Nuorten rauhanpalkinto nostaa esiin arjen rauhantekijöitä

Maailman suurin nuorisojärjestö YMCA jakaa jälleen rauhanpalkinnon tunnustuksena Suomen nuorille rauhantekijöille. Palkinnon suojelijana toimii EU-komissaari Jutta Urpilainen.

Nuoret rauhanrakentajina

Suomen YMCA:n Liiton jakama Nuorten rauhanpalkinto myönnetään henkilölle tai yhteisölle, joka on toiminnallaan edistänyt rauhaa. Nuorten rauhanteot voivat näyttäytyä lukemattomin tavoin. Ne voivat olla ymmärryksen ja empatian lisäämistä, ristiriitojen ratkomista, vaikuttamistyötä, eri ryhmien väliseen vuoropuheluun osallistumista tai esimerkiksi yksinäisyyden vähentämistä. Rauhaa voi edistää Suomessa tai maailmalla, koulussa, kotona tai mediassa. Yhteinen elementti rauhan edistämiselle on yhteisöllisyys: yhden aloittamaa voi joku toinen jatkaa. Yhdenvertainen, rauhallinen ja kaikille turvallinen yhteiskunta tarvitsee jokaisen panosta.

–Suomea pidetään rauhanrakennuksen mallimaana. Rauhaa ei kuitenkaan rakenneta vain konfliktien keskellä vaan ihmisten arjessa. Nuorisojärjestönä haluamme tuoda esille nuoria rauhantekijöitä, jotka vaikuttavat juuri omasta elinpiiristään käsin, Suomen YMCA:n liiton pääsihteeri Juha Virtanen kertoo.

Kerro meille nuoresta rauhantekijästä

Esityksiä palkinnonsaajaksi voi tehdä kuka vain yksityishenkilöistä yhteisöihin 28.11.2021 asti Suomen YMCA:n Liiton verkkosivuilla. Nuorten rauhanpalkinnon saajan tulee olla 29-vuotias tai nuorempi henkilö tai nuorten parissa toimiva yhteisö. Palkinnon arvo on 2000 €.

Valinnan palkittavasta tekee raati, joka edustaa palkinnon kannalta keskeisiä tahoja, kuten nuoriso- tai rauhanjärjestöjä. Raadissa ovat mukana Allianssi, YK-nuoret, Changemaker-verkosto, Kynnys ry, Lasten ja Nuorten Keskus sekä Suomen YMCA. Palkinto jaetaan Hanno Möttölän nimeä kantavassa hyväntekeväisyysgaalassa Helsingin NMKY:n juhlasalissa 11.2.2022.

Suomi vahvana vaikuttajana nuoria, rauhaa ja turvallisuutta koskevissa keskusteluissa

YK:n turvallisuusneuvoston vuonna 2015 hyväksymä päätöslauselma 2250 Nuoret, rauha ja turvallisuus sai alkunsa suomalaisen järjestökentän aloitteesta. Elokuussa 2021 julkaistiin Suomen – ja samalla koko maailman – ensimmäinen Nuoret, rauha ja turvallisuus -toimintaohjelma päätöslauselman toteuttamiseksi. Suomen YMCA:n Liitto oli mukana vaikuttamassa valtionhallinnon, kansalaisyhteiskunnan ja tutkimustahojen yhteistyönä syntyneen suunnitelman sisältöön aina sen valmistelusta julkaisuun. Rauhanpalkinto tunnistaa juuri nuorten positiivisen roolin rauhantyössä ohjelman tavoitteiden mukaisesti.

Palkinnon suojelija EU-komissaari Jutta Urpilainen haluaa kiinnittää erityishuomiota nuoriin

Ulkoministerin rauhanvälityksen erityisedustajana Jutta Urpilaisen tehtävissä painottui nuorten toimijuuden voimistaminen rauhanprosesseissa. Myös EU-komissaarina Jutta Urpilainen on kiinnittänyt erityishuomiota nuoriin. Hän on nimittänyt kansainvälisten kumppanuuksien Youth Sounding Boardin, nuorista koostuvan asiantuntijaelimen, joka arvioi EU:n ulkosuhdetoimien suunnittelua ja toteutusta kumppanimaissa. Lisäksi hän on nimittänyt itselleen nuoren neuvonantajan sekä tuonut toistuvasti esiin, kuinka tärkeä eurooppalaisessa päätöksenteossa on huolehtia nuoren sukupolven äänen kuulumisesta.

YMCA on urbaanin nuorisotyön edelläkävijä ja maailman suurin nuorisojärjestö, joka on tarjonnut turvallisia yhteisöjä jo 177 vuoden ajan. YMCA on tullut tunnetuksi monipuolisen ja kaikille avoimen harrastustoiminnan ja nuorisotyön kautta. YMCA:n tehtävänä on edistää nuorten hyvinvointia, yhteiskunnallisia vaikuttamismahdollisuuksia ja rauhantyötä maailmanlaajuisesti.

Nuorten rauhanpalkinnon verkkosivu: https://ymca.fi/nuorten-rauhanpalkinto/

Suomen YMCA:n Liitto