Helsingin Yleiskaavaa 2016 täydennetään neljällä osayleiskaavalla

Osayleiskaavat täydentävät yleiskaavaa. Osayleiskaavoja aletaan valmistella Länsiväylän ympäristöön, Viikinrannnan–Lahdenväylän alueelle, Östersundomiin sekä Vartiosaareen.
Osayleiskaavalla osoitetaan alueen keskeinen yhdyskuntarakenne, ja siinä keskitytään kaupunkirakenteen kannalta oleellisiin asioihin, kuten asumiseen, työpaikkojen ja palvelujen sijoittumiseen, liikenneyhteyksiin sekä virkistys- ja viherverkostoon. Osayleiskaava ohjaa alueen tulevaa ja tarkempaa asemakaavoitusta.
Kantakaupunki laajenee Länsiväylän suuntaan
Korkein hallinto-oikeus on kumonnut osan Yleiskaavan 2016 kaavamerkinnöistä Länsiväylän varrella, muun muassa Kaupunkibulevardi-merkinnän. Kaava kuitenkin mahdollistaa kantakaupunkimaista rakentamista kumotun kaistaleen molemmin puolin Lauttasaaressa. Osayleiskaavoitus koskee Länsiväylää ja sen lähialueita Koivusaaressa, Lauttasaaressa ja Salmisaaressa. Osayleiskaava laaditaan vuosina 2022–2025.
Kaavoituksen tavoitteena on vähentää väylämäisen liikenneympäristön haittavaikutuksia asutukselle sekä tutkia Länsiväylän varren kaupunkirakenteen kehittämismahdollisuuksia Lauttasaaressa ja Salmisaaressa. Tavoitteisiin kuuluvat muun muassa alueen maankäytön ja liikenteen kokonaisuuden ratkaiseminen, kantakaupungin laajentaminen, monipuolisen asuntotuotannon mahdollistaminen Asumisen ja maankäytön ohjelman (AM-ohjelma) mukaisesti, alueen palvelurakenteen monipuolistaminen, hyvät sijoittumismahdollisuudet elinkeinoelämälle ja työpaikoille sekä laadukkaan ja viihtyisän kaupunkitilan edellytysten luominen.
Kaavan valmistelun yhteydessä arvioidaan kaavan toteuttamisen vaikutuksia muun muassa asukkaiden elinoloihin, elinympäristöön, kaupunkikuvaan, luontoon, virkistykseen, maisemaan, kulttuuriperintöön ja liikenteeseen sekä uuden kaupunkirakenteen ja mahdollisten meritäyttöjen vaikutukset muun muassa ilmastoon ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen. Länsisatamasta Länsiväylälle rakennettava satamatunneli vaikuttaa Salmisaaren maankäytön suunnitteluun.
Viikinrannan−Lahdenväylän osayleiskaava yhdistää Arabianrannan Viikkiin
Joukkoliikenteen runkona on Viikin–Malmin pikaraitiotie, Viima. Osayleiskaavalla varmistetaan Viiman toteuttamisedellytykset ja sujuva liikennöinti sekä mahdollistetaan uutta rakentamista sen vaikutusalueelle. Viima-raitiotien on arvioitu valmistuvan 2030-luvulla. Valtakunnallisen joukko- ja tavaraliikenteen kannalta tärkeän Lahdenväylän toimivuus varmistetaan.
Vanhankaupunginlahden Natura-alue on tärkeä suunnittelun lähtökohta ja sen luontoarvot turvataan myös lisääntyvän maankäytön ja kulutuksen olosuhteissa. Viherverkosto on yksi alueen vetovoimatekijä.
Östersundomissa keskeisiä asioita ovat raideliikenneyhteys ja viherverkoston vahvistaminen
Helsingin, Vantaan ja Sipoon yhteinen Östersundomin yleiskaava kumoutui toukokuussa 2021, ja suunnittelu alueella jatkuu osayleiskaavoituksella. Östersundomin osayleiskaavan suunnittelualue on koko Östersundomin suurpiiri sekä osa Mustavuoren osa-alueesta.
Osayleiskaavan tavoitteita ovat Helsingin väestönkasvuun varautuminen, kasvun ohjaaminen kestävästi, monipuolisen asuntotarjonnan lisääminen, rakennuspaikkojen tarjoaminen pientaloille ja pääkaupunkiseudun seuturakenteen tasapainottaminen idän suuntaan.
Östersundomin osayleiskaavassa tärkeimmät ratkaistavat asiat ovat raideliikenneyhteys, sitä tukeva maankäyttö ja viherverkoston vahvistaminen. Alueella sijaitsevat Natura 2000 -alueet, luonnonsuojelualueet sekä tärkeiden ekologisten yhteyksien turvaaminen ovat keskeinen lähtökohta alueen suunnittelulle.
Östersundomissa on käynnissä samanaikaisesti pienimuotoista asemakaavoitusta Karhusaaren pohjoisosassa ja Landbossa sekä Östersundomin nykyisten pientaloalueiden kaavoitusohjelma, joilla mahdollistetaan olemassa olevien pientaloalueiden täydennysrakentamista.
Vartiosaari osoitetaan virkistyskäyttöön
Helsingin Kaupunkistrategian 2021−2025 mukaisesti Vartiosaari osoitetaan virkistyskäyttöön.
Saarta kehitetään aktiiviseksi virkistysalueeksi osaksi Itä-Helsingin kulttuuripuistoa. Tavoitteena on, että alueelle suunniteltava virkistyskäyttö sopeutuu alueen luontoarvoihin. Koko saari on osa Itä-Helsingin merellistä kulttuuripuistoa ja alueen metsät osa Helsingin metsäverkostoa.
Valtakunnallisesti arvokkaan huvila-alueen suojelua edistetään. Vartiosaaressa mahdollistetaan virkistys-, loma- ja matkailupalvelujen kehittäminen. Saaren palveluiden saavutettavuus turvataan, ja olemassa olevat virkistysreitit huomioidaan kaavassa. Tavoitteena on suojella luontokohteet.
Suunnittelun aikana kuullaan asukkaita ja sidosryhmiä
Osayleiskaavojen laatimisesta ja osallistumismahdollisuuksista tiedotetaan koko kaavaprosessin ajan. Tärkeimpiä osallistumismenettelyjä ovat lakisääteiset nähtävillä olot, viranomais- ja sidosryhmäneuvottelut, esittely- ja keskustelutilaisuudet sekä vapaamuotoinen keskustelu valmistelijoiden kanssa. Tarkemmat tiedot osallistumismahdollisuuksista ja suunnittelun aikatauluista löytyvät Uutta Helsinkiä -sivustolta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Länsiväylän ympäristö:
Johtava yleiskaavasuunnittelija Saija Miettinen-Tuoma
p. 09 310 37374, saija.miettinentuoma@hel.fi
Viikinranta-Lahdenväylä:
Arkkitehti Jouko Kunnas
p. 09 310 37070, jouko.kunnas@hel.fi
Östersundom:
Tiimipäällikkö Anne Karlsson
p. 09 310 37444, anne.karlsson@hel.fi
Vartiosaari:
Maisema-arkkitehti Raisa Kiljunen-Siirola
p. 09 310 37209, raisa.kiljunen@hel.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingfors stad belönar invånare som bekämpar främmande växtarter med sammanlagt 12 000 euro i sommar – arbetet inleds den 26 maj21.5.2025 12:48:59 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors ordnar nu för andra gången massbekämpning av främmande växtarter med hjälp av ett mobilspel. Stadsborna kan tjäna pengar genom att utrota lupiner och jättebalsaminer. Var och en kan delta i massbekämpningen genom att ladda ner mobilspelet Crowdsorsa i sin egen smarttelefon och röra sig till fots i naturen.
Helsinki palkitsee vieraslajeja torjuvia asukkaita yhteensä 12 000 eurolla tänä kesänä – työ alkaa 26. toukokuuta21.5.2025 12:48:59 EEST | Tiedote
Helsinki järjestää nyt toista kertaa vieraslajien joukkoistetun torjunnan mobiilipelin avulla. Kaupunkilaiset voivat ansaita rahaa hävittämällä lupiineja ja jättipalsameja. Jokainen voi osallistua tempaukseen lataamalla Crowdsorsa-mobiilipelin omaan älypuhelimeen ja jalkautumalla luontoon.
Kruunusillat-raitiotien ajojohtimet jännitteelliset 28.5.2025 alkaen21.5.2025 12:38:20 EEST | Tiedote
Pikaraitiotien ajojohtimiin kytketään jännite – raitiotien läheisyydessä työskentelemiseen haettava lupa.
Helsingin kaupunki parantaa kahden suojatien turvallisuutta Mannerheimintiellä21.5.2025 11:23:32 EEST | Tiedote
Savilankadun ja Päivärinnankadun kohdalla oleville Mannerheimintien ylittäville suojateille rakennetaan korotukset osana Mannerheimintien peruskorjausta. Peruskorjaus valmistuu syksyllä.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 20.5.202520.5.2025 20:35:42 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 20.5.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme