Finnvera Oyj

Finnvera laski alusrahoituksensa CO2-päästöt – Vuoden 2021 suhteelliset päästöt kansainvälistä tavoitetasoa alemmat

Jaa
Finnvera on laskenut alusrahoituksen vastuidensa suhteelliset* hiilidioksidipäästöt ensimmäistä kertaa. Hiili-intensiteettitaso on seitsemän prosenttia alle Poseidon Principlesin asettaman tavoitetason, joka perustuu Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n asettamiin merenkulun päästötavoitteisiin. Taso kuvastaa koronapandemian vuoksi poikkeuksellista vuotta, jolloin risteilyalukset olivat pääasiassa satamissa, mutta ylläpito tuotti silti päästöjä. Finnvera sitoutui keväällä 2021 alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin.

Poseidon Principlesin jäsenet ovat keskeisiä laivarahoittajia, kuten kansainvälisiä pankkeja, mutta joukossa on myös Finnveran ohella muiden maiden vientitakuulaitoksia. Periaatteet noudattavat Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn tavoitteita puolittaa merenkulun vuosittaiset kasvihuonepäästöt vuoteen 2050 mennessä vuoden 2008 tasosta. Sitoutuminen Poseidon Principlesiin on konkreettinen askel Finnveran yritysvastuussa.

- Laskimme alusvastuidemme suhteelliset hiilidioksidipäästöt nyt ensimmäistä kertaa. Laskentatapa perustuu kaavaan, joka huomioi alusten vuoden aikana liikennöimän matkan. Siksi luku kuvastaa koronapandemian vuoksi poikkeuksellista vuotta. Pääsimme kuitenkin jo alle tavoitetason, mikä on positiivista. Seuraamme mielenkiinnolla tason kehittymistä, kun varustamot pääsevät jälleen liikennöimään täysimääräisesti, sanoo liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta.

- Finnveran on muiden vientitakuulaitosten tavoin hyvät mahdollisuudet toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, sillä rahoitamme uusia hankkeita, aiempaa parempaa teknologiaa, joka tuottaa vähemmän päästöjä.

Uuden teknologian rahoittaminen edistää siirtymää kohti vähäpäästöisempiä ratkaisuja

Laivanrakennustoimiala on Suomessa merkittävä, ja Finnveran vientitakuutoiminnan 22 miljardin euron vastuista puolet liittyy alustoimialaan. Siitä nostettujen alusvastuiden osuus oli 4,5 miljardia euroa (v. 2020). Poseidon Principlesillä on erityinen merkitys Finnveralle ja alussalkun kehityksen arvioinnille ilmastonäkökulmasta.

Koronapandemian aikanakin uusia aluksia on Suomesta luovutettu ostajille. Meyer Turun telakalta luovutettiin joulukuun alussa yli 6 000 matkustajan ja bruttovetoisuudeltaan 180 000 tonnin Costa Toscana -alus Costa Cruises -varustamolle. Laivassa on käytetty ympäristövaikutuksia vähentävää teknologiaa. Muun muassa päivittäinen vedentarve tuotetaan muuttamalla merivettä makeaksi vedeksi, ja energiankulutus on minimoitu laivan muotojen suunnittelulla ja energiatehokkuusjärjestelmällä.Alus käyttää polttoaineenaan LNG:tä.

Helsingin telakalta puolestaan luovutettiin joulukuun alussa ensimmäinen kahdesta Swan Hellenic -varustamon tilaamasta polar-luokan risteilyaluksesta. SH Minerva on 113-metrinen alus 152 matkustajalle ja 120 miehistön jäsenelle. Alukset on suunniteltu mahdollisimman vähäpäästöisiksi uusimpien päästöstandardien mukaisesti. Lisäksi aluksilla on valmius päästöttömään hiljaiseen purjehdukseen satamassa sekä herkillä merialueilla.

- Uskomme, että Finnveran osallistuminen uusien alusten rahoitukseen auttaa suomalaista telakkateollisuutta pysymään teknologian kärjessä ja edistää toimialan siirtymää kohti vähäpäästöisempiä ratkaisuja, Haarasilta sanoo.

Viennin rahoituksen läpinäkyvyys tärkeää

Poseidon Principles antaa viitekehyksen, jolla Finnvera voi mitata alusrahoituksen toteutuneita hiilidioksidipäästöjä vuosittain ja verrata niitä kansainvälisiin merenkulun päästövähennystavoitteisiin.

- Erityinen kiitos varustamoille tietojen toimittamisesta, jotta päästöjen kehityksen seuraaminen on meille mahdollista.Julkisena viennin rahoittajana ja pitkäaikaisen rahoituksen tarjoajana läpinäkyvyys rahoituksemme ilmastovaikutuksista on meille tärkeää. Vastuullisuus on Finnveran strategian perusta.

Kööpenhaminassa toimiva Poseidon Principles perustettiin kesäkuussa 2019. Finnvera liittyi aloitteeseen huhtikuussa 2021. Jäsenet ovat keskeisiä laivarahoittajia, kuten kansainvälisiä pankkeja, joista monet ovat Finnveran myöntämien vientitakuiden takuunhaltijoita. Jäsenten yhteenlaskettu osuus kansainvälisestä alusrahoituksesta on noin 175 miljardia dollaria. Joukossa on myös muiden maiden vientitakuulaitoksia.

*Näin CO2-taso lasketaan Poseidon Principlesin mukaan

Hiilidioksidipäästöt suhteutetaan aluksen kokoon ja kuljettuun matkaan, ja jokaiselle alustyypille ja sen kokoluokalle on oma tavoitearvonsa. Alusten tavoitteenmukaisuusprosenteista lasketaan painotettu keskiarvo, ja mitä suurempi on alukseen liittyvän luoton määrä, sitä suuremman painoarvon kyseinen alus saa koko portfolion tavoitteenmukaisuusarvossa (alignment score).

Lisätietoa:

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2601

Tutustu Poseidon Principles -raporttiin (Poseidonprinciples.org)

Lue myös

Finnvera sitoutuu alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin

Avainsanat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Finnvera Oyj
Finnvera Oyj
Porkkalankatu 1
00180 HELSINKI

029 460 11http://www.finnvera.fi

Finnvera tarjoaa rahoitusta yritystoiminnan alkuun, kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä viennin riskeiltä suojautumiseen. Vahvistamme suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tarjoamalla lainoja, takauksia ja vienninrahoituspalveluja. Finnvera jakaa rahoitukseen sisältyvää riskiä muiden rahoittajien kanssa. Finnvera on valtion omistama erityisrahoittaja ja Suomen virallinen vientitakuulaitos Export Credit Agency (ECA). www.finnvera.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finnvera Oyj

Turun telakan vaikuttavuus hankintaketjulleen merkittävä – Nostaa verkoston yritysten jalostusarvoa29.4.2025 12:17:41 EEST | Tiedote

Veturiyritysten merkitys oman alueensa ja toimialansa elinvoimalle on suuri. Meriklusterilla Meyer Turun telakan vaikutus heijastuu laajasti alihankintaverkostoon ja nostaa verkoston yritysten jalostusarvoa ja työllisyyttä. Telakan alihankkijoiden liikevaihdon kasvun arviointiin liittyy enemmän epävarmuutta. Tämä käy ilmi telakan hankinnoista tehdystä selvityksestä. Viennin rahoituksen kannalta merkittävä alus- ja telakkateollisuus on strategisesti tärkeä teollisuudenala, jonka rooli Suomessa on jälleen kiinnostuksen kohteena myös geopoliittisista syistä.

Finnvera: Trumpin tullishokki isoin pitkään aikaan, mutta paniikkimielialakin on vaarallista – Näin vientiyritys voi suojautua riskeiltä ja vaikutuksilta4.4.2025 13:30:09 EEST | Tiedote

Suomen vienti Yhdysvaltoihin voi laskea Donald Trumpin ilmoittamien tuontitullien takia 20 prosentilla, mikä voi tehdä loven bruttokansantuotteeseen lyhyellä aikavälillä. Vaikutukset ovat myös välillisiä ja voivat ulottua esimerkiksi toimitusketjujen tai ulkomaisille ostajille kasautuvien vaikeuksien kautta suomalaiseen vientiyritykseen asti. Toisaalta pk-yritysten näkymät kotimaassa ovat piristyneet ja rahoituksen kysyntä kasvussa, mikä tukee talouden näkymiä. Myös vientiyrityksille on aukeamassa vaihtoehtoja Euroopasta ja uusilta markkinoilta, muistuttaa Finnveran toimitusjohtaja Juuso Heinilä.

Itä-Suomen aluekatsaus 1–12/2024: Finnveran rahoitus notkahti Itä-Suomen alueella – rahoitus omistajanvaihdoksiin kasvoi13.3.2025 09:29:32 EET | Tiedote

Finnveran Itä-Suomen alueen yrityksille myöntämän rahoituksen kasvu taittui vuonna 2024 ja laski vuoden 2022 tasolle. Suomen alavireinen talous, vientimarkkinoiden heikot näkymät ja geopoliittinen epävarmuus vaikuttivat alueen pk- ja midcap-yritysten rahoituskysynnän varovaisuuteen. Vaikka talouden pohjakosketuksen uskotaan olevan jo takana päin, ei Itä-Suomessa yritysten investoinnit eikä rahoituksen kysyntä kääntynyt vielä vuoden 2024 lopulla kasvuun. Itä-Suomen maakunnista vain Pohjois-Savossa Finnveran rahoituksen myöntäminen kasvoi edellisvuodesta. Muissa Itä-Suomen maakunnissa myönnetyn rahoituksen volyymit laskivat.

Sisä-Suomen aluekatsaus 1–12/2024: Finnveran osarahoittamat investoinnit laskivat selvästi alueen suurissa maakunnissa Pirkanmaalla ja Päijät-Hämeessä – Kanta-Hämeessä investointirahoitus kasvoi hieman12.3.2025 09:15:00 EET | Tiedote

Finnvera myönsi vuonna 2024 rahoitusta Pirkanmaalle, Kanta-Hämeeseen ja Päijät-Hämeeseen yhteensä 154 miljoonaa euroa (155). Talouden epävarmuuden tuoma varovaisuus näkyy erityisesti Finnveran yhteistyössä muiden rahoittajien kanssa järjestämän investointirahoituksen voimakkaana laskuna edellisvuodesta alueen suurissa maakunnissa Pirkanmaalla ja Päijät-Hämeessä. Kanta-Hämeessä investointien rahoitus hieman kasvoi, vaikka kokonaisrahoitus laski. Talouden alavireestä kertoo se, että myös rahoitettujen yrityskauppojen määrä laski maakunnissa viidenneksen edellisvuoden tasosta. Talouden voimakkaampi kasvukäänne alueella näyttää siirtyvän vuoden 2025 loppupuolelle. Vireillä olevia rahoitushankkeita on Sisä-Suomen maakunnissa vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye