta 2018. Silti hieman yli puolessa tutkimukseen osallistuneista kouluista laitteiden riittämättömyys oli ongelma ainakin jossain määrin. Rehtorit painottivat teknisten esteiden korjaamista enemmän kuin opettajien esille nostamien pedagogisten esteiden. Opettajien näkemykset tieto- ja viestintäteknologian käytön lähtökohdista heidän koulussaan olivat kuitenkin selvästi myönteisempiä loppuvuodesta 2020 kuin keväällä 2018.

Teknologian käytössä painottuu tiedottaminen

ICILS Opettajapaneeli 2020 -tutkimuksen mukaan rehtorit pitävät tieto- ja viestintäteknologiaan liittyvien taitojen ja sisältöjen opetusta tärkeänä ja odottavat opettajien hallitsevan näitä sisältöjä. Rehtorit edellyttivät koulunsa opettajilta erityisesti taitoa hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden, vanhempien ja opettajien väliseen viestintään.

– Rehtoreiden painotuksilla on merkittävä rooli teknologian opetuskäytön tapojen ja sisältöjen kehittymisessä, ICILS-tutkimuksen koordinaattori Kaisa Leino painottaa. Tällä hetkellä esimerkiksi painotus monilukutaidon sisältöihin näyttää vähäiseltä, vaikka se on opetussuunnitelmassa laaja-alaisena kokonaisuutena. Samoin rehtoreiden ja opettajien näkemykset verkkoturvallisuuden opetuksen merkityksestä eroavat selvästi. Teknologia näyttäytyy vastausten perusteella enemmän tiedottamisen välineenä kuin pohtivan ja tutkivan oppimisen mahdollistajana, Leino listaa.

Opettajat kaipaavat lisää mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen

Hieman alle puolet opettajista kaipasi lisää mahdollisuuksia osallistua teknologian opetuskäytön osaamista tukeviin koulutuksiin. Koulujen TVT-vastuuhenkilöt näkivät opettajien koulutustarpeen vieläkin laajempana. Vuoteen 2018 verrattuna tilanne oli kuitenkin parantunut hieman. Opettajien ammatillinen kehittyminen toteutetaan tällä hetkellä pääasiassa omassa työyhteisössä, esimerkiksi muiden opetusta seuraten ja kollegoiden kanssa keskustellen. Myös erilaiset verkkokoulutukset olivat selvästi lisääntyneet.

– Opettajien osallistuminen oman työnsä kannalta olennaisiin koulutuksiin ja koulun TVT:n käytön kehittämiseen vähentää valmisteluun kuluvaa aikaa ja työn kuormittavuutta. Kyse on kuitenkin laajasti koulutuksen resurssoinnista, ei vain halusta, sillä vaikka koulutus olisi maksuton, se vaatii opettajalta aikaa ja usein tarvitaan myös sijainen, Leino toteaa.

Opettajien näkemyksiä ja koulujen lähtökohtia käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa opetuksessa tarkasteltiin ICILS Opettajapaneeli 2020 -tutkimuksessa, johon osallistui yli 1300 opettajaa sekä rehtoreita ja koulujen TVT-vastuuhenkilöitä 144 koulusta ympäri Suomea. Tutkimukseen osallistuivat samat koulut ja opettajat kuin vuonna 2018 toteutettuun ICILS-tutkimukseen (Kansainvälinen nuorten monilukutaidon tutkimus; International Computer and Information Literacy Study). Suomessa tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.


Lisätietoja

Yliopistotutkija Kaisa Leino, ICILS-tutkimuksen kansallinen koordinaattori, Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, p. 040 805 4810, kaisa.j.leino@jyu.fi

Raportti:

Kaisa Leino, Eija Puhakka & Mikko Niilo-Rämä: Tieto- ja viestintäteknologia koulujen arjessa. ICILS Opettajapaneeli 2020 -tutkimuksen tuloksia.

Tutkimusraportti ja linkki julkistustilaisuuteen on saatavilla 2.11.2021 klo 14.00 ICILS-tutkimuksen verkkosivuilla https://ktl.jyu.fi/icils

Tutkimusraporttia voi tiedustella Kaisa Leinolta tai Kirsi Häkämieheltä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Kirjoitan, koska haluan!5.9.2025 17:50:09 EEST | Tiedote

Suomalaiset nuoret lukevat nykyään kenties enemmän kuin koskaan, mutta lukeminen on sirpaloitunut kännykkäaikakaudella lyhyiden viestien ja tekstien lukemiseen. Vaikka kirjojenkin lukeminen on edelleen yleistä, luettujen kirjojen määrä on laskenut jyrkästi. Erityisesti aktiivilukijoiden määrä on laskenut 15–24-vuotiaiden nuorten joukossa. Herättääksemme osaltamme lukemisintoa julkaisemme valtakunnallisen kirjoituskilpailun 13–16-vuotiaille sekä 17–20-vuotiaille nuorille. Nykytrendin mukaisesti kilpailuraadin parhaiksi valitsemista kirjoituksista julkaistaan kaikille kuunneltavaksi ilmaiset ääniteokset suomalaisessa VoiceBooks-äänikirjasovelluksessa.

Uusi professori tutkii työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin yhteyksiä – “Oppiminen ei ole pelkästään innostavaa, vaan se voi myös kuormittaa”4.9.2025 13:09:28 EEST | Tiedote

Toukokuussa aikuiskasvatuksen professorina aloittanut Kaija Collin on tarkastellut työurallaan aikuisten oppimista monesta näkökulmasta. Työssä tapahtuva jatkuva oppiminen puhututtaa etenkin nykyajan vaativassa ja kovatahtisessa työelämässä, mutta sen yhteyksiä työhyvinvointiin tulisi Collinin mukaan selvittää tarkemmin.

Lasten liikunta ja planetaarinen hyvinvointi pääteemana kansainvälisessä konferenssissa Peurungassa 9.–12.9.4.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote

Liikuntatieteellinen tiedekunta järjestää Paediatric Work Physiology 2025 -konferenssin 9.–12. syyskuuta Peurungassa. Tapahtuma kokoaa yhteen lasten liikunnan ja terveyden asiantuntijoita eri puolilta maailmaa. Konferenssin pääteemana on lasten liikunta ja planetaarinen hyvinvointi, ja ohjelmassa käsitellään muun muassa ilmastonmuutoksen vaikutuksia lasten terveyteen ja liikuntaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye