”Klyyga” voitti Elielinaukion ja Asema-aukion arkkitehtuuri- ja konseptikilpailun

Elielinaukion ja Asema-aukion arkkitehtuuri- ja konseptikilpailun toiseen vaiheeseen valittiin lokakuussa Alberoksi ja Klyygaksi nimetyt ehdotukset. Molemmat ehdotukset täyttivät kilpailuohjelman vaatimukset. Tuomaristo valitsi voittajaksi omaleimaisen, ylöspäin kapenevista rakennuksista koostuvan Klyygan, jota kuvailtiin luonteikkaaksi ja arkkitehtuuriltaan itsenäiseksi. Maantasossa olevan kerroksen tilaratkaisu ottaa hyvin huomioon alueen kävelyvirrat ja muodostaa keskustaan uudenlaista sisä- ja ulkotilaa. Vltavan rakennus on integroitu hankkeeseen kilpailussa esitetyistä vaihtoehdoista parhaiten. Geometrinen julkisivu näyttäytyy erilaisena eri suunnista katsottuna ja sitoo hankkeen osaltaan ympäröivään arvokkaaseen rakennuskantaan.
Tuomaristo uskoo, että identiteetiltään vahva työ kestää myös jatkokehittelyn menettämättä ominaislaatuaan. Ehdotus edustaa 2020-luvun uutta luovaa arkkitehtuuria, jossa on tulevaisuudenuskoa. Klyygassa on samaa asennetta kuin Eliel Saarisen suunnittelemassa Helsingin rautatieasemassa syntyaikanaan. Tuomaristo arvosti voittajaehdotuksen kehittymistä kilpailun aikana saadun palautteen perusteella. Muutokset viestivät suunnitelman kehityskelpoisuudesta ja sen tekijätiimin osaamisen tasosta. Klyyga on tuomariston mukaan hyvä pohja jatkosuunnittelulle ja asemakaavoitustyölle.
Kilpailu käytiin nimettömänä ja vasta päätöksen julistamisen jälkeen tekijäksi paljastui kansainvälisesti arvostettu arkkitehtitoimisto Snøhetta, joka on voittanut merkittäviä arkkitehtuurikilpailuja. Kumppaneina ehdotuksessa olivat muun muassa Arkkitehdit Davidsson Tarkela ja suunnittelu- ja konsulttiyritys WSP Finland. Kenties tunnetuimpia Snøhettan suunnittelemia rakennuksia ovat Egyptin Aleksandriassa sijaitseva kirjasto-, museo- ja kongressikeskus Bibliotheca Alexandrina ja Oslon uusi oopperatalo sekä New Yorkin Ground Zerossa sijaitseva National 9/11 Memorial -museopaviljonki.
Klyyga tuo mukanaan viihtyisän aukion
Korkealaatuisen arkkitehtuurin ohella kilpailun tavoitteena oli alueen muuttaminen viihtyisäksi ja jalankulkijoiden kannalta toimivaksi. Tavoite tukee Helsingin kaupunkistrategian linjausta elävöittää ydinkeskustaa ja laajentaa kävelykeskustaa. Elielinaukiolle ja Asema-aukiolle osuu kaksi keskustan isoa kävelyakselia, joita uudistunut alue tukee. Klyygan myötä Asema-aukio vapautuisi nykyisenkaltaisesta moottoriajoneuvoliikenteestä ja laajenisi yhdeksi ydinkeskustan suurimmista aukioista. Samalla nykyinen kävelykeskusta laajenisi merkittävästi.
”Helsingin strategisena tavoitteena on tehdä keskustasta aiempaakin elinvoimaisempi. Elielinaukion ja Asema-aukion arkkitehtuurikilpailun tulos vie eteenpäin tätä tavoitetta ja tarjoaa mielestäni hyvän perustan alueen jatkosuunnittelulle. Seuraavissa vaiheissa on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, miten Asema-aukion ja Postikadun kaupunkitilaa suunnitellaan mahdollisimman viihtyisäksi kävely-ympäristöksi. Kiinnostava ja arkkitehtonisesti korkeatasoinen kaupunkikuva on luonnollisesti edellytyksenä tälle paikalle”, toteaa apulaispormestari Anni Sinnemäki.
Kohti jatkosuunnittelua ja asemakaavan valmistelua
Kilpailuehdotuksista kerättiin kahteen otteeseen palautetta Kerro kantasi -verkkopalvelussa. Vastaajat eivät asettuneet selkeästi kummankaan ehdotuksen taakse, mutta ehdotettujen rakennusten koko herätti kritiikkiä. Vastaajat arvostivat toimivia aukioita, väljyyttä sekä viheralueiden säilyttämistä ja lisäämistä. Tuomaristo tutustui vastaajien näkemyksiin kilpailuehdotuksista ja kaupunkiympäristön yleisestä kehittämisestä.
Voittanut kilpailuehdotus antaa suuntaa alueen tulevalle maankäytölle ja massoittelulle, joita kehitetään jatkosuunnittelussa vastaamaan entistä paremmin kaupunkikuvallisia ja toiminnallisia tavoitteita. Erityisen tärkeitä tavoitteita ovat viihtyisän ja vetovoimaisen kaupunkitilan luominen, erinomaisten kävelyolosuhteiden varmistaminen sekä keskustan elinvoimaa vahvistavan palvelukirjon toteutuminen. Esimerkkejä vetovoimaisesta kaupunkitilasta ovat huolellisesti suunnitellut aukiot sekä kävely- ja pyöräilyreitit.
Seuraavassa vaiheessa käynnistyy asemakaavan valmistelu yhteistyössä kilpailun voittaneen tiimin, kehitysyhtiön ja kaupungin kanssa. Kaava määrittelee rakentamisen perusteet. Varsinainen rakennussuunnittelu käynnistyy kaavan valmistumisen jälkeen.
Kilpailun järjestäjänä toimi Elielinaukion kehitys Oy yhdessä Helsingin kaupungin kanssa. Hankeyhtiön taustalla on suomalaisia kiinteistöalan sijoittajia ja alueen toimijoita. Kilpailun tuomaristossa olivat mukana kilpailun järjestäjien lisäksi asiantuntijajäsen Suomen maisema-arkkitehtiliitto MARK:sta sekä kansainvälinen ja kotimainen asiantuntijajäsen.
Kilpailusta voi lukea lisää osoitteesta uusieliel.fi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoa kilpailusta:
Elielinaukion kehitys Oy
Vesa Olkkola
Toimitusjohtaja
vesa.olkkola@kimvestor.fi
p. 040 544 23 21
Lisätietoja kaavoituksesta:
Helsingin kaupunki
Perttu Pulkka
Johtava arkkitehti
perttu.pulkka@hel.fi
p. 09 310 37465
Kuvat






Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Återstående delar av Bölebanan planeras i Västra Böle17.9.2025 10:52:47 EEST | Pressmeddelande
Planeringen av den näst sista delen av Bölebanan har inletts. Synpunkter på utkastet till trafikplan för det avsnitt som går genom Västra Böle kan lämnas via nätet och vid det evenemang för allmänheten som ordnas den 1 oktober. Byggstarten är planerad till 2027.
Länsi-Pasilaan suunnitellaan Pasilanbaanan puuttuvaa osiota17.9.2025 10:52:47 EEST | Tiedote
Pasilanbaanan toiseksi viimeisen osuuden suunnittelu on alkanut. Länsi-Pasilan läpi kulkevan osion liikennesuunnitelmaluonnosta voi kommentoida verkossa ja 1. lokakuuta järjestettävässä yleisötilaisuudessa. Rakentamisen on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2027.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 16.9.202516.9.2025 17:57:38 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 16.9.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Planeringstävlingen för Hermanstadsstrandens biodiversitetspark har börjat16.9.2025 15:40:32 EEST | Pressmeddelande
Den internationella tävlingen för planeringen av landskapsarkitekturen i Hermanstads strandpark har börjat. Parken mellan Fiskehamnen och Arabiastranden planeras enligt villkoren för den biologiska mångfalden. Den internationella tävlingen siktar direkt på genomförandet, och målet är att kunna bygga parken 2028.
Hermanninrannan biodiversiteettipuiston suunnittelukilpailu on käynnistynyt16.9.2025 15:40:32 EEST | Tiedote
Hermanninrannan rantapuiston kansainvälinen maisema-arkkitehtuurin suunnittelukilpailu on käynnistynyt. Kalasataman ja Arabianrannan väliin sijoittuva puisto suunnitellaan luonnon monimuotoisuuden ehdoilla. Kansainvälisessä kilpailussa tähdätään suoraan toteutukseen, ja tavoitteena on päästä toteuttamaan puistoa vuonna 2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme