HSL:n uusi kampanja muistuttaa siitä, että vastuullisuudella ei ole päätepysäkkiä

HSL:n Vastuullisuudella ei ole päätepysäkkiä -otsikon alla julkistettava kampanja käynnistyy maanantaina 8.11. Pääviesti on se, että maailman vastuullisin joukkoliikenne tehdään yhdessä.
”Tehtävämme on luoda vastuullisella toiminnallamme edellytyksiä, joihin asiakkaamme voivat tarttua”, HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen sanoo. ”Haluamme kampanjalla näyttää, kuinka paljon hyviä mahdollisuuksia HSL-alueen asukkailla on tehdä arjessaan kestäviä valintoja. Tällaisia valintoja voivat olla esimerkiksi vähäpäästöisen joukkoliikenteen käyttäminen, pyöräily tai työsuhdematkalipun hyödyntäminen.”
HSL:llä on vahvoja näyttöjä vastuullisuudestaan ympäristötoimijana. Helsingin seudun joukkoliikenteen päästöt ovat vähentyneet HSL:n toimintavuosina tuntuvasti, raideliikenne kulkee uusituvalla energialla ja sähköbussien määrä kasvaa nopeasti.
”Kampanja muistuttaa siitä, että työmme jatkuu. Ajattelemme vastuullisuutta matkana, jonka jokaisella pysäkillä on tarpeen pysähtyä miettimään, mitä voimme tehdä toisin ja entistä paremmin.”
Vastuuta myös taloudesta ja ihmisten hyvinvoinnista
Kampanjan ajankohta vastuullisuudelle on otollinen, sillä asia on tärkeällä sijalla HSL:n valmisteilla olevassa uudessa strategiassa.
”Kestävä kehitys edellyttää meiltä vastuunkantoa ympäristön ohella myös taloudesta, ihmisten hyvinvoinnista ja ympäröivästä yhteiskunnasta", Nykänen sanoo.
"Merkittävimmät tulonlähteemme ovat lipputulot ja kuntaosuudet. Olemme vastuussa sekä asiakkaillemme että jäsenkunnillemme siitä, että käytämme rahaa järkevästi."
HSL:n yhteiskunnallinen vastuu tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tarjoamalla kattavaa ja laadukasta joukkoliikennettä kuntayhtymä pitää ihmisten arjen sujuvana ja Helsingin seudun elinkeinoelämän toimintakykyisenä ja kilpailukykyisenä.
HSL haluaa myös vaalia yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa tarjoamalla joukkoliikennettä, jota mahdollisimman monen on vaivatonta käyttää.
”Avoimuus ja luotettavuus ovat meille tärkeitä arvoja, olemme tekemisissä sitten asiakkaittemme, yhteistyökumppaneittemme tai päättäjien kanssa”, Nykänen sanoo. ”Tärkeä osa avoimuutta on se, että suunnittelemme joukkoliikenteen palvelut tiiviissä yhteistyössä asiakkaittamme kanssa.
”Helsingin seudun kestävä tulevaisuus varmistuu yhteistyöllä, jossa ovat mukana kaikki joukkoliikenteen osapuolet, niin päättäjät, liikenteen palveluiden järjestäjät ja tarjoajat kuin asiakkaatkin”, toimitusjohtaja Nykänen tiivistää.
Vastuullisuuskampanjan viesti leviää 8.11. alkaen muun muassa radiospotteina, lehti- ja ulkomainoksissa, televisiossa ja sosiaalisessa mediassa.
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Vastuullisuuskampanjan video
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Mari Flink, HSL, puh. 040 715 0440
Markkinointisuunnittelija Kaarina Kivimäki, HSL, puh. 040 169 3561
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme