Nimikkoratikat Suvi Rihtniemelle ja Matti Lahdenrannalle

Nimettävät vaunut valittiin HKL:n Artic-sarjan raitiovaunusta, joiden numerointi on 400-sarjaa. Nimikkoratikka valikoituu tämän sarjan vaunuista menneiden työvuosien mukaisesti. Suville on nimetty ratikka 418, joka juontaa juurensa Suvi Rihtniemen yhteensä 18 työvuodesta HSL:ssä ja sen edeltäjässä YTV:ssä. Matti Lahdenrannan nimi koristaa vaunua numero 414 kiitoksena työstä HKL:n ja HKL-Bussiliikenteen toimitusjohtajana.
Jo aiemmin tämän tunnustuksen työurastaan on saanut Yrjö Judström, joka on tehnyt pitkän uran Helsingin kaupungilla ja hallintojohtajana HKL:ssä. Yrjö-ratikan numero on 437; tämä vaunu on ollut liikenteessä jo toukokuusta 2019.
- Pohdimme HKL:ssä mieleenpainuvaa tapaa kiittää pitkän ja merkittävän uran joukkoliikenteen edistämiseksi tehneitä henkilöitä. Raitiovaunujen nimeämistä on tehty joissakin Euroopan kaupungeissa, ja katsoimme, että se voisi olla meilläkin tähän hyvä ja kunnioittava tapa muistaa joukkoliikennetyöstä, kertoo HKL:n toimitusjohtajan paikalta joulukuun alussa Kaupunkiympäristön toimialajohtajaksi siirtynyt Ville Lehmuskoski.
Suvi ja Matti liikennöivät normaalissa linjaliikenteessä muiden vaunujen tavoin.
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
HKL, vt. toimitusjohtaja Petri Lumijärvi, p. 040 551 1967
Kuvat

Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä. HKL – kaupungin paras liike.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Raitiolinjan 13 tunneliin näyttävä graffititeos16.5.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy ja Helsingin kaupunki toteuttivat Vallilanlaakson ratikkatunneliin vesiaiheisen graffititeoksen yhteistyössä Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden katutaidetoimiston kahden nuoren sekä neljän ammattitaiteilijan kanssa. Näyttävällä katutaiteella halutaan elävöittää ja kaunistaa betonitunnelia ja raitiolinjan 13 reittiä.
Helsingin seudun uuden kaupunkipyöräpalvelun toimittajakumppanin valinta etenee12.5.2025 16:12:28 EEST | Tiedote
Kaupunkipyöräpalvelun on tarkoitus uudistua vuonna 2026, kun tavoitellaan uuden, seudullisen kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöönottoa. Puitesopimusjärjestelyyn ja palvelutarjoajan valintaan liittyvän hankintapäätöksen valitusaika päättyi 9. toukokuuta. Hankintapäätöksestä on tehty oikaisuvaatimus ja valitus markkinaoikeuteen.
Ruskeasuon varikolle myönnetty ympäristösertifikaatti12.5.2025 11:52:27 EEST | Tiedote
Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikolle on myönnetty Excellent-tason BREEAM-ympäristösertifikaatti. Sertifikaatti perustuu riippumattoman kolmannen osapuolen tekemään arviointiin rakennuksen ympäristöominaisuuksista ja on kansainvälisesti vertailukelpoinen. Ruskeasuon varikko sai erityisen hyvän arvosanan tontin ja sen luontoarvojen kehittämisen ansiosta.
Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote
Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.
Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme