
Markkinointihatusta ei löydy kaikille sopivaa jänistä

Töllinen luonnehtii yhdeksi arjen ärsykkeiksi markkinoinnin paineet - välillä odotukset ovat niin korkealla että odotetaan jäniksiä hatusta. Taktinen mainonta on tehokasta, mutta kuten kaikki yrityksen kehitystoimet, myös markkinoinnin ja viestinnän on jatkuvasti tehtävä keskipitkällä aikavälillä näkyvää kehitystoimintaa. On pidettävä myös mielessä, että markkinointi ja liiketoiminta kulkevat käsi kädessä ymmärtäen toisiaan: yhdessä kommunikointi on yksi markkinoinnin johdon tärkeimmistä tehtävistä. Markkinoinnin on tuotava itsensä tykö ja tehtävä itsestään merkityksellinen liiketoiminnoille. Jos markkinoinnin johto epäonnistuu tässä tehtävässään, ei muu markkinointitiimi pysty olemaan liiketoimintaa ymmärtävä ja kasvattava osa.
Suurissa organisaatiollisissa muutoksissa Tölliselle vaikeinta on epäilys siitä, onko valittu suunta oikea. “Se helvetillinen epävarmuus, niin kyl se on riippumatta siitä, että mitä tehtävää organisaatiossa tai minkälaista muutosta vie, on mulla se vaikein asia”, kertoo Töllinen. Huoli ja epävarmuus kumpuavat hänen mukaansa siitä, että ei ole yhtä oikeaa vastausta, mikä olisi oikeanlainen organisoitumisen malli tai rakenne. Vaikka olisi pitkä kokemus- ja opintotausta, on osattava kartoittaa tilannetta ja kuunnella jokaista hetkeä erikseen, sekä löytää sitä kautta oikeat askeleet.
Muutokset organisaatioissa eivät tapahdu yhdessä yössä. Kun muutetaan generalistirooleista vahvoihin asiantuntijatiimeihin, vie toimenpide aikaa. Töllisen mukaan on tärkeää määrittää, kuka ohjaa tiimiä ja pitää huolen siitä, että suunta on oikea. Ilman markkinoinnin johtajaa helposti täytetään vain tämän ja huomisen päivän toteutuksia, jolloin jää katsomatta pidemmälle tulevaisuuteen. Tiimirakennetta on tutkittava ja kehitettävä yksilöiden oman osaamisen ja kiinnostuksen mukaan - organisaation johdon tulisi tarjota koulutusmahdollisuuksia muuttuvassa yrityksessä. Mitä yksilö osaa tänään, ei kerro sitä mitä hän osaa vuoden päästä. Osa muutosmatkaa ovat koulutus ja osaamisalueiden täydennys, kertoo Töllinen.
Millainen on markkinoinnin oikea osaaja 2020-luvulla? Mitä tuloksellisen markkinointitiimin johtaminen vaatii? Liity Tee Ite Paremmin -podcastin seuraan kuuntelemaan, kun Aarne Töllinen jakaa parhaat vinkkinsä markkinointiosaajien johtamiseen - myös kipeiden tilanteiden läpi.
Kuuntele jakso nyt Poditissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juho JokinenPodit Oy
Puh:050 350 5964juho@podit.fipodit.fiUlla KoivulaPodit Oy
Puh:040 522 6607ulla@podit.fipodit.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Podit® on yrityksen avainhenkilöiden ja suomalaisten yksityisten sijoittajien 100 prosenttisesti omistama start-up yritys, jonka päämaja on Helsingissä.
Podit® -applikaatio ladattavissa Google Playssa ja AppStoressa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Podit Oy
Bo Haraldin uusin podcastsarja: Faktalompakko tulee - oletko valmis?8.6.2022 07:30:00 EEST | Tiedote
Pankkien ja myöhemmin koko yhteiskunnan digitalisaatiohankkeissa mukana ollut Bo Harald hyppää uuden äärelle juontaessaan ensimmäistä podcastsarjaansa - tunnetaanhan Harald edelläkävijänä monessa asiassa, niin myös tässä. “Faktalompakko tulee - oletko valmis?” on uusi Podit® Originals -sarja, jonka tavoitteena on mahdollisimman kansantajuisesti kertoa edessä olevasta valtavasta muutoksesta datan ja digin maailmassa. Tavoitteena on, että ihmiset kotona, työtehtävissä, yrittäjinä ja politiikassa ymmärtävät, miten faktalompakot ja niitä yhdistävä infrastruktuuri parantavat oman datan hallintaa, palveluita ja tuottavuutta, sekä vähentävät kitkaa, riskejä, harmaata taloutta ja rikollisuutta. Ja että osaamme laajemmin olla ylpeitä siitä, että Suomi on tälläkin digisaralla edelläkävijä.
Inhimillinen johtaminen -podcast avaa modernia johtamista modernien johtajien suulla1.6.2022 07:30:00 EEST | Tiedote
Uudessa, tänään julkaistussa Podit® Originals -sarjassa ”Inhimillinen johtaminen” keskitytään kokeneiden johtajien tarinoihin ja kokemuksiin ihmisten johtamisesta. Sarjassa on kahdeksan reilun puolen tunnin osaa ja sarjan juontaa modernin työelämän ja johtajuuden kehittäjä, Timanttia Consulting toimitusjohtaja Ulla Vilkman. Sarja tarjoaa kuuntelijalle mahdollisuuden peilata omaa johtamistaan, kuulla kokemuksia, sekä mahdollisuuden oppia vieraiden kokemista onnistumisista ja jopa virheistä.
10-osainen ”Myyntistudio” podcast -sarja opettaa myynnin perusperiaatteet14.4.2022 08:00:00 EEST | Tiedote
Mika D. Rubanovitschin uusi, tänään ilmestynyt Podit® Originals -sarja ”Myyntistudio” on 10-osainen näppärä myyntikoulutus podcast-muodossa. Jokainen jakso on noin 10 minuutin pituinen tehopaketti myynnin eri osa-alueista.
Jopa kolme Podit® Originals -podcastia ehdolla Audioland Awardseissa!14.2.2022 07:30:00 EET | Tiedote
Audioland Awardsien Business ja talous -kategoriassa äänestetään Suomen parasta liike-elämän ja kaupallisen menestymisen teemoja käsittelevää podcastia. Ehdolla on jopa kolme Podit® Originalsia!
Jorma Ollila ja Miki Kuusi kohtasivat historiallisessa podcast-keskustelussa ”Edustamme kahta sukupolvea ja samaa digitaalisuuden vallankumouksen tarinaa”11.1.2022 07:30:00 EET | Tiedote
Woltin perustajiin kuuluva Miki Kuusi ja Nokian menestykseen johtanut Jorma Ollila kohtasivat ensimmäistä kertaa VALO Hotel & Workin podcast-studiolla Helsingissä. Ollila näkee, että Wolt ja Kuusi jatkavat samaa digitaalisen murroksen menestystarinaa, jonka Nokia Suomessa aloitti.