Rakennusliitto ry

Työmatkakulujen kohoaminen hyvitettävä rakentajille

Jaa
Työssä käymisen kustannukset ovat kohonneet kestämättömälle tasolle suurelle osalle rakentajia. Päivittäinen työmatka on rakentajilla tyypillisesti useita kymmeniä kilometrejä. Valtaosassa Suomea julkinen liikenne ei palvele rakennusalan työntekijöitä. Usein työmatkalla kuljetetaan raskaita työkaluja, lisäksi työkohteet ja työajat vaihtelevat. Siksi pääosalle rakentajista oma auto on ainoa mahdollinen kulkuneuvo työmatkalla.

Työmatkojen aiheuttamat kohtuuttomat polttoainekustannukset on hyvitettävä verotuksessa mm. nykyistä verovähennysoikeutta merkittävästi kasvattamalla.

Rakentajien osallistuminen ilmastotalkoisiin tulee mahdollistaa tekemällä vähäpäästöiset ajoneuvot taloudellisesti houkuttelevaksi vaihtoehdoksi myös pieni- ja keskituloisille palkansaajille niiden hintaa alentamalla.

Rakennusliitto ry hallitus 12.11.2021


Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Janne Mäkinen
viestintäpäällikkö
puh. 040 352 1161
janne.makinen@rakennusliitto.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Rakennusliitto ry
Rakennusliitto ry
Siltasaarenkatu 4
00530 HELSINKI

020 774 003 (puhelinvaihde)https://www.rakennusliitto.fi


Rakennusliitto on 70 000 rakentajan muodostama SAK:lainen ammattiliitto. Liitto pyrkii turvaamaan ja parantamaan jäsentensä työoloja ja palkkausta. Liitto solmii rakennusalojen yleissitovat työehtosopimukset.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Rakennusliitto ry

Rakennusliiton hallitus: Ryhtiliike ammattiopetukseen ja yritykset kantamaan vastuu harjoittelupaikoista6.6.2025 13:30:26 EEST | Tiedote

Toisen asteen ammatillinen koulutus, ammattikoulu, on ollut vuosikymmeniä jatkuneen myllerryksen kohteena. Ratkaisevaa vahinkoa koulutukselle tuotti Sipilän hallituksen ammattikoulureformi vuonna 2018 satojen miljoonien eurojen leikkauksineen. Väitöskirjatutkija Penni Pietilä on kuvannut reformia suorasanaisesti: koulutuksesta poistettiin kaikki, mistä ei ole hyötyä työelämässä. Käytännössä leikattiin yleissivistävien aineiden, kuten äidinkielen ja matematiikan, opetusta. Samalla oppimistavoitteita laskettiin ennen näkemättömällä tavalla. Opettajat ovat kuvanneet tilannetta niin, että opiskelijoilta ei saa edes vaatia mitään. Vaatimustason lasku ei koske vain yleissivistäviä aineita, vaan myös ammatillisissa aineissa rima laskettiin lattian tasolle. Reformin myötä oppilaiden – rakennusalan opinnoissa usein 16-vuotiaiden nuorten miesten ja naisten – itseohjautuvuutta lisättiin, lukujärjestykset poistettiin ja etäopetusta lisättiin. Käytännön työtä opettavaa työpajaopetusta vastaavasti v

Rakennusliiton valtuusto: potkulaki on peruttava17.5.2025 15:53:16 EEST | Tiedote

Hallitusohjelmaan pohjautuva henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen on etenemässä eduskuntaan. Hallitusohjelman mukaan “henkilöön liittyvän irtisanomisperusteen sääntelyä muutetaan niin että työsopimuksen päättämiseen riittäisi jatkossa asiallinen syy”. Laista ollaan siis poistamassa nykyinen edellytys “painavasta syystä”. Lakia valmisteleva työryhmä on ylittänyt toimeksiantonsa ja lakiesitykseen sisältyy useita räikeitä, työntekijää alistavia yksityiskohtia painavan syyn poistamisen ohella. Työntekijäkeskusjärjestö SAK on kiinnittänyt lausunnossaan huomiota useisiin lakiesityksen työntekijää syrjiviin seikkoihin. Näistä esimerkkeinä se, että työnantajan ja työntekijän olosuhteiden kannalta olennaisia tekijöitä ei tulisi enää ottaa irtisanomiskynnystä harkittaessa huomioon sekä työnantajan irtisanomista edeltävän varoitusvelvollisuuden heikentäminen. Työntekijän alisuoriutuminen on tietyin edellytyksin hyväksyttävä irtisanomisperuste jo nykyisessä laissa. Lakiesityksessä alisuo

Rakennusliitto valvoo myös kansainvälisiä jättihankkeita Suomessa – Palonen: saatavuusharkinta kireälle8.5.2025 11:16:21 EEST | Tiedote

Yle uutisoi tänään 8.5. näyttävästi, että Kotkaan rakennettavan akkumateriaalitehtaan rakentajiksi olisi tulossa satoja kiinalaisia. Tehtaan omistaa kiinalais-suomalainen Easpring Finland New Materials, josta kiinalaiset omistavat 70 prosenttia ja suomalainen valtio-omisteinen Finnish Minerals Group 30 prosenttia. Tehtaan rakennusvaiheen pääurakoitsija on kiinalainen CHEC.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye