Joukkoliikenne vie entistä sujuvammin Helsinki-Vantaan lentoasemalle 30.11. alkaen
Kulku juna-asemalta lyhenee merkittävästi, kun uusi yhdyskäytävä vie suoraan T2-terminaaliin tiistaista 30.11. klo 18 alkaen. Samana päivänä keskipäivällä otetaan käyttöön myös uudistettu bussiterminaali T2-terminaalin laajennusosan vieressä. Lentoaseman HSL-bussien lähtölaiturit siirtyvät lähemmäs T2-terminaalin ovea, kun bussiterminaali otetaan uudistettuna käyttöön.
Muutokset liittyvät Finavian Helsinki-Vantaan lentoasema-alueen uudistukseen, jossa T2-terminaalille on rakennettu kokonaan uusi rakennus terminaalin lähtevien ja saapuvien matkustajien auloille. Lentomatkustajan reitit siirtyvät 1.12. T2-terminaalissa kulkemaan uuden rakennuksen kautta. Silloin terminaalissa otetaan käyttöön uusi saapuvien matkustajien aula ja sisääntulo lähteville matkustajille.
Lisätietoja lentoaseman uudistuksesta Finavian tiedotteesta: https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2021/helsinki-vantaa-uudistuu-finavia-avaa-nayttavan-terminaalin-1-joulukuuta
Lentoasemalta joukkoliikenteeseen
Pääset bussiterminaaliin ja juna-asemalle suoraan T2-terminaalin saapuvien matkustajien tasolta. Kulku lähijunille ja busseille on jatkossa samasta aulasta. Uusi yhteys helpottaa myös vaihtoja bussien ja lähijunien välillä.
Suora yhteys lähijunilta T2-terminaaliin
Pääset Lentoaseman juna-asemalta jatkossa suoraan T2-terminaaliin. Aiempi yhteys T1- ja T2-terminaalien väliseen yhdyskäytävään jää käyttöön T1-terminaalin suuntaan meneville.
Uusi kulku T2-terminaaliin on juna-asemalla samasta aseman päädystä kuin vanhakin reitti. Reitit eri terminaaleihin eroavat jatkossa asemalaitureita yhtä kerrosta ylempänä olevalla välitasanteella. Uusi kulku on vanhan reitin tapaan esteetön.
Uudistettu bussiterminaali
Lentoaseman bussiterminaali on uudistettu kokonaan. Bussiterminaali palvelee molempien lentoaseman terminaalien matkustajia. Kaikki bussiliikenne käyttää jatkossa samaa bussiterminaalia.
Lentoaseman HSL-bussit lähtevät jatkossa bussilaitureista 10 ja 11, jotka ovat T2-terminaalin ovia lähimmät laiturit. Saapuvien bussien pysäkki on samassa tasossa lähtevien bussien kanssa laiturin 10 lähellä.
Lentoasemalle ajavat bussit 415, 561, 615 ja 617 sekä runkobussi 570. Elokuussa 2021 aloittanut runkobussi 570 kulkee Lentoasemalta Aviapoliksen, Jumbon, Tikkurilan ja Hakunilan kautta Mellunmäkeen ympäri vuorokauden.
Bussiterminaalissa on käytössä Finavian lennolle lähtevien liikuntarajoitteisten ja muiden avustettavien matkustajien kutsupiste. Kutsupiste on ulkona bussilaiturin 10 ja pyöräparkin välissä terminaalin ulko-ovien lähellä.
Bussiterminaalilla käyttöön uusi pyöräparkki
Bussiterminaalin laiturin 10 lähellä matkustajien käytössä on maksuton sateelta suojattu pyöräparkki, jossa on runkolukittavia paikkoja sadoille polkupyörille.
Parkki sijaitsee saapuvien matkustajien aulan pääovelle vievän ajorampin alla samassa tasossa bussiterminaalin kanssa. Pääset pyöräparkkiin Lentäjäntieltä bussiterminaalin tasolta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
HSL Matkustajainformaatio
informaatiosuunnittelija Anton Aaltonen
anton.aaltonen@hsl.fi, +358 40 662 1935
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikat 2, 4 ja 10 palaavat normaaleille reiteilleen Mannerheimintielle 8.9.30.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Ratikkaliikenne linjoilla 2, 4 ja 10 palaa takaisin Mannerheimintielle Runeberginkadun ja Reijolankadun välille maanantaina 8.9.
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme