Vauhti Speed Oy:n tuotekehitys ja tuotanto nousee Tohmajärven uuteen innovaatio- ja tuotan-tokeskukseen

Maailman vanhin ja johtaviin suksivoiteiden valmistajiin kuululavalle Vauhti Speed Oy:lle nousee ekologinen ja huippumoderni tehdas Tohmajärvelle.

Vauhti Speed Oy:n Joensuun tuotantolaitoksessa marraskuun viimeisenä päivänä sattuneen teh-taan tulipalon johdosta uuden tuotantolaitoksen tarpeeseen ajautunut Vauhti Speed Oy ja Toh-majärvi löysivät toisensa sattumalta. Tohmajärvellä pidemmän aikaa ollut kehitysohjelma veto-voimaisten yritysten saamiseksi kuntaan sai nopean lähdön, kun Vauhti etsi uusia toimitiloja Poh-jois-Karjalan alueelta.

Tohmajärveltä löytynyt teollisuustontti vastaa kooltaan ja sijainniltaan täydellisesti tarpeitamme. Kunnan palvelut latuverkostosta alkaen tarjoaa meille logistisesti hyvän tehdaspaikan lisäksi lois-tavat olosuhteet niin tuotteiden testaukseen kuin niiden markkinointiin ”, toteaa Vauhti Speed Oy:n toimitusjohtaja Esa Puukilainen ja jatkaa: ”Vauhdin uudessa tehtaassa tullaan hyödyntä-mään teknologian viimeisimpiä innovaatioita, jotka takaavat tehokkaat ja adaptiiviset robotiikka- ja tuotantolinjat suksivoiteille sekä eri teknokemian tuotteille. Tehtaan yhteyteen tulee Vauhdin T&K-keskus ja lisäksi kiinteistöön rakennetaan modernit varastotoiminnot sekä toimistot. Tuotan-tolaitoksen suunnittelussa ja rakentamisessa otetaan huomioon kestävä kehitys ja ekologisuus. Kunnianhimoisena tavoitteena on, että syksyllä käynnistyvä uusi tehdas on energiatehokkuudel-taan ja turvallisuudeltaan maailman johtavimpia teknokemian laitoksia”.

Vauhti on vanhin edelleen toiminnassa oleva suksivoideyhtiö, jonka juuret ulottuvat 1900 luvun alkupuolelle. Yhtiö toimii myös Fischer ja One Way tuotteiden maahantuojana- ja jakelijan Suo-messa, Baltiassa, sekä lisäksi One Way tuotteiden maahantuojana Ruotsissa. Yhtiö lukeutuu kan-sainvälisesti talviurheilualan johtavien yritysten joukkoon.

Keskeytyneeseen tuotantoon apua suomalaisesta perheyhtiöstä

Marraskuun lopussa syttynyt tulipalo tuhosi Vauhdin Joensuun tuotantolaitoksen kokonaisuu-dessaan, jonka seurauksena yhtiön tuotanto on ollut keskeytyneenä. Apu tuli kuitenkin yllättäen ja läheltä. Vuonna 1883 perustettu suomalainen perheyhtiö Berner Oy ja heidän Heinäveden tehdas otti muutama päivä palon jälkeen yhteyttä ja tarjosi apua vaikeaan tilanteeseen ajautu-neelle Vauhdille. ”Bernerin yhteydenotto tuli täytenä yllätyksenä ja oli meille osoitus suomalai-sesta aidosta auttamisen halusta. Berner tarjosi Vauhdille Heinäveden tuotantolaitoksen kapasi-teettia ja tiloja valmistaa Vauhdin tuotteita siihen saakka, kun saamme oman tuotantomme käyn-tiin. Vauhdin ja Bernerin yhteistuotanto käynnistyy tällä viikolla ja saamme ensimmäiset tuotan-toerät kauppoihin viikon sisällä”, iloitsee Liiketoimintajohtaja Martti Uusitalo.

”Meillä viime aikoina tehdyt linjainvestoinnit mahdollistivat tuotantomme jouston siten, että pystyimme tarjoamaan Vauhdille apua omien tuotteidemme saatavuutta vaarantamatta. Bernerin perusarvoja ovat työ, rehellisyys ja ihminen. Yhteistyö ja kumppanuudet merkitsevät perheyri-tykselle todella paljon. Arvomme mukaisesti kaikki työ Suomessa on merkityksellistä, joten meille oli luontevaa tarjota apua tässä tilanteessa naapurikylän Vauhdille. On hienoa päästä auttamaan suomalaista voideyhtiötä ja valmistamaan yhteistyössä heille tuotteita Heinävedellä”, kertoo Juha Starck Bernerin toimitusketjusta vastaava johtaja.

Vauhti Speed Oy:llä vahvat kasvunäkymät

Ulkoilun ja hiihdon globaali kasvubuumi ovat vauhdittaneet hiihtovälineiden ja voiteiden myyn-tiä. Vauhti Speed Oy:n liikevaihdosta noin puolet tulee tällä hetkellä viennistä. Yhtiön tuotemer-kit ja johtava markkina-asema eri liiketoiminta-alueilla ovat mahdollistaneet Vauhdille alaa suu-remman kasvun. Vauhdin tuoteinnovaatiot, tuotekehitysyhteistyö Itä-Suomen Yliopiston kemian-laitoksen ja Fischer Sports GmbH:n kanssa takaavat Vauhdille vahvat kasvunäkymät ja tuotemal-liston tulevaisuuden suksivoidemarkkinoilla.

Vauhdin strategisena tavoitteena on olla voideteknologian, hiihtopalveluiden- ja välineiden joh-tava toimija maailmassa. Tuotekehitystyön ohessa Vauhdin syksyllä 2022 valmistuva moderni Tohmajärven tehdas ja sen tehokas tuotantotekniikka tukevat yhtiön kasvustrategiaa unohtamat-ta kestävää kehitystä ja ympäristötekijöitä.

Tohmajärven kunnan ja Vauhti Speed Oy:n yhteistyön pääkohdat

- Tohmajärvi on 4200 asukkaan kunta Pohjois-Karjalassa 50 km Joensuusta etelään
- Vauhti Speed Oy rakennuttaa uuden voidetehtaan Tohmajärvelle
- Uusi tehdas sijoittuu Tikkalana Sukkela Business Centerin alueelle valtatie 6 kupeeseen, 30 km Joensuusta
- Tehtaan arvioitu valmistumisaika on 30.8.2022
- Kiinteistön rakennuttaa ja omistaa Tohmajärven Yrityspalvelut Oy
- Kiinteistön suunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Sarpaneva Oy sekä rakennuttaja
- Vauhti Speed Oy, Vauhti Technologies, Fischer ja One Way työllistävät 23 henkeä
- Yhtiön yhteenlaskettu liikevaihto tulevalla tilikaudella on n. 15 meur.

Tiedotustilaisuus katsottavissa alla olevasta osoitteesta ma 17.1. klo 14:00 alkaen

www.youtube.com/channel/UCPuKJ-foPhIg4V53ZafejHg

Tohmajärven kunta
Kunnanjohtaja Mikko Löppönen
mikko.lopponen@tohmajarvi.fi

Toimitusjohtaja Esa Puukilainen
esa.puukilainen@vauhti.fi

Tohmajärven Yrityspalvelut Oy
Tohmajärven kunnan kehittämispäällikkö
Anne-Maarit Hyttinen
anne.hyttinen@tohmajarvi.fi

Liiketoimintajohtaja Martti Uusitalo
martti.uusitalo@vauhti.fi

Vauhtitie 3
92350 Tikkala

+358 (0)10 346 5310, vauhti@vauhti.fihttps://vauhti.fi

Vauhti Speed Oy – tohmajärveläinen, maailmaa valloittava suksivoidetehdas

Vauhti Speed Oy:n juuret juontavat jo vuoteen 1912. Kyseessä on maailman vanhin toiminnassa oleva suksivoidevalmistaja. Vuodesta 1935 saakka löytyy lehti-ilmoituksia Vauhti-voiteista.

Aulis Tolsa aloitti yhdessä veljensä Valto Tolsan kanssa suksivoiteiden valmistuksen Virolahdella. Sieltä Vauhdin tie kulki Jyväskylän ja Harjavallan kautta nykyiselle sijainnilleen Joensuun seudulle. Tolsan eläköityessä 1991 Vauhti siirtyi hiihtolegenda Aki Karvosen omistukseen.

Vuonna 2014 Vauhti siirtyi suomalaiselle perhesijoitusyhtiölle, jonka taustalla toimii Urheilukaupassa pitkään vaikuttanut Plantingin suku. Yhtiön toimitusjohtajaksi palkattiin alalla suurta arvostusta nauttiva filosofian tohtori Esa Puukilainen, joka on mm. väitöskirjatutkimuksessaan tutkinut muovimateriaalin ja veden välistä vuorovaikutusta, yhtenä sovelluskohteena suksen pohja.

Vauhti tekee tutkimusyhteistyötä Itä-Suomen yliopiston kemian laitoksessa. Laitoksen tutkimusryhmillä on vuosikymmenien kokemus mm. suksien pohjamateriaalina käytettyjen polymeerien valmistuksesta, pintojen kemiallisesta ja rakenteellisesta muokkauksesta, pintojen päällystämisestä ja pintojen atomitason ilmiöiden teoreettisesta simulaatiosta.

Fischer Sports GmbH

Fischer Sports GmbH on maailman johtava maastohiihtosuksien valmistaja ja maailman vanhin laskettelu- ja hiihtosuksia valmistava yhtiö. Yhtiö tunnetaan innovaatioista ja huipputeknologiasta. Fischer on myös yksi korkealaatuisten jääkiekkomailojen suurimmista valmistajista maailmassa. Fischerin visio on olla talviurheilijan ykkösbrändi erinomaisten tuotteiden avulla, jotka on luotu ikuisiin hetkiin ja uuden tason yksilöllistä suorituskykyä varten. Perheomistuksessa oleva yritys työllistää lähes 2 000 henkilöä, jotka kaikki jakavat intohimon ja omistautumisen talviurheiluun ja sen kehittämiseen.

Fischer Sports GmbH perustettiin vuonna 1924 Ried im Innkreisissa, Itävallassa, jossa yhtiön pääkonttori sijaitsee edelleen. Valmistus tapahtuu Itävallassa ja Ukrainassa. One Way, maailmankuulu sauvabrändi, jonka vahvuus on erityisesti maastohiihdossa, on ollut osa Fischer Sports GmbH -yhtiötä toukokuusta 2018. Fischer-konserniin kuulu myös Itävaltalainen Löffler GmbH joka valmistaa korkealaatuisia urheiluvaatteita.

VAUHTI SPEED OY LAHJOITTAA UKRAINAN HÄDÄSTÄ KÄRSIVIEN AVUKSI11.3.2022 11:01:58 EET | Tiedote

”Venäjän 24.2.2022 käynnistämä laaja aseellinen hyökkäys itsenäistä Ukrainaa vastaan on koskettanut ja järkyttänyt koko maailmaa. Täysimittainen sota 2020-luvun Euroopassa, jossa kärsijöinä ovat viattomat siviilit; naiset, lapset ja vanhukset on käsittämätöntä ja totaalisen tuomittava”, toteaa Vauhti Speed Oy:n toimitusjohtaja Esa Puukilainen ja jatkaa: ”Ukrainan ja ukrainalaisten kärsimys tuntuu ja koskettaa Vauhti Speed Oy:tä aivan erityisesti Vauhdin marraskuun lopulla 2021 kohtaaman tulipalo-onnettomuuden jälkimainingeissa. Hyvin pian onnettomuutemme jälkeen saimme apua usealta taholta, mm. Berner Oy:ltä tuotannon käynnistämiseen ja Joensuun Maila ry:ltä toimistotiloja. Nämä kädenojennukset auttoivat ja lämmittivät hädän hetkellä ja nyt vuorostaan on vauhtilaisen aika auttaa ja osoittaa solidaarisuutta hädässä olevia kohtaan.” Ukrainassa kärsitään sodan seurauksena heikentyneestä hygieniatasosta ja desinfiointiaineille on kova tarve. Vauhti Speed Oy lahjoittaa ukrainalaisille 30.00