Apua finanssiasioihin entistä helpommin
”Näemme FINEssä ensimmäisenä signaalit, kun asiat eivät ole vakuutus-, pankki- tai sijoitusasioissa kohdallaan. Ihmiset ottavat herkästi yhteyttä maksuttomaan neuvontaamme. Pyrimme ratkaisemaan asiat aluksi juuri neuvonnan keinoin. Osa asioista on kuitenkin niin kärjistyneitä, että ne täytyy käsitellä pidemmässä riitaprosessissa vaikkakin edelleen tuomioituimen ulkopuolella. Annamme riitoihin kirjallisen ratkaisusuosituksen. Myös riidanratkaisumme on maksutonta ja tehokasta; riidan käsittely kestää meillä tyypillisesti 4-8 kuukautta”, FINEn johtava neuvonantaja Ville Raulos sanoo.
Suurin osa, 67 % kaikista FINEen tulleista yhteydenotoista, oli vakuutusasioita. Pankkiasioita oli 26 % ja sijoitusasioita 7 %.
”Vakuutusasioissa riitoja aiheuttivat erilaiset korvauskysymykset. Henkilövahingoissa kyse oli usein aiheutuneen vamman vakavuudesta, haitasta ja sen myötä korvauksen määrästä. Pankkiasioissa esiin nousivat maksukorttien oikeudeton käyttö, joissa arvioitiin kortinhaltijan ja pankin välistä vastuunjakoa. Sijoitusasioissa riitoja on viime vuosina ollut vähän ja ne ovat enimmäkseen liittyneet sijoitusvakuutusten tiedonantovelvollisuutta koskeviin kysymyksiin”, Raulos sanoo.
”Meihin otettiin yhteyttä viime vuonna kaikkiaan 8 400 kertaa. Toiminnastamme lähes 90 % on neuvontaa ja loput, noin 10 % riidanratkaisua. Asian läpikäyminen neuvonnassamme on kaikkien osapuolten kannalta helpoin ja nopein tapa saada asioita selviämään ilman riitelyä. Ratkaistavaksi tulevat riita-asiat kuitenkin tuntuvat vaikeutuvan ja monimutkaistuvan entisestään, kun yksinkertaisemmat tapaukset yhä useammin ratkeavat jo ennen riidan aloittamista. Myös näytön puolesta hankalasti arvioitavissa olevien riitojen määrä vaikuttaa olevan kasvussa”, Raulos jatkaa.
FINEn antamat ratkaisut asiakkaan ja palveluntarjoajan välisiin riitoihin ovat suositusluonteisia. Finanssialan yritykset ovat noudattaneet suosituksia erinomaisesti. Ratkaisusuosituksiin voi tutustua verkkosivuilla: https://www.fine.fi/ratkaisutietokannat.html.
Yhteyshenkilöt
Johtava neuvonantaja Ville Raulos, p. 050 408 0211, ville.raulos(at)fine.fi
Viestintäpäällikkö Elina Antila, p. 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi
Tietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINEn vuosikertomus 2024: Huijaukset ja uudet haasteet korostavat riidanratkaisun merkitystä28.3.2025 08:07:43 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10 000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.
10 000 yhteydenottoa FINEen - pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö21.1.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa. Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä. Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme