Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti: ensimmäinen elämäkerta merkittävästä modernistista

Kuvataiteilija Gösta Diehl (1899–1964) kuuluu merkittäviin suomalaisiin modernisteihin. Hän eteni pitkällä urallaan monien tyylien kautta ja tuli lopulta tunnetuksi näyttävistä kubistisista ja koloristisista maalauksistaan. "Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti" on ensimmäinen kattava elämäkerta Gösta Diehlistä.

Gösta Diehl asui pitkiä aikoja Ranskassa ja sai vaikutteita ranskalaisesta modernista taiteesta. Kielitaitoinen kosmopoliitti pääsi kosketuksiin eurooppalaisen modernismin kanssa ja solmi sen edustajiin suhteita, jotka osaltaan avasivat tien uusien taidevaikutteiden tulolle Suomeen.

Taiteilijan ura huipentui 1950-luvulla, jolloin hän kuului kansainvälistä modernismia ja voimakasta väri-ilmaisua korostaneeseen, taiteellisesti voitokkaaseen Prisma-taiteilijaryhmään. Ryhmään kuuluivat Diehlin lisäksi Sam Vanni, Sigrid Schauman, Unto Pusa, Ragnar Ekelund, Yngve Bäck ja Torger Enckell.

Kirjan kirjoittaja Camilla Granbacka on taidehistorioitsija ja tietokirjailija. Hän on työskennellyt taidekriitikkona yli 15 vuotta Hufvudstadsbladetissa ja Dagens Nyheterissä. Vuonna 2019 Granbackalle myönnettiin tästä työstä E. J. Vehmaksen palkinto.

Kirja julkistetaan perjantaina 19.11. Kuntsin modernin taiteen museossa avautuvan Gösta Diehl – Enemmän kuin kubisti -näyttelyn yhteydessä. Näyttely on avoinna yleisölle 20.11.2021–20.3.2022. Kirja julkaistaan sekä suomeksi että ruotsiksi.

Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti
Gösta Diehl – Kubist, kolorist & kosmopolit
Kirjoittaja: Camilla Granbacka
Parvs, 2021

Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti. Kirjoittaja: Camilla Granbacka. Parvs 2021
Gösta Diehl – Kubist, kolorist & kosmopolit. Kirjoittaja: Camilla Granbacka. Parvs 2021
Gösta Pariisissa vuonna 1926. Yksityiskokoelma
Pommitettu kylä, 1950, öljy kankaalle, 190 x 260 cm. Ateneumin taidemuseo / Janne Tuominen
Mies ja lokit, 1957, öljy kankaalle, 120 x 105 cm. Yksityiskokoelma. Kuvaaja: Markku Kedrin
Ihmisen vaellus, 1954, öljy kankaalle, 146 x 159 cm, Katarina ja Leonard Bäcksbackan kokoelma, HAM Helsingin taidemuseo
Göstan 60-vuotissyntymäpäiväjuhlat Lallukassa. Jatkot Kämpissä nautitun illallisen jälkeen. Gösta Diehl sekä Magnus Björkenheim, Käthe Ramsay, Erik Selin ja Gerd Runeberg. Yksityiskokoelma
Gösta maalaa Tourrettes-sur-Loupissa 1959. Yksityiskokoelma
Gösta ja Elsa Venetsiassa 1961. Yksityiskokoelma

Riiko Sakkisen uutuuskirja on taiteellinen tutkimus Fuengirolan suomalaisvähemmistöstä12.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Los moimoi de Fuengirola -kirja liittyy näyttely- ja tutkimusprojektiin, jossa taiteilija Riiko Sakkinen (s. 1976) käsittelee suomalaista identiteettiä. Espanjan Aurinkorannikolla Fuengirolassa asuu noin 30 000 suomalaisen yhteisö, jonka jäsenet eivät välitä opiskella paikallista kieltä tai tapoja. He elävät omaa, puolieristäytynyttä elämäänsä ja viettävät kotoisasti aikaa suomalaisissa baareissa ja tukeutuvat omiin suomalaisiin kauppoihinsa, palveluihinsa ja instituutioihinsa. Fuengirolan hallinto onkin nimennyt kuntansa ”Suomen eteläisimmäksi kaupungiksi”.

Jarmo Mäkilän uutuuskirja on autofiktiivinen muistelma taiteilijan lapsuudesta6.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Raumalaissyntyinen Jarmo Mäkilä (s. 1952) lukeutuu maamme merkittävimpiin kuvataiteilijoihin. Mäkilä on suunnannäyttäjä ja oman tiensä kulkija, ja hänen taiteensa on ollut laajasti esillä myös muualla maailmassa. Rauman taidemuseon näyttelynavajaisissa 7. kesäkuuta julkaistavassa kirjassa Mäkilä avaa taiteensa lähtökohtia autofiktiivisen kirjoittamisen keinoin. Näissä teksteissä ja niihin liitetyissä maalauksissaan hän palaa lapsuutensa maisemiin sodanjälkeisen Suomen uudelleenrakentamisen aikaan.

Lääkärimuotokuvien historiaa – HUSin taidekokoelman aarteet5.6.2024 12:18:56 EEST | Tiedote

Taidekirjasta Seinälle nostetut – Lääkärimuotokuvia Hippokrateesta HUSin kokoelmiin (Parvs 2020) on nyt ilmestynyt englanninkielinen ja ruotsinkielinen versio. Upplyft på väggen – Läkarporträtt från Hippokrates till HNS samlingar ja Carers on the Pedestal – Medical Portaiture from Hippokrates to the HUS Collection esittelevät lääkäreiden ja ylihoitajien muotokuvia Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin sekä Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan taidekokoelmista.