FINEn asiantuntija: 10 asiaa, jotka kannattaa tietää omakotitalon vuotovahingoista ja vakuutuksista
Jaostopäällikkö Tuomas Siirala vastaa Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEssä yksityishenkilöiden vakuutusriidoista, jotka liittyvät omaisuusvahinkoihin. Iso osa niistä koskee omakotitalojen vesivuotovahinkoja. Tuomas listasi kymmenen asiaa, joiden avulla omakotitalossa asuvat tai talon hankkimista harkitsevat voivat välttyä vuotovahingoilta ja vakuutusriidoilta.
1. Puhumme arkikielessä usein vesivahingoista. Vakuutussopimuksissa sen sijaan käytetään enimmäkseen termiä vuotovahinko. Vuotovahingossa putkistoissa tai putkistoon kiinteästi kytketyissä laitteissa, kuten pyykinpesukoneissa tai astiapesukoneissa,sattuu rikkoutumisia tai vuotoja. Vesi voi toki aiheuttaa muitakin vahinkoja: esimerkiksi rankkasade voi vahingoittaa talon sisäosia. Tällaisissa sadetapauksissa vahinkoja arvioidaan luonnonilmiöturvan perusteella. Laajat vakuutukset korvaavat myös muunlaisia äkillisiä ja ennalta arvaamattomia tapahtumia: esimerkiksi kun vettä kaatuu vahingossa lattialle tai kun akvaario rikkoutuu.
2. Suomessa sattuu joka päivä noin sata vuotovahinkoa. Se on valtavan suuri määrä, mutta onneksi suurin osa tapauksista ei ole seurauksiltaan vakavia, vaikkakin toki harmillisia. Aika yleistä on, että keittiössä altaan ja astianpesukoneen viemäriputkisto on asennettu huonosti. Tästä selvitään useimmiten allaskaapin korjauksella ja lattian kuivatuksella. Mutta toki sadan päivätapauksen joukkoon mahtuu vakaviakin vahinkoja: jos runkoputki halkeaa ja vettä alkaa tulvia, ovat vauriot usein suuria.
3. Suomalaiset ovat innokkaita kotivakuutuksen ottajia. Koti vakuutetaan paljon paremmin kuin elämän muut asiat. Meille FINEen tulevista kotivakuutusyhteydenotoista vähintään puolet liittyy vuotovahinkoihin. Omakotitalojen vuotovahingot ovat suhteellisen yleisiä, ja niiden korvaaminen on vakuutusyhtiöissä arkipäivää – 95 prosenttia näistä tapauksista sujuukin vakuutusyhtiön ja vakuutuksenottajan välillä kitkatta. Meille tulevat sitten tapaukset, joissa ei ole päästy yhteisymmärrykseen.
4. Hyvin yleinen riitatilanne on tämä: laite rikkoutuu ja syntyy vuotovahinko. Kun asiaa tutkitaan tarkemmin, käykin ilmi, että laite on sijoitettu tilaan, jossa ei ole määräysten vaatimaa vedeneristystä. Niinpä vesi on päässyt helposti rakenteisiin. Usein tämä paikka on kodin pesuhuone. Jos vedeneristys olisi ollut kunnossa, vesi olisi valunut lattiakaivoon ilman vahinkoja. Tällaista vahinkoa vuotovakuutus ei rajoitusehtojensa vuoksi korvaa, koska rakenteiden kastumisen katsotaan johtuvan rakennusvirheestä. Monelle vakuutuksenottajalle tämä tulee ikävänä yllätyksenä. Käytännössä kaikilla yhtiöillä on sama linja eli puutteellisesta vedeneristyksestä johtuvia vahinkoja ei korvata.
5. Myös omakotitalojen kattovuotoihin liittyvät riidat ovat meillä FINEssä melko yleisiä. Kattovahinko korvataan vakuutusehtojen mukaan vain silloin, kun vuoto johtuu myrskytuulesta tai muusta äkillisestä ja ulkoisesta syystä. Jos katto alkaa vuotaa vanhuuttaan, vahinkoa ei korvata. Hyvin yleinen riidanaihe sitten onkin, löytyykö tätä ulkoista syytä.
6.Vakuutusesitteisiin ja tuotetietoihin kannattaa tutustua kunnolla! Tätä ohjetta jaksan ihmisille toistaa.Ja tietenkin on hyvä kysyä, jos ei jotakin ymmärrä. Kannattaa myös muistaa, että vakuutusyhtiöllä on jo lain mukaan velvollisuus kertoa myyntilanteessa riittävät tiedot vakuutuksesta. Vakuutuksenottajan on hyvä muistaa myös oma vastuunsa eli vakuutusyhtiölle pitää aina kertoa kaikki tiedot oikein. Esimerkiksi asuinpinta-alan kanssa kannattaa olla tarkkana.
7.Ennen vakuutuksen ottamista myös omaa kotia kannattaa tarkastella tarkoin silmin. Vedeneristysmateriaalien lisäksi on hyvä miettiä, onko laitteet sijoitettu turvallisiin paikkoihin. Ei kannata myöskään unohtaa esimerkiksi astia- ja pyykinpesukoneen puhdistamista ja liitäntöjen tarkistamista. Vakuutuksen kannalta ongelmallisia ovat myös vääränlaiset asennukset. Suosittelenkin aina ammattitaitoisen asentajan käyttöä, koska kotivakuutus ei yleensä korvaa vahinkoa, jos sen aiheuttaa väärin asennettu laite.
8. Jos vakuutuksenottaja on saanut kielteisen korvauspäätöksen, hän on usein pettynyt ja järkyttynytkin. Meidän tehtävämme FINEssä on selvittää tilanne kunnolla. Ymmärrämme, että nämä tilanteet saattavat olla raskaita. Ihmiset miettivät, miksi he eivät saa korvauksia, vaikka ovat maksaneet vakuutusta vuosikymmenet ilman vahinkoja. He myös usein kokevat, että vakuutusyhtiön olisi pitänyt tarkastaa talo tai varoittaa mahdollisista ongelmista. Tällaiseen vakuutusyhtiöllä ei yleensä ole velvollisuutta.
9. Vakuutusasiantuntijana korostan aina, että etenkin vanhaa omakotitaloa ostaessa on hyvä ottaa selville perusasiat. Tarkistuslista ei ole kovin pitkä mutta tärkeä. Kannattaa olla tarkkana ainakin sadevesien vedenohjauksen, kellaritilojen rakennustavan sekä salaojituksen, katon, viemäriputkiston, käyttövesiputkien, märkätilojen, hormiston ja piipun sekä tulisijojen kunnon kanssa. Tämä vaiva maksaa yleensä itsensä takaisin.
10. Elämässä sattuu ja tapahtuu, vaikka olisikin varautunut kaikkeen ja omakotitalon asiat olisi hoidettu moitteettomasti. Uudet ja oikein asennetut putketkin saattavat vuotaa ja laitteet rikkoutua. Nämä tapaukset eivät luonnollisestikaan näy meillä, koska niissä korvausasiat sujuvat yleensä moitteetta.
Tutustu myös julkaisuun: Perustietoa kotivakuutuksesta, Hanna Salo.
Yhteyshenkilöt
Tuomas Siirala, jaostopäällikkö, p. 09 6850 1243, tuomas.siirala(at)fine.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, p. 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi
Tietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINEn vuosikertomus 2024: Huijaukset ja uudet haasteet korostavat riidanratkaisun merkitystä28.3.2025 08:07:43 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10 000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.
10 000 yhteydenottoa FINEen - pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö21.1.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa. Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä. Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme