Tapahtuiko organisaatiossasi tietomurto tai tietovuoto? Suomi.fi-verkkopalvelusta saat nyt kootut toimintaohjeet
Nyt julkaistu Suomi.fi-verkkopalvelun opas neuvoo, miten organisaation tulee toimia akuutin tilanteen hetkellä, kuinka se voi estää tilanteesta aiheutuvia lisävahinkoja ja mistä saa apua tapahtuneen selvittämiseen. Lisäksi oppaasta saa hyödyllisiä neuvoja siihen, mitä kannattaa tehdä kriisin jälkeen, jotta vastaavaa ei pääsisi tapahtumaan uudelleen. Oppaan avulla voi myös käydä läpi, kuinka hyvin organisaatio on varautunut tietomurtoihin.
”Tietomurto tai tietovuoto on myös organisaation näkökulmasta kriisin paikka, joka yleensä tulee yllätyksenä. Tällaisessa tilanteessa organisaatioon kohdistuu valtavasti kysymyksiä huolestuneilta asiakkailta, medialta ja muilta tahoilta” kuvailee Digi- ja väestötietoviraston Palvelut-osaston ylijohtaja Timo Salovaara.
”Tilanne on usein organisaatioille yhtä kaoottinen ja epäselvä kuin se on yksityiselämässään tietovuodon uhriksi joutuneillekin. Siksi halusimme helpottaa myös organisaatioiden tuskaa tällaisessa tilanteessa. Toivon, että julkaisemamme opas auttaa erilaisia organisaatioita toimimaan tällaisissa kriisitilanteissa ja estämään mahdolliset lisävahingot mahdollisimman tehokkaasti”, Salovaara jatkaa.
Oppaat kansalaisille ja organisaatioille tuotettiin yhteistyöllä
Nyt julkaistu opas on jatkoa keväällä 2021 julkaistulle oppaalle, jossa ohjeistetaan, mitä yksityishenkilön tulee tehdä, jos epäilee henkilötietojensa joutuneen vääriin käsiin. Oppaat on julkaistu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Molempien oppaiden taustalla on paljon julkisuudessa ollut Vastaamon tietomurto, jonka myötä asiakkaiden henkilötietoja vuoti laajasti internetiin syksyllä 2020. Vuodon käsittelyn yhtenä jatkotoimenpiteenä hallitus linjasi, että toteutetaan tietovuototilanteessa toimimista helpottava palvelu.
Digi- ja väestötietovirasto on suunnitellut uuden oppaan yhteistyössä julkisen hallinnon sekä yksityisen sektorin organisaatioiden kanssa. Erilaisiin tilanteisiin liittyvien palvelujen tuottaminen vaatii sekä ymmärrystä asiakkaiden tarpeista että sujuvaa yhteistyötä yli organisaatiorajojen.
Organisaatioille suunnatun oppaan tekemisessä ovat olleet mukana Elinkeinoelämän keskusliitto, Helsingin seudun kauppakamari, suomalaisten kyberasiantuntijoiden vapaaehtoisorganisaatio KyberVPK, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus, Poliisi, Poliisiammattikorkeakoulu, Suomen yrittäjät, Tietosuojavaltuutetun toimisto sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira.
Tutustu Suomi.fi-verkkopalvelun oppaisiin:
Organisaatioltani on viety tai vuotanut tietoja – opas organisaatioille
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo SalovaaraYlijohtaja, Palvelut
Väestötietopalvelut ja tietojen luovutukset
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Streamlined services for issuing personal identity codes and municipality of residence for foreign citizens28.4.2025 10:30:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency took action last year in order to streamline the registration of foreigners. You can now get your personal identity code when visiting the agency in 12 locations. The updated website and instructional videos will guide customers to use services that match their situation.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme