Koronan pikatestien myynti singahti kasvuun S-ryhmän myymälöissä

S-ryhmä toi kotona tehtävät koronan antigeenitestit myyntiin marketkaupan toimipaikoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) toukokuun loppupuolella. Puolen vuoden aikana koronan pikatestejä on myyty yhteensä jo noin 250 000 kappaletta.
Ensimmäinen isompi myyntipiikki koronatesteissä nähtiin elokuussa kesälomakauden päätyttyä. Tämän jälkeen kysyntä pysyi syksyn ajan tasaisena, kunnes marraskuussa myyntimäärät alkoivat nousta vauhdilla.
”Kuluneen viikon aikana koronan pikatestejä on myyty 50 % enemmän kuin edellisellä viikolla ja kasvu näyttää jatkuvan edelleen. Myynnin kasvussa näkyy, että koronatartuntojen määrä on ollut kasvussa ja syysflunssaakin on liikkeellä. Myös pikkujoulukaudella saattaa olla vaikutusta asiaan, sillä ihmiset saattavat haluta tehdä pikatestin varmuuden vuoksi ennen juhlia”, pohtii S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Juhani Haara.
Koronan pikatestien saatavuus on Haaran mukaan edelleen hyvällä tasolla. Mikäli tuotteet hetkellisesti loppuisivat jostain myymälästä kesken, saadaan varastolta nopeasti lisää. Pikatestin hinta on kaikissa myymälöissä sama, 5,99 euroa kappaleelta. Tuotteet on sijoitettu useimmissa myymälöissä samaan hyllyyn kasvomaskien kanssa, ja niitä voi tilata myös S-ryhmän ruoan verkkokaupan S-kaupat.fi:n kautta.
"Olemme iloisia, että voimme omalta osaltamme olla mukana turvaamassa suomalaisen yhteiskunnan toimintakykyä myymällä ruoan lisäksi muun muassa maskeja ja koronatestejä yli 1000 myymälässä ympäri Suomen laajoilla aukioloajoilla," sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Kotona tehty pikatesti ei korvaa terveydenhuollossa tehtävää koronatestiä
Kotona tehtävä pikatesti auttaa tunnistamaan koronavirustartunnan. Testi tehdään sylki- tai nenä/nielunäytteestä. Tartunta voidaan tunnistaa parhaiten, kun oireiden alkamisesta on kulunut enintään 5 päivää.
Kotitesti ei korvaa terveydenhuollossa tehtävää koronatestiä. Kotitestin tulosten perusteella ei tehdä hoitopäätöksiä eikä vapauteta tartuntatautilääkärin määräämästä eristyksestä tai karanteenista. On mahdollista, että kotitesti saattaa joissain tapauksissa antaa virheellisen tuloksen. Aina oireiden ilmaantuessa tulee mennä terveydenhuollon tekemään koronatestiin.
Lisätietoja kotitesteistä saat THL:n verkkosivulta: Koronaviruksen kotitestit - Infektiotaudit ja rokotukset - THL
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juhani Haara, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, juhani.haara@sok.fi, p. 010 7680628
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, sampo.paallysaho@sok.fi, p. 010 7680665
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
S-ryhmän kova investointitahti kotimaahan jatkui26.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–kesäkuun liiketulos (FAS) säilyi vakaana haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Edellisvuoden tasosta jäätiin S-Pankin liikevoiton laskun vuoksi. Erityisen vahvasti kehittyivät verkkokaupat. Päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi alkuvuonna edelleen muuta markkinaa paremmin, ja bonuksia maksettiin asiakasomistajille ennätysmäärä.
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme