Vähittäiskaupan joulumyynti piristyi länsimaissa

Euroopan ja Yhdysvaltojen kokonaisuudessaan melko hyvän rokotuskattavuuden ja äänestäjäkunnan selkeän koronaväsymyksen vuoksi länsimaiden hallitukset eivät halunneet joulun alla juurikaan tiukentaa ulkonaliikkumista tai kauppoja koskevia rajoituksia uusista koronavirusvarianteista huolimatta.
Tämä oli hyvä uutinen vähittäiskauppiaille. Kaupungin keskustoissa ja ostoskeskuksissa vierailleiden ihmisten määrät olivat selvästi korkeampia kuin joulukuussa 2020, mikä heijastui myös myyntilukuihin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa National Retail Federation arvioi joulumyynnin kasvaneen 11,5 %. Espanjan Toledo puolestaan ruuhkaantui niin, että kaupunkiin virtaavien turistien määrää pyrittiin rajoittamaan kampanjoimalla. Joidenkin maiden osalta on jo julkaistu alustavia tietoja, jotka vahvistavat arviot oikeansuuntaisiksi. Esimerkiksi luottokorttiyhtiö Mastercard kertoo joulumyynnin kasvaneen Yhdysvalloissa 8,5 % vuoteen 2020 verrattuna.
Monissa maissa vuoden viimeiset viikot olivat kuitenkin jälleenmyyjille epävarmuuden aikaa. Tutkimusyhtiö Springboardin mukaan Ison-Britannian ostoskatujen asiakasmäärät alkoivat vähentyä joulukuun puolivälissä aiempia variantteja tarttuvamman omikronmuunnoksen levitessä koko maahan. Asiakasmäärien väheneminen kiihtyi edelleen tapaninpäivänä joulualennusmyyntien alettua, jolloin liikkeellä oli 32 % vähemmän ihmisiä kuin joulukuussa 2019.
Saksassa virusmuunnoksen leviämistä koetettiin rajoittaa ainakin Baijerin ja Saksin alueilla perinteisiä joulumarkkinoita perumalla. Tällä oli vaikutusta myös normaaliin vähittäiskauppaan, sillä joulumarkkinoilla vierailevat tekevät usein ostoksia myös muissa keskusta-alueella toimivissa liikkeissä. Alankomaissa kaupat sitä vastoin suljettiin viikko ennen joulua, joten jouluostosten tekoa lykänneet joutuivat turvautumaan verkkokauppoihin.
Verkkokaupan suosio kasvoi myös muualla. Jo ennen joulua FedEx arvioi toimittavansa Yhdysvalloissa joulusesongin aikana 100 miljoonaa pakettia edellisvuotta enemmän. Mastercardin mukaan verkkokauppojen joulumyynti kasvoikin Yhdysvalloissa 11 % jouluun 2020 verrattuna ja pandemiaa edeltäneeseen jouluun (2019) verrattuna peräti 61,4 %.
Toisaalta verkkokaupan kasvaessa toimitusketjuihin liittyvät ongelmat ovat lisääntyneet. Etenkin elektroniikan ja hittilelujen toimitusajat ovat pidentyneet. Isossa-Britanniassa tuotteiden saatavuus heikkeni lisäksi myös Brexitin vuoksi, sillä kuljetus- ja jakelualan työntekijöistä on jatkuvasti pulaa, ja tavaroiden maahantuontiprosessi on aiempaa monimutkaisempi.
Atradius ennakoi lähitulevaisuuden olevan haasteellinen sekä pienille vähittäiskauppiaille sekä toimijoille, joilla ei ole omaa verkkokauppaa. Näemme siksi tänä vuonna mahdollisesti runsaasti konkursseja. Myönteistä on toki se, että kuluttajien ostokäyttäytyminen vaikuttaa pysyvän nykyisellä tasollaan.
Atradius Suomen maajohtaja Juhani Laitala kommentoi:
– Lisääntynyt verkko-ostaminen aiheuttaa haasteita logistiikan toimijoille. Siksi toimituksissa saattaa olla pitkiäkin viiveitä. Kauppiaiden tuleekin tehostaa toimintaansa pysyäkseen mukana kilpailussa. Voittajia ovat lopulta ne kaupan toimijat, jotka pystyvät tarjoamaan parhaan asiakaskokemuksen.
Lue koko uutinen täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jenna OllikainenAtradius Suomi / Viestintä
Puh:+358405157069jenna.ollikainen@atradius.comJuhani LaitalaAtradius Suomi / Maajohtaja
Puh:+358500508368juhani.laitala@atradius.comKuvat
Tietoja julkaisijasta
Luottovakuuttamisen, takausten ja perintäpalveluiden asiantuntijoina olemme sitoutuneet rakentamaan vahvoja asiakassuhteita.
Atradius on merkittävässä roolissa tukiessaan kansainvälisesti toimivien suomalaisten yritysten liiketoimintaa. Kansainvälinen verkostomme mahdollistaa sen, että pystymme vastaamaan suomalaisten asiakkaidemme moninaisiin tarpeisiin sekä koti- että vientimarkkinoilla.
Olemme kansainvälinen yritys; toimimme 52 eri maassa ja meillä on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksutapakäyttäytymisestä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Atradius
Maksuviiveet kasvussa monessa Pohjoismaassa18.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Atradiuksen tuore Payment Practices Barometer 2025 Nordics -raportti paljastaa, että yritykset Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa kohtaavat yhä enemmän haasteita B2B-maksukäyttäytymisessä.
Myöhässä maksetut B2B-laskut yleisiä Länsi-Euroopassa23.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Atradiuksen tuore Payment Practices Barometer 2025 -raportti on kattava katsaus B2B-maksukäyttäytymiseen Länsi-Euroopassa. Yritykset kehittävät nyt strategioitaan luottoriskien hallintaan.
Kauppasota uhkaa yritysten maksukykyä16.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Atradiuksen uusin raportti käsittelee maksukyvyttömyysnäkymiä sekä globaalilla tasolla että tärkeimpien markkina-alueiden osalta.
Yhdysvaltojen uusien tullien vaikutus maailmantalouteen4.4.2025 17:22:03 EEST | Tiedote
Yhdysvaltojen hallinnon esittämät uudet tullit ovat osoittautumassa odotettua merkittävämmiksi, sillä hallinnon antamaan ilmoitukseen sisältyy yleisen minimitariffin lisäksi aiempaa korkeampi tariffi monille maille ja alueille.
Kuljetus- ja logistiikka-alan trendit 202524.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Atradiuksen uusin raportti käsittelee kuljetus- ja logistiikka-alaa. Ennustamme alan kasvavan globaalisti 4,1 % vuonna 2025 ja 3,7 % vuonna 2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme