Kreate Group Oyj

Kreate mukana Atrian historian suurimmassa investointihankkeessa – Nurmon siipikarjatehtaan keväällä 2021 alkaneet maanrakennustyöt etenevät käynnissä olevan tuotannon yhteydessä

Jaa
Atrian Oyj laajentaa Nurmon tuotantolaitosta, jonka yhteyteen on keväällä 2021 ryhdytty rakentamaan uutta siipikarjatehdasta. Kreate toteuttaa Atrian historian suurimman, 155 miljoonan euron tehdashankkeen kaikki maanrakennustyöt. Haastavuutta laajaan maanrakennusurakkaan on tuonut louhiminen käynnissä olevan tehtaan ja tuotannon kulkureittien ääressä.
Kreate vastaa Atrian uuden siipikarjatuotantolaitoksen maanrakennustöistä Seinäjoella. Joulukuussa Nurmon tehtaan tontilla käynnissä olivat piha-alueiden viemäröinnit ja täyttötyöt jatkuivat runkotöiden etenemisen tahdittamana. 
Kuva: Arttu Kangas / Kreate Oy.
Kreate vastaa Atrian uuden siipikarjatuotantolaitoksen maanrakennustöistä Seinäjoella. Joulukuussa Nurmon tehtaan tontilla käynnissä olivat piha-alueiden viemäröinnit ja täyttötyöt jatkuivat runkotöiden etenemisen tahdittamana. Kuva: Arttu Kangas / Kreate Oy.

Siipikarja 2024 -projektissa Kreaten osalta työt alkoivat Atrian Nurmon tehtaan tontilla huhtikuussa 2021. Maanrakennustöihin kuuluvat muun muassa uuden tuotantolaitoksen rakennuskaivannon louhinnat sekä piha- ja parkkialueiden rakentaminen.

– Tehdasrakennus on 200 metriä pitkä ja 130 metriä leveä ja lattiapinta-ala on lähes kolme hehtaaria, joten louhittavaa on kaikkiaan noin 100 000 kuutiota, kertoo hankkeen vastaava työnjohtaja Joonas Kauppinen.

Uusi tehdasrakennus sijoittuu nykyisen siipikarjatuotantolaitoksen eteläpuolelle, osittain nykyisen parkkipaikan päälle ja itäpuolelle. Piha- ja parkkialueiden rakentaminen toteutetaan noin neljän hehtaarin alueella.

– Vastaamme myös varastointi- ja aurinkopaneelikenttien rakentamisesta ja urakkaamme kuuluvat tontille tulevan energiakeskuksen ja jäteveden tasausaltaan maanrakennustyöt, lisää Kauppinen.

Kreate vastaa lisäksi uuden tehdasrakennuksen ulkopuolelle tulevien talo- ja prosessitekniikan putkistojen sekä energiakeskukselle tulevien päävesijohdon, paineviemärin, kaukolämmön ja suurjännitekaapeleiden rakentamisesta.

– Kreate valikoitui maanrakennusurakan toteuttajaksi tarjouskyselyn ja neuvotteluiden perusteella. Tarjousten vertailuvaiheessa Kreatessa meidät vakuutti erityisesti ammattimaisuus ja resurssivarmuus, jotka ovat olleet erittäin hyvällä tasolla. Näin ollen voidaan sanoa, että tässäkin tapauksessa onnistuimme tavoitteessamme valita luotettavat urakoitsijat Atrian mittakaavassa poikkeuksellisen suureen hankkeeseen, Atria Suomen teknologiajohtaja Reijo Äijö toteaa.


Louhinta ja rakentaminen tehtaan tuotantoa häiritsemättä

Maanrakennustyöt ovat näkyneet atrialaisten arjessa muun muassa muutoksina parkkipaikalla ja kulkureiteillä.

– Meidän työmme kannalta kriittinen vaihe oli kesällä 2021, kun rakensimme 1,5 hehtaarin parkkialueen valmiiksi puolessatoista kuukaudessa tehtaan henkilökunnan pysäköintiä varten. Tämän jälkeen pystyimme jatkamaan rakennuskaivannon louhimisen loppuun, Kauppinen kuvailee.

Uuden tehtaan rakennuskaivannot valmistuivat syyskuussa. Sen jälkeen rakennusurakoitsija aloitti tehdasrakennuksen perustusten rakentamisen.

– Työmaa-alue on hyvin laaja ja haasteenamme on ollut varmistaa, että kaikki louhiminen ja rakentaminen etenee tehokkaasti ja turvallisesti siten, että se ei vaikuta Atrian normaalin tuotannon sujumiseen, kertoo Joonas Kauppinen.

– Tuotannon toimiminen rakennettavan alueen välittömässä yhteydessä on ollut tiedostettu haaste. Hyvällä suunnittelulla ja reagoinnilla eri vaiheissa esille tulleisiin havaintoihin on onnistuttu maanrakennuksessa ilman tuotannon häiriöitä. Erityisen tärkeää on ollut henkilöliikenteen hallinta haastavissakin vaiheissa. Olemme käsitelleet yhteistyössä parannuksia esille tulleisiin asioihin ja toteuttaneet tarvittavat toimenpiteet. Myös materiaaliliikenteen hoitamisessa on ollut ja tulee vielä olemaan erilaisia erityisjärjestelyitä, ja näissäkin on tähän asti löytynyt aina toimivat ratkaisut, sanoo Reijo Äijö.


Louhitut kiviainekset hyödynnetään työmaalla

Atrian uudessa siipikarjatehtaassa tuotantoteknologia tulee olemaan aiempaa ympäristöystävällisempää. Ympäristöystävällisyys on otettu Kreatella huomioon myös tehtaan maanrakennusvaiheessa.

Kauppinen kertoo, että urakka on massoiltaan omavarainen. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Kreate jalostaa louhitun kallion murskaamalla kiviainekseksi työmaan täyttöihin, sen sijaan että kiviainekset kuljetettaisiin pois.

– Näin toimimalla vähennämme ympäristöhaittoja, tieverkkojen ruuhkaa ja neitseellisten materiaalien käyttöä sekä syntyviä kustannuksia. Tiivistämiskelpoiset leikkausmassat olemme hyödyntäneet kokonaisuudessaan Atrian tontille tulevien aurinkopaneelikenttien rakenteissa.


Maanrakennustyöt valmistuvat kesällä 2023

Mittava maanrakennusurakka on edennyt hyvin aikataulussa. Kaikki louhinnat ja massanvaihdot on tehty kesän ja syksyn 2021 aikana ja parhaillaan rakennetaan uuden tehdasrakennuksen ulkopuolisia vesi-, viemäri-, kaukolämpö- ja sadevesiputkistoja.

Ensi kesänä vuorossa ovat tehtaan piha-alueiden rakentaminen ja päällystäminen.

Kreaten osalta urakka on valmis kesällä 2023 ja Atrian uusi tehdas valmistuu aikaisintaan vuoden 2024 aikana.

Samaan aikaan Atrian siipikarjatehtaan laajennuksen kanssa viereiselle Valtatie 19:lle rakentuu Atrian eritasoliittymä ohituskaistoineen. Kreaten väylärakentajat ovat mukana Vt 19 Seinäjoki-Lapua -hankkeessa, jossa parannetaan Seinäjoen ja Lapuan välistä tieosuutta. Hankkeen urakoitsijana on työyhteenliittymä Seila, jonka muodostavat Kreate Oy ja Maansiirto Veljekset Rinta Oy.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kreate vastaa Atrian uuden siipikarjatuotantolaitoksen maanrakennustöistä Seinäjoella. Joulukuussa Nurmon tehtaan tontilla käynnissä olivat piha-alueiden viemäröinnit ja täyttötyöt jatkuivat runkotöiden etenemisen tahdittamana. 
Kuva: Arttu Kangas / Kreate Oy.
Kreate vastaa Atrian uuden siipikarjatuotantolaitoksen maanrakennustöistä Seinäjoella. Joulukuussa Nurmon tehtaan tontilla käynnissä olivat piha-alueiden viemäröinnit ja täyttötyöt jatkuivat runkotöiden etenemisen tahdittamana. Kuva: Arttu Kangas / Kreate Oy.
Lataa
Kreate toteuttaa piha- ja parkkialueiden rakentamisen noin neljän hehtaarin alueella. Heinäkuussa 2021 käynnissä olivat ensimmäisten anturalinjojen kaivuut ja massanvaihdon kaivuut sekä rakennuskaivannon louhintatyöt. Atrialaisten parkkipaikat ovat jo siirtyneet uuteen sijaintiin. 
Kuva: Arttu Kangas / Kreate Oy
Kreate toteuttaa piha- ja parkkialueiden rakentamisen noin neljän hehtaarin alueella. Heinäkuussa 2021 käynnissä olivat ensimmäisten anturalinjojen kaivuut ja massanvaihdon kaivuut sekä rakennuskaivannon louhintatyöt. Atrialaisten parkkipaikat ovat jo siirtyneet uuteen sijaintiin. Kuva: Arttu Kangas / Kreate Oy
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group Oyj
Kreate Group Oyj
Haarakaari 42
04360 Tuusula

https://kreate.fi/

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli noin 238 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen17.6.2025 12:32:17 EEST | Tiedote

Valtatiellä 11 Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa: Kreaten urakoima silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen – kyseessä on mahdollisesti pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus. Pituutta riittää myös sillan pääpalkeilla, joista pisimmät ovat jopa 47-metrisiä. Kaikki pääpalkit nostettiin viikonlopun kestäneessä operaatiossa onnistuneesti paikoilleen.

Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.

Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote

Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.

Kirjalansalmen vinoköysisillan köydet asennettu – uljas siluetti piirtyy horisonttiin27.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Paraisilla sijaitsevan Kirjalansalmen uuden vinoköysisillan rakentamisessa on saavutettu merkittävä virstanpylväs: sillan näyttävät ja rakenteellisesti keskeiset vinoköydet on saatu asennettua onnistuneesti paikoilleen. Sillan 76 vinoköyden asennus kesti kaikkineen 10 viikkoa. Osana haastavaa asennusta sillan liikkeitä mitattiin herkeämättä. Vastaavia vinoköysisiltoja ei ole Suomessa rakennettu lähes 30 vuoteen.

Kreate mukaan Vantaan ratikan vaunuvarikon ratainfran toteuttamiseen5.5.2025 13:30:20 EEST | Tiedote

Kreaten, GRK:n ja suunnittelijaosapuolten ryhmittymä on solminut Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen kanssa sopimuksen Vantaan ratikkaan kuuluvan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta ja toteuttamisesta. Allianssimallinen sopimus jakautuu toukokuussa 2025 alkavaan kehitysvaiheeseen sekä tilaajan erillispäätöksellä käynnistettävään toteutusvaiheeseen. Hankkeen alustava tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, joka jakautuu osapuolten kesken.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye