Mobiilitunniste avaa oven kuntosalikävijälle Limingalla

Limingan kunta on ottanut uuden urheiluhallin valmistumisen yhteydessä käyttöön modernin tilanvarausjärjestelmän, jolla mahdollistetaan tilan helppo varaaminen, maksaminen ja käyttäminen.
"Automaattisen järjestelmän ansiosta esimerkiksi kuntosalin varaustilanne näkyy aina reaaliaikaisena kaikille käyttäjille. Oma varaus on helppo tehdä nettiselaimen kautta", kertoo Limingan liikuntapalvelupäällikkö Janne Laamanen.
  • Limingan kunta on ottanut käyttöön tilanvarausjärjestelmän, joka yhdistää kulunvalvonnan reaaliaikaiseen näkymään tilojen saatavuudesta.
  • Ratkaisussa käyttäjä tekee ensin verkossa tilavarauksen kuntosalille. Varauksen maksamisen jälkeen käyttäjä saa matkapuhelimelle ladattavan mobiilitunnisteen.
  • Matkapuhelinta kulunvalvonnan lukijalle näyttämällä pääsy varattuun tilaan avautuu.
  • Seniortek Oy:n toteuttama ratkaisu nivoo yhteen Schneider Electricin EcoStruxure Security Expert kulunvalvontajärjestelmän, Asio-Datan tilanvarausjärjestelmän ja HID Signo lukijat sekä mobiilitunnisteet.

– Automaattisen järjestelmän ansiosta esimerkiksi kuntosalin varaustilanne näkyy aina reaaliaikaisena kaikille käyttäjille. Oma varaus on helppo tehdä nettiselaimen kautta, kertoo Limingan liikuntapalvelupäällikkö Janne Laamanen.

Kun käyttäjä on tehnyt ja maksanut tilavarauksen, järjestelmä lähettää automaattisesti matkapuhelimelle ladattavan mobiilitunnisteen. Matkapuhelinta kulunvalvonnan lukijalle näyttämällä pääsy varattuun tilaan varauksen ajankohtana avautuu. Mobiilitunnisteeseen perustuva kulunvalvonta korvaa Limingassa aikaisemmin käytössä olleen tekstiviestiavaukseen perustuneen järjestelmän.

Kun matkapuhelinta käytetään kulunvalvonnan tunnisteena, kaksivaiheinen tunnistautuminen saadaan helposti toteutettua, mikä lisää turvallisuutta.

– Kun varaukselle luvitettu kulkuoikeus on ladattu käyttäjän mobiililaitteeseen, kulkukorttien väärinkäytöksistä päästään eroon, sanoo tekninen johtaja Sami Nurmela ratkaisun toteuttaneesta Seniortek Oy:stä. Seniortek on suomalainen turvallisuusalan korkean teknologian laitteiden kehittäjä ja palveluntoimittaja.

Kuntosalin sisäänpääsyn voi hankkia kotisohvalta

Seniortekin e-Tilat järjestelmään sisältyvät automaattisesti ohjattavat sähkölukot, Schneider Electricin EcoStruxure Security Expert -järjestelmä ja Asio-Datan kehittämä varausjärjestelmä.

– Toteutettu ratkaisu on uniikki, sillä siinä tilanvaraus ja mobiilitunnistautuminen on integroitu yhteen. Prosessi on automatisoitu niin, että kulunvalvontaan ei tarvita pääkäyttäjää eikä mitään manuaalisesti toteutettavia vaiheita. Samalla myös fyysisten kulkulupien jakamisesta voidaan luopua, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Mika Kepponen Schneider Electriciltä.

Ilmaiseksi ladattavalla älypuhelimen mobiilitunnisteiden hallintasovelluksella asiakas pystyy vaivattomasti avaamaan liikuntatilan oven oman vuoron alkaessa.

– Sovelluksen käyttö on ollut sujuvaa, ja liikuntatilojen käyttäjät voidaan nyt myös tunnistaa luotettavasti. Järjestämä on tuonut kuntosalin käyttöön uudenlaista joustavuutta ja saavutettavuutta, kun käyttöoikeuden voi hankkia näppärästi vaikka omalla kotisohvalla istuskellessa, Laamanen kertoo.

Mika Kepponen, tuoteryhmäpäällikkö, Schneider Electric
puh. 050 594 8858, mika.kepponen@se.com

Sami Nurmela, Seniortek Oy
puh. 044 5400 462, sami.nurmela@seniortek.fi

Janne Laamanen, liikuntapalvelupäällikkö, Liminka
puh. 040 358 6345, janne.laamanen@liminka.fi

Schneider luo merkitystä tarjoamalla kaikille mahdollisuuden hyödyntää energiaa ja muita resursseja parhailla mahdollisilla tavoilla. Kaikessa toiminnassamme yhdistyy edistys ja kestävä kehitys. Kutsumme tätä ajatusta teemalla Life Is On.

Globaalina teollisena teknologiajohtajana tuomme sähköistämisen, automaation ja digitalisoinnin huippuasiantuntemusta älykkääseen teollisuuteen, joustavaan infrastruktuuriin, tulevaisuuden datakeskuksiin, älykkäisiin rakennuksiin ja intuitiivisiin koteihin. Syvällisen toimialatuntemuksemme ansiosta tarjoamme integroituja, koko elinkaaren kattavia ja tekoälypohjaisia teollisia IoT -ratkaisuja, joissa yhdistyvät kytketyt tuotteet, automaatio, ohjelmistot ja palvelut. Rakennamme asiakkaillemme myös digitaalisia kaksosia kannattavan kasvun mahdollistamiseksi.

Tärkein voimavaramme ovat ihmiset: 150 000 kollegaa ja yli miljoona kumppania yli 100 maassa varmistavat läheisen yhteyden asiakkaisiimme ja sidosryhmiimme. Integroimme monimuotoisuuden ja inkluusion kaikkeen toimintaamme, ja meitä ohjaavat tavoitteemme luoda kestävää tulevaisuutta kaikille.

Pitääkö ukkosella irrottaa sähkölaitteet? Asiantuntija antaa vinkit ukkoselta suojautumiseen12.7.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset kodit ja vapaa-ajanasunnot ovat nykyään täynnä kohtuullisen kallista elektroniikkaa. Ukkoskausi on vilkkaimmillaan kesäkuun puolivälistä heinäkuun loppuun, ja salamaniskut voivat vahingoittaa kodin ja mökin elektroniikkaa aiheuttamalla virtapiikkejä. Virtapiikeiltä voi suojautua usealla eri tavalla, esimerkiksi asentamalla ylijännitesuojan kodin sähkökeskukseen tai hankkimalla UPS-laitteen, jossa on mukana ylijännitesuoja. Ylijännitesuoja purkaa vaaralliset virtapiikit hallitusti, estäen salaman aiheuttaman ylijännitteen pääsyn sähköverkosta elektroniikkalaitteisiin. – Salaman ei välttämättä iske suoraan taloon, vaan se voi kulkea sähkölinjaa pitkin kauempaakin ja aiheuttaa virtapiikin, muistuttaa tuotepäällikkö Reija Talo Schneider Electriciltä. Nykyisten sähköasennusmääräysten mukaan ylijännitesuojaus on pakollinen uusissa rakennuksissa, joissa sähkönsyöttö tulee ilmajohtoja pitkin. Ukonilmaan varautuminen on kuitenkin viisasta kaikissa rakennuksissa, ja esimerkiksi sähkö

Time-lehti ja Statista nimesivät Schneider Electricin maailman vastuullisimmaksi yritykseksi28.6.2024 10:54:12 EEST | Tiedote

Johtava energianhallinnan ja automaation asiantuntija Schneider Electric nousi Time-lehden ja Statistan laatiman "World's Most Sustainable Companies for 2024" -listan kärkisijalle. Tunnustus kuvastaa Schneider Electricin kunnianhimoisia tavoitteita oman toimintansa päästöjen vähentämiseksi. Lisäksi se on osoitus yrityksen sitoumuksesta auttaa asiakkaitaan parantamaan energiatehokkuutta ja vähentää päästöjä. Time ja Statista käyttivät monivaiheista läpinäkyvää menetelmää tunnistaakseen maailman vastuullisimmat yritykset vuonna 2024. Prosessissa oli mukana yli 5 000 maailman suurinta ja vaikutusvaltaisinta yritystä. Nelivaiheisen arvioinnin jälkeen lopullisesta listauksesta jätettiin pois kestämättömät toimialat ja huomioitiin esimerkiksi ulkoiset kestävyysluokitukset ja sitoumukset, yritysten raportointikäytännöt sekä ympäristö- ja sosiaaliset tulosindikaattorit. Tämän kattavan arvioinnin lopputuloksena mukana oli 500 yritystä yli 30 maasta. Time ja Statista korostivat Schneider Electri